Sabtu, 3 Disember 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Tawar harga lebih murah

Posted:

Tawar harga lebih murah

Tawar harga lebih murah

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


WAN Mohd. Sabri Wan Harun (kiri) menunjukkan barangan 1Malaysia yang dijual pada harga murah di Coop Mart 1Malaysia di Pasir Puteh, kelmarin.


PASIR PUTEH 2 Dis. - Kedai Koperasi Pekebun Kecil (KKPK) Pasir Puteh yang dilengkapi pelbagai barangan keperluan pengguna menawarkan harga lebih murah berbanding kedai-kedai runcit lain.

Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) negeri, Wan Mohd. Sabri Wan Harun berkata, langkah itu selaras dengan Program Transformasi Kedai Runcit yang menawarkan harga lebih rendah untuk keperluan pengguna terutama ahli koperasi tersebut.

Beliau berkata, program tersebut yang dilancarkan secara berperingkat di negeri ini sepanjang tahun ini melibatkan sembilan buah kedai.

"Beberapa buah kedai seperti Koperasi Kijang Mas, Kuala Betis dan Koperasi Chiku Lima di Gua Musang serta Koperasi Guru Wanita di Pintu Geng, Kota Bharu sudah pun beroperasi sepenuhnya di bawah program ini.

"Koperasi Pekebun Kecil Tanah Merah/Jeli, Koperasi Warga Universiti Sains Malaysia (USM), Koperasi Kakitangan Mardi di Pasir Tumbuh dan Koperasi Warga Wisma akan beroperasi tidak lama lagi," katanya ketika berucap pada Perasmian dan Pelancaran Coop Mart 1Malaysia di Kedai KKPK Pasir Puteh di sini semalam.

Hadir sama, Pengerusi KKPK Pasir Puteh, Tengku Abdul Aziz Tuan Deraman.

Wan Mohd. Sabri berkata, mulai tahun depan lebih 10 buah koperasi akan dibangunkan secara berperingkat-peringkat di seluruh Kelantan bagi membolehkan pengguna yang berdaftar sebagai anggota koperasi menikmati manfaat pelaksanaan Kedai Koperasi 1Malaysia.

Di bawah program ini, katanya, setiap koperasi yang terpilih disalurkan bantuan kewangan berjumlah RM63,000 dan turut menawarkan pinjaman berjumlah RM50,000 tanpa cagaran dengan hanya mengenakan kadar faedah sebanyak dua peratus bagi membolehkan pengurusan dana dan pusingan modal koperasi mampu dilaksanakan.

"Tumpuan pelaksanaan program lebih diberi keutamaan bagi kawasan luar bandar bagi menggalakkan masyarakat mengamalkan amalan berkoperasi dan mendapat bekalan barangan pada kadar yang berpatutan selain menikmati laba keuntungan hasil perniagaan yang dijalankan dalam kalangan ahli," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pengagihan notebook dibuat mengikut peraturan

Posted:

Pengagihan notebook dibuat mengikut peraturan

Pengagihan notebook dibuat mengikut peraturan

KOTA BHARU 2 Dis. - Kementerian Pelajaran menjelaskan pembahagian Netbook 1Malaysia di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampung Laut, Tumpat baru-baru ini dijalankan mengikut kriteria yang telah ditetapkan.

Unit Komunikasi Korporat kementerian itu dalam satu kenyataan di sini memberitahu, antara kriteria yang telah ditetapkan ialah pendapatan isi rumahnya kurang dari RM3,000 sebulan bagi yang berpendapatan tetap dan tidak tetap.

Menurut kenyataan itu, bagi golongan berpendapatan tetap mereka perlu mengemukakan slip gaji manakala yang berpendapatan tidak tetap pula berdasarkan pengesahan yang dibuat oleh jawatankuasa berkaitan.

"Selain itu, setiap keluarga hanya layak memiliki satu netbook sahaja dan selebihnya perlu mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Suruhjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)," jelas kenyataan tersebut di sini hari ini.

Penjelasan tersebut dibuat bagi menjawab aduan yang dikirimkan oleh seorang pengadu dalam ruangan SMS MMS Anda di akhbar Utusan Malaysia bertarikh 2 November lalu.

Dalam aduannya pengadu yang dikenali sebagai "014-809XXXX" meminta kerjasama pihak yang berkenaan supaya menyiasat tentang pembahagian netbook kepada pelajar SMK Kampung Laut yang dikatakan tidak adil.

Full content generated by Get Full RSS.

Pantai Irama tumpuan peniaga kecil

Posted:

Pantai Irama tumpuan peniaga kecil

Pantai Irama tumpuan peniaga kecil


MOHD. Khairuddin Ismail menggunakan waktu terluang sepanjang cuti persekolahan dengan menjual wau di Pantai Irama, Bachok, baru-baru ini.


BACHOK 2 Dis. - Musim cuti persekolahan yang panjang pada penghujung tahun ini lebih berbaloi jika digunakan untuk menambah sumber pendapatan melalui perniagaan yang dijalankan secara kecil-kecilan terutama di kawasan yang menjadi tumpuan ramai.

Di Pantai Irama di sini, beberapa pelajar sekolah menengah mengambil kesempatan tersebut dengan menjual beraneka jenis wau yang laris dibeli pengunjung, apatah lagi keadaan cuaca yang semakin elok dan cerah mendorong ramai yang datang bersama keluarga menghirup udara segar dan nyaman.

Seorang pelajar yang ditemui Mohd. Khairuddin Ismail, 16, berkata, masa yang terluang sepanjang musim cuti sekolah digunakan untuk menjual wau yang mampu menjana keuntungan.

"Ramai pengunjung membelinya dan bermain wau di kawasan pantai yang berangin. Mereka yang berkunjung tidak mandi pantai kerana khuatir akan mengundang padah memandangkan keadaan laut yang masih bergelora dengan ombak yang besar.

''Sebaliknya, mereka memilih wau untuk diterbangkan terutama pada sebelah petang ," ujarnya baru-baru ini.

Menurutnya, pelbagai jenis wau dengan saiz dan rekaan menarik dibelinya melalui pembekal dengan harga lebih murah menggunakan wang simpanan, kemudian dijual kepada pelanggan pada kadar yang berpatutan untuk memperoleh keuntungan.

Katanya, wau yang diperbuat daripada kain kanvas nipis diperoleh daripada pembekal yang mendapatkan barangan tersebut dari China dan dijual antara RM5 hingga RM15 bergantung kepada saiznya.

"Kami hanya mendapat keuntungan antara RM2 hingga RM5 bagi setiap wau yang dijual. Namun jumlah tersebut telah dilengkapkan dengan tali tangsi bagi memudahkan pengunjung bermain di tepi pantai," katanya.

Seorang lagi pelajar, Suhaila Majid, 15, yang turut berniaga berkata, selain menjual wau, pelajar yang tinggal berdekatan Pantai Irama turut membantu ibu bapa masing-masing menjual minuman kelapa muda dan makanan laut bagi memenuhi ruang senggang musim cuti persekolahan ini.

''Selain wau, ada yang memilih berniaga barangan lain seperti makanan ringan, minuman, kerepek dan air kelapa muda kerana pantai ini tetap dikunjungi ramai meskipun pada musim tengkujuh untuk menikmati makanan laut di medan selera yang berdekatan.

"Pengunjung patuh pada papan tanda amaran yang dipasang oleh Majlis Daerah Bachok (MDB) yang melarang mereka mandi pantai sepanjang musim tengkujuh bagi mengelak sebarang risiko kematian akibat lemas," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved