Khamis, 8 Disember 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Malay Mail, 3 lagi defendan perlu fail pembelaan sebelum 30 Disember ini

Posted:

Malay Mail, 3 lagi defendan perlu fail pembelaan sebelum 30 Disember ini

Malay Mail, 3 lagi defendan perlu fail pembelaan sebelum 30 Disember ini

KUALA LUMPUR 8 Dis. - Akhbar Malay Mail dan tiga lagi yang disaman RM50 juta oleh adinda Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra (gambar) atas dakwaan memfitnah beliau, dikehendaki memfailkan pernyataan pembelaan masing-masing sebelum 30 Disember ini.

Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datin Zabariah Mohd. Yusof menetapkan tarikh tersebut di kamar beliau hari ini ketika pengurusan kes saman itu buat pertama kali selepas ia difailkan pada 11 November lalu.

Peguam A.S. Dhaliwal yang mewakili Tengku Muhammad Fakhry memberitahu pemberita, mahkamah menetapkan 13 Januari depan untuk pihaknya membalas pembelaan tersebut dan 18 Januari pula dijadualkan bagi lanjutan pengurusan kes berkenaan.

Saman itu berhubung artikel yang diterbitkan menerusi akhbar dalam talian di Malay Mail Online News Portal pada 5 Mei tahun lalu yang didakwa mengandungi tuduhan bermaksud sindiran beliau seorang yang tidak boleh dipercayai, penjenayah, pengkhianat dan tiada integriti.

Selain Malay Mail Sdn. Bhd., Tengku Muhammad Fakhry selaku plaintif turut menamakan pencetak akhbar tersebut, New Straits Times Press (M) Bhd.; Ketua Editor, Yushaimi Maulud Yahya; dan wartawan, Marhalim Abbas masing-masing sebagai defendan pertama hingga keempat.

Dalam pernyataan tuntutannya, Tengku Muhammad Fakhry menyatakan, ayat-ayat yang diterbitkan dalam artikel itu tidak benar, tidak berdasarkan sebarang bukti, merupakan makna yang direka ataupun khabar angin.

Menurut plaintif, ia antara lain membawa maksud beliau telah ditahan oleh pihak polis untuk siasatan kes tembakan ke atas pengawal Istana Kelantan, Ramli Mohamad.

Akibatnya, dakwa plaintif, artikel itu telah menyebabkan dirinya dibenci, dihina dalam kalangan kaum kerabat dan orang ramai sehingga membuatkan dirinya mengalami kegelisahan, tekanan mental dan jiwa.

Tengku Muhammad Fakhry menyatakan, beliau tidak mengambil sebarang tindakan sebelum ini kerana mahu mendapatkan keputusan Mahkamah Koroner yang ditubuhkan bagi menyiasat punca kematian Ramli.

Ramli, 51, meninggal dunia selepas 19 hari koma akibat ditembak di Palekbang, Tumpat ketika dalam perjalanan pulang ke rumah selepas selesai bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan pada 1 Mei 2010.

Plaintif menyatakan, beliau tidak terlibat dalam sebarang kegiatan jenayah seperti yang didakwa dalam artikel yang disiarkan dan tidak pernah didakwa oleh polis dalam kes tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.

Peguam antara dua pengarah syarikat dipenjara

Posted:

Peguam antara dua pengarah syarikat dipenjara

Peguam antara dua pengarah syarikat dipenjara

KUALA LUMPUR 8 Dis. - Seorang peguam antara dua pengarah syarikat Business Time Dina Sdn. Bhd. yang dihukum penjara 15 bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah didapati bersalah menerima deposit sebanyak RM200,000 tanpa lesen yang sah, tiga tahun lalu.

Hakim S.M. Komathy Suppiah memutuskan demikian terhadap Hazlan Abd. Hamid, 39, yang mewakili dirinya sendiri setelah dia didapati gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pertuduhan tersebut.

Seorang lagi tertuduh, Hasri Mohd. Nor, 41, yang diwakili peguam bela Mohd. Zaharudeen Harun turut dikenakan hukuman yang sama.

Komathy turut memerintahkan Business Time Dina yang menjalankan perniagaan perdagangan, didenda RM300,000 selepas disabitkan bersalah atas tuduhan yang sama.

Bagaimanapun, beliau membenarkan permohonan Hazlan dan Hasri bagi menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara yang sepatutnya bermula hari ini sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.

Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh sebagai pengarah syarikat Business Time Dina didakwa menerima deposit tanpa lesen daripada syarikat Dutatek (Malaysia) Sdn. Bhd. tanpa memegang lesen yang sah mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA) 1989.

Mereka didakwa melakukan kesalahan tersebut di Wisma MPL, Jalan Raja Chulan di sini pada 25 Februari 2008.

Bussines Time Dina turut menghadapi tuduhan serupa yang didakwa dilakukan pada masa, tarikh dan tempat sama.

Dakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 25(1) dan Seksyen 6(4) BAFIA dan boleh dihukum di bawah Seksyen 106(1) akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda sehingga RM10 juta atau kedua-duanya.

Terdahulu, Hazlan merayu hukuman ringan memandangkan perbuatan itu merupakan kesalahan kali pertama selain mendakwa tidak pernah dikenakan tindakan disiplin oleh Majlis Peguam Malaysia sepanjang tempoh kariernya.

Katanya lagi, dia dilantik menjadi pengarah syarikat berkenaan atas cadangan Harun Mat Saat, seorang individu yang membantu menguruskan Business Time Dina.

Pegawai Pendakwa dari Bank Negara Malaysia (BNM), Mohd. Shukri Abdul Mansur yang mengendalikan pendakwaan pula memohon kesemua tertuduh dikenakan hukuman berbentuk pencegahan kerana kesalahan mengambil deposit tanpa lesen adalah kesalahan serius.

Jelas beliau, kedua-dua tertuduh tidak menggunakan kewarasan masing-masing kerana mereka hanya mengikut telunjuk Harun yang didakwa menjadi dalang utama kes itu.

Sebanyak 15 saksi pendakwaan dan tujuh saksi pembelaan telah dipanggil untuk memberi keterangan sepanjang prosiding berlangsung.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved