Khamis, 8 Disember 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Penduduk rayu baiki segera paip bocor

Posted:

Penduduk rayu baiki segera paip bocor

Penduduk rayu baiki segera paip bocor

SALAMIAH RAHMAT,
Felda Kechau Satu, Lipis

Saudara Pengarang,
SAYA mewakili penduduk Felda Kechau Satu, Lipis merayu pihak berwajib membaiki segera saluran paip air yang bocor di beberapa buah rumah di kawasan ini.

Untuk makluman, masalah berkenaan berlarutan sejak hampir sebulan lalu namun masih tiada sebarang tindakan proaktif dilaksanakan untuk membaik pulih kerosakan tersebut.

Terdapat lebih empat tempat saluran paip bocor sehingga mengakibatkan penduduk di kawasan itu mengalami tekanan air rendah.

Kami sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak berwajib tentang masalah berkenaan, tetapi sehingga kini tindakan belum diambil.

Senario itu bertambah rumit bagi kebanyakan kediaman penduduk yang terletak di tempat tinggi menyebabkan tekanan rendah selain berlaku pembaziran air berikutan kebocoran yang berlaku.

Untuk mengelakkan air dibazirkan, kami mengambil inisiatif mengikat batang paip yang bocor dengan menggunakan botol plastik.

Walaupun begitu, masih ada air yang keluar dari celah-celah botol berkenaan sehingga kawasan di hadapan rumah kami digenangi air.

Apa yang kami tahu paip itu sudah lama iaitu berusia 20 tahun dan boleh disifatkan telah uzur serta berkarat.

Keadaan itu kerap berlaku dan mengundang masalah kepada kami terutama untuk keperluan memasak, mandi dan membasuh sehingga anak menantu yang pulang ke rumah terpaksa memendekkan percutian mereka.

Menerusi Rakan Pahang ini, saya mengharapkan kerajaan negeri dan pihak tertentu memberi perhatian dan menyelesaikan segera masalah itu iaitu menggantikan paip lama dengan yang baharu.

Full content generated by Get Full RSS.

Tinggikan Jambatan Sungai Gayong

Posted:

Tinggikan Jambatan Sungai Gayong

Tinggikan Jambatan Sungai Gayong

AMRAN BOJI,
Kampung Kedaik Asal, Rompin


Amran menunjukkan keadaan Jambatan Sungai Gayong di Kampung Kedaik Asal Rompin yang sering dinaiki air sungai berikutan keadaan permukaan lantai jambatan yang rendah.


Saudara Pengarang,
SAYA mewakili penduduk di tiga kampung di Kedaik Asal, Rompin menggesa pihak berkuasa meninggikan Jambatan Sungai Gayong di Kampung Kedaik Asal kerana sering dinaiki air sungai berikutan permukaan jambatan yang rendah.

Seramai 300 penduduk di Kampung Kedaik Asal, Kampung Guri dan Kampung Rantau Panjang sering terputus hubungan akibat masalah itu.

Keadaan itu menyebabkan mereka terpaksa menggunakan jalan ladang kelapa sawit milik syarikat swasta untuk keluar masuk dari kampung itu walaupun jalan terbabit bahaya dan tidak boleh dilalui kenderaan berat.

Selain itu, pihak berwajib juga diminta supaya menggantikan sistem pembetungan sedia ada kepada sistem pembetungan baru bagi memudahkan pengaliran air Sungai Gayong mengalir terus ke Sungai Rompin.

Masalah sistem pembetungan kecil bukan sahaja tidak dapat menampung jumlah kepadatan air sungai malah menyebabkan pengaliran tidak lancar dan tersekat.

Situasi menjadi lebih buruk setiap kali tiba musim tengkujuh apabila paras air sungai meningkat hingga menyebabkan penduduk kampung terlibat terputus hubungan.

Lebih membimbangkan apabila musim tengkujuh tiba menyebabkan penduduk di sini perlu bersedia untuk berdepan dengan keadaan itu ekoran air sungai tersebut melimpah dengan deras sehingga menutupi jambatan terbabit.

Kami juga kesal dengan sikap individu tidak bertanggungjawab apabila sanggup mencuri besi lantai jambatan itu dan menjualnya kepada kedai besi buruk.

Justeru, kami penduduk kampung ini berharap supaya wakil rakyat atau pihak berwajib memandang serius perkara tersebut demi keselesaan dan kemudahan penduduk berulang-alik menggunakan jambatan itu.

Full content generated by Get Full RSS.

YP lahir modal insan berkualiti

Posted:

YP lahir modal insan berkualiti

YP lahir modal insan berkualiti

KUANTAN 8 Dis. - Yayasan Pahang (YP) merupakan sebuah institusi yang berjaya bagi melahirkan modal insan berkualiti negara sama ada dalam bidang akademik atau kemahiran.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, kejayaan itu adalah selaras dengan misi yayasan tersebut iaitu menggalakkan kemajuan dalam bidang pendidikan untuk rakyat negeri ini terutama dalam melahirkan modal insan negara.

"Selain pemberian biasiswa dan pinjaman, yayasan juga turut memperluaskan peluang mendapatkan pendidikan dan latihan berkualiti melalui penubuhan Kolej Antarabangsa IKIP, Pusat Kemahiran Tinggi IKIP dan Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP).

"Justeru, yayasan ini telah menyediakan hampir 3,000 tempat pengajian kepada rakyat negeri dalam satu-satu masa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Abu Bakar Harun (BN-Chini) pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang ke-12 di Wisma Sri Pahang di sini hari ini.

Adnan memberitahu, Kolej Antarabangsa IKIP yang ditubuhkan melalui yayasan ini sejak 1992 berjaya melahirkan kira-kira 20,000 graduan.

"Selain itu, MTNP ditubuhkan bagi melahirkan para hafiz dan hufaz selain membentuk profesional teknokrat dari kalangan mereka.

"Bagi pencapaian pelajar diploma, MTNP merupakan Maahad Tahfiz terbaik di Malaysia dengan bilangan pelajar yang berjaya memperoleh pangkat Imtiaz sebanyak 71.9 peratus," katanya.

Jelasnya, bagi keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2010, MTNP mencatat keputusan 81 peratus pelajar mendapat A dalam semua mata pelajaran.

Tambahnya, berdasarkan kajian perbandingan antara yayasan di negeri-negeri lain pada 2008, YP berada di landasan yang baik.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved