Rabu, 4 September 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Skirt kasual, santai

Posted: 03 Sep 2013 10:30 PM PDT

Anggun dan sofistikated dengan skirt bercorak dan baju putih ringkas.

GAYA terbaharu selepas musim perayaan daripada Kree menampilkan beberapa potongan skirt labuh seperti skirt kembang, skirt potongan duyung dan skirt potongan A.

Dibuat labuh hingga menutupi buku lali, skirt potongan sebegini kembali diminati kembali kerana gayanya yang ringkas, kemas namun menarik.

Menggunakan fabrik syifon, krep serta gabungan kulit hitam, ilham skirt ini menurut Afiq diperoleh daripada pelanggan-pelanggan setia mereka.

Skirt yang mudah disuai padan dengan blaus, kebaya atau baby-t mudah dijual dan menarik perhatian ramai.

Boleh dipakai ke pejabat, bersiar-siar, membeli-belah atau ke majlis tidak formal mahupun formal (mengikut jenis fabrik), pelanggan dikatakan lebih menyukai warna-warna asas seperti hitam, putih, kelabu dan coklat.

Namun demikian, kata Afiq, warna-warna terang seperti hijau dan merah tetap boleh diperoleh bagi mereka yang gemar dengan warna-warna terang dan ceria.

Selain skirt polos tidak bercorak, turut dihasilkan ialah skirt yang dibuat daripada fabrik bercorak abstrak.

Cantik digayakan bersama kasut bertumit tinggi, rekaan skirt Kree nampak elegan dipakai oleh wanita yang berpotongan lampai.

Tambahkan sedikit aksesori ringkas dan dandanan rambut yang kemas, pastinya penampilan akan nampak elegan dan sofistikated. - MERAN ABU BAKAR

Ratu kain kapas

Posted: 03 Sep 2013 10:30 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar MOHD. NAIM AZIZ

Selain kain, Rofidah turut menjual pakaian seperti jubah kain kapas bermanik.

GILA' melihat susunan kain kapas penuh sebilik. Memasuki bilik yang dibuat di ruang tambahan rumahnya seakan-akan berada di sebuah kedai kain.

Bermacam-macam corak dan warna kain kapas terdapat di situ sehingga bagi orang yang hendak membeli, tidak tahu mana yang hendak dipilih. Boleh rambang mata dibuatnya.

Senario kedai kain kapas ini boleh dilihat di rumah Rofidah Ismail yang terletak di Kampung Tunku, Petaling Jaya, Selangor.

Rumah banglo setingkat itu terpaksa ditambah ruang khas bagi menyimpan kain dan menjadi tempat pelanggan datang untuk membeli.

Menurut Rofidah, 45, tujuh tahun dahulu sebelum memulakan perniagaan kain kapas Anggun Eksotika, dia tidak pernah menganggap kain kapas sebagai kain yang cantik, selesa dipakai dan mempunyai ramai penggemar.

''Dahulu saya tidak tahu bahawa kain kapas ini ada pasaran dan penggemarnya. Saya menganggap kain kapas seperti kain buruk. Bagi saya kain yang cantik adalah seperti sutera, krep, syifon atau satin.

''Tetapi apabila saya mula menjual kain kapas, ternyata ramai yang menyukai. Setiap kali saya membawa pulang kain kapas dari India, berebut-rebut yang hendak membelinya dan sekejap sahaja sudah habis,'' kata Rofidah yang dahulunya bertugas sebagai pembantu peribadi di sebuah syarikat swasta, semasa ditemui baru-baru ini.

Tambah ibu kepada empat orang anak itu, ketika mula berniaga, dia melakukannya secara kecil-kecilan dengan berkongsi bersama empat orang kawan dengan modal setiap seorang sebanyak RM3,000.

Rofidah langsung tidak mempunyai pengalaman ke luar negara atau membeli barang secara borong tetapi terpaksa melakukannya juga apabila disuruh oleh kawan untuk membeli kain di India.

Jelas Rofidah, niatnya ketika itu hanya satu, iaitu untuk mencari rezeki dan membantu suami.

Ketika itu dia juga telah berhenti kerja kerana masalah pembantu rumah dan ketiadaan orang untuk menjaga anak.

''Saya beranikan diri ke India dan dapat membawa balik 50 pasang kain kapas. Sekejap sahaja kain-kain tersebut habis dijual dan banyak lagi permintaan.

''Suami bersuara juga tetapi saya tidak berputus asa. Saya tidak mahu berhenti. Tiga rakan kongsi pula menarik diri kerana suami tidak mengizinkan.

"Untuk meredakan keadaan, saya berhenti sekejap tetapi kemudian saya kuatkan semangat untuk teruskan juga.

''Tiga bulan kemudian saya pergi lagi ke India. Pernah saya pergi ke India seorang diri tanpa ditemani sesiapa,'' ujarnya.

Rofidah menambah, antara tempat yang dikunjunginya untuk membeli kain ialah di Delhi, Mumbai, Gujerat, Ahmedabad dan Amritsar.

Kain-kain kapas di bandar-bandar itu memang cantik dan dikunjungi oleh peniaga-peniaga kain dari seluruh dunia.

Selain kain kapas, jenis-jenis kain yang dibawanya ialah syifon, krep, jojet dan sutera yang memang dibuat di India menggunakan bahan semula jadi, berkualiti tinggi dan mendapat pasaran di Eropah.

Menurut Rofidah, dia hanya membeli lima potong kain sepanjang empat meter sahaja untuk satu corak.

Ini supaya pelanggannya hanya mendapat corak yang eksklusif dan tidak ramai yang memakai.

Jelasnya, dia amat cerewet dalam memilih corak dan hanya mengambil corak yang disukai oleh pelanggan.

Pada masa kini corak yang menjadi kegemaran ialah paisley, geometrikal dan abstrak. Corak bunga sudah mulai kurang diminati.

Setiap pasang kain dijual pada harga di antara RM80 sehingga RM250. Selain kain ela, turut dijual jubah kain kapas India yang dijahit manik pada harga RM250 sepasang, baju kurung dan blaus.

Pergi ke India bersendirian baginya sekarang sudah menjadi perkara biasa kerana kini sudah mempunyai peniaga di India yang menjadi sahabat baik dan keluarga angkat dan mereka menjaganya dengan baik semasa berada di sana.

Suami pula kata Rofidah, sudah merestui minatnya setelah melihat kesungguhan dirinya berniaga dan menjaga anak-anak semasa ketiadaannya.

''Saya benar-benar bersyukur kerana daripada permulaan berniaga 50 helai kain kini saya boleh membuat ubahsuai keseluruhan rumah hasil daripada berniaga kain kapas,'' katanya.

Bagi warna pula, kata Rofidah, terdapat dua kategori warna yang disukai oleh pelanggan iaitu warna lembut dan terang.

''Golongan muda lebih suka kepada warna lembut sementara golongan berusia pula sukakan warna-warna terang.

''Kebiasaannya pelanggan saya terdiri daripada mereka yang berusia 30 tahun ke atas. Jubah kain kapas yang saya jual sesuai untuk wanita yang mahu ke pejabat, ke majlis atau ke masjid kerana longgar, cantik dan dihiasi oleh manik yang tidak terlalu banyak.

''Selain pelanggan boleh datang ke rumah saya untuk membeli, saya turut mempelawa mereka yang ingin berniaga untuk mendapatkan kain dan pakaian siap daripada saya.

"Saya juga sanggup ke pejabat atau rumah pelanggan yang ingin melihat dan membeli,'' tambah Rofidah yang juga merupakan mentor usahawan New Skills Training Centre (NSTC), yang terletak di Jalan Abdullah, Kampung Baru, Kuala Lumpur dan menyediakan pelbagai kursus dalam bidang kemahiran.

Sementara itu, bagi membantu wanita lain, dia bersama rakannya turut menyediakan kursus andaman dan solekan lengkap merangkumi latihan teori dan praktikal.

Katanya, kursus tersebut biasanya akan diadakan pada hujung minggu namun boleh juga pada bila-bila masa mengikut kesesuaian peserta.

''Setiap peserta akan diberikan sebuah beg solekan yang berisi sebanyak 40 item alat solekan, nota dan sijil pendaftaran. Bayaran yang dikenakan amat berpatutan,'' kata Rofidah yang boleh dihubungi di talian 016-6654204.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved