Sabtu, 3 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Penguin 'belaan' Su

Posted:

Penguin 'belaan' Su

Penguin 'belaan' Su

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
Foto SHAIFUDIN MOHD. NOR



JIKA ditanya jenis penguin yang paling diminatinya, sudah pasti dia memilih penguin Emperor kerana teruja dengan warna keemasan di bahagian dada binatang yang termasuk dalam kategori burung itu.

Lebih menarik perhatian Sumazly Sulaiman adalah keunikan penguin itu yang kadang-kala kelihatan seperti budak kecil memakai tuksedo.

Emperor adalah salah satu daripada 20 jenis penguin di seluruh dunia yang unik dan mempunyai daya tarikan tersendiri.

Bentuk kaki yang pendek dan berjalan terkedek-kedek sememangnya melucukan, justeru menambat hati sesiapa saja yang memerhatikan tabiat penguin.

"Kalau diperhatikan lagi, penguin berjalan selalunya terhuyung-hayang ke kiri dan ke kanan, terutama waktu makan," kata Sumazly yang mesra dipanggil Su .

Lelaki berusia 45 tahun itu juga terpikat kepada penguin kerana suaranya yang berbeza dengan kebanyakan haiwan lain.

Disebabkan semua faktor berkenaan, Su memutuskan untuk mengumpul barangan penguin yang cukup menyenangkan dirinya. Bapa kepada empat cahaya mata itu berpeluang melihat sendiri habitat haiwan itu sewaktu menghadiri penyelidikan atmosfera di kutub Antartika pada 2002.

Bertitik tolak dari situ, pemilik Sarjana Reka Bentuk Sistem Elektronik dari Cranfield, United Kingdom itu mula menyimpan semua barangan berkaitan haiwan berkenaan.

Sehingga pada hari ini, anak kelahiran Johor Bharu, Johor ini memiliki lebih 100 item berunsurkan penguin.

Tempahan

Kebanyakan koleksinya dibeli di luar negara dan melalui tempahan dalam talian kerana barangan berupa penguin sukar didapati di dalam negara.

Koleksi Su juga tidak terhad kepada barangan berbentuk patung mainan tetapi merangkumi pelbagai bentuk termasuk telefon, lampu hiasan, kalendar, buku, cakera video digital (DVD), pen, magnet, pin, album, poster, pembaris, set cadar, baju T, jangka suhu, cawan dan mainan teka-teki.

Antara koleksi DVD penguin yang dimiliki ialah filem March of the Penguin, Happy Feet, Surf's Up, Life in the Freezer dan Mr. Pooper.

Su sanggup tidak berkira soal wang andai ada tayangan filem di pawagam yang mempromosikan barangan penguin seperti mana dilakukan oleh restoran makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC) dan Mc Donald.

Minatnya itu terserlah apabila beliau menghabiskan masa bersama keluarga di pusat beli-belah, Zoo Negara atau ke Underwaterworld di Pulau Langkawi, Kedah.

Full content generated by Get Full RSS.

Cat mesra alam buat kediaman

Posted:

Cat mesra alam buat kediaman

Cat mesra alam buat kediaman

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my



BERBICARA tentang menghias atau membersih kediaman, kita jarang meninggalkan rutin mengelap lantai dan membuang habuk untuk memastikan persekitaran yang sihat.

Bagaimanapun kita cenderung mengabaikan kebersihan dinding kerana risau lapisan cat dinding menjadi lebih nipis jika kerap dilap.

Tidak ramai yang tahu bahawa membersihkan dinding adalah sama penting dengan pembersihan rutin yang lain untuk memastikan rumah dilindungi daripada bakteria dan kuman demi kesejahteraan keluarga.

Bahkan dinding yang cantik akan menjadi penyeri kediaman.

Berbanding cat konvensional, cat mesra alam seperti Cat Superwash Cat Mesra Kesihatan oleh Mr. Paint Man tahan lama pembasmi kuman dan pengelap kuman tanpa mengurangkan perlindungan anti bakteria.

Dinding menjadi lebih bersih apabila dilap dengan kain basah kerana air menjadi pemangkin aktiviti pembasmian kuman oleh ion perak.

Ini kerana cat mesra alam yang menggunakan teknologi nano-silver menjadi aktif apabila bakteria hadir justeru bertindak memecahkan protein dan asid nukleik bakteria supaya ia mati dengan sendirinya.

Lain pula halnya dengan mereka yang gemar menghidu bau dinding yang baru dicat.

Mereka tidak menyedari aroma yang agak 'mengasyikkan' itu adalah wap cat yang sebenarnya antara bahan alergi yang biasa didapati di rumah selain hama debu, bulu binatang peliharaan dan kulat.

Walaupun sapuan cat baru cara paling mudah memberikan kesegaran pada suasana bilik, wap atau gas dikeluarkan dari dinding yang baru dicat, sebenarnya berisiko kepada kesihatan.

Bagi kebanyakan orang termasuk mereka yang melakukan kerja mengecat boleh mengalami pedih mata, sakit kepala selain semput nafas.

Kajian menunjukkan pendedahan berlebihan terhadap 'wap' yang dihasilkan dari cat boleh menyebabkan radang mata dan juga masalah pernafasan. Ada juga laporan tentang risiko keguguran yang lebih tinggi, peningkatan risiko asma kanak-kanak serta reaksi alergi. Pendedahan pada jangka masa lama juga dikaitkan dengan penyakit hati dan buah pinggang.

Oleh itu, wap daripada cat adalah tidak sihat. Sehinggakan Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat dilapor menetapkan bahawa cat adalah antara lima 'bahaya' bagi alam sekitar.

Cat dinding pada kediaman yang anda gunakan mungkin mengandungi banyak wap sebatian organik (VOC) yang boleh memberi reaksi alergi kepada manusia. Bahkan semakin 'lebih seri' warna sesuatu cat bermakna lagi banyak kandungan VOC di dalamnya.

Alam sekitar

Justeru, lahirnya idea cat dengan formula mesra alam yang mempunyai kadar bau dan VOC (Volatile Organic Compounds) rendah.

Mengecat semula kediaman bukan lagi masalah kerana pilihan anda mengurangkan risiko kesihatan keluarga atau alam sekitar. Ini kerana, penghasilan gas memudaratkan yang boleh mencetuskan asma dan masalah pernafasan yang lain adalah minimum.

Pastinya keluarga anda seronok dalam proses pemilihan warna untuk bilik tidur, dapur, bilik bayi, ruang tamu ataupun mana-mana sahaja ruangan dalaman. Dengan pelbagai pilihan warna, ia menjamin kesihatan dan hiasan sempurna buat kediaman.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved