Khamis, 8 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Guna teksi bapa edar dadah

Posted:

Guna teksi bapa edar dadah

Guna teksi bapa edar dadah

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my


Amar Singh Ishar Singh menunjukkan dadah jenis syabu yang berjaya dirampas hasil serbuan ke atas sebuah teksi baru-baru ini pada sidang akhbar di IPK Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 8 Dis. - Seorang pemandu teksi menyalahgunakan teksi milik bapanya untuk membawa dan mengedar dadah jenis syabu di sekitar Lembah Klang bersama seorang rakannya sejak beberapa bulan lalu.

Kegiatan kedua-dua suspek yang berusia 24 dan 28 tahun itu bagaimanapun terbongkar apabila kenderaan mereka ditahan polis dalam satu sekatan di Jalan Imbi, kira-kira pukul 11.30 pagi kelmarin.

Dalam pemeriksaan itu, polis menemui dua bungkusan plastik mengandungi 1.6 kilogram dadah syabu yang dianggarkan bernilai RM300,000.

Teksi yang dipandu suspek berusia 28 tahun itu ditahan hasil maklumat awam dan risikan polis mengenai kegiatan pengedaran dadah menggunakan kenderaan pengangkutan awam itu.

Menurut Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh, siasatan awal mendapati, pemandu teksi itu membawa teksi milik bapanya selepas dia diberhentikan tugas sebagai kakitangan di sebuah universiti tempatan atas masalah disiplin.

Katanya, rakan suspek yang memiliki satu rekod lampau berkaitan dadah bagaimanapun masih bertugas di universiti yang sama.

"Kedua-dua suspek direman tujuh hari bermula semalam sehingga Selasa depan dan mereka disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori.

"Pihak polis masih menjalankan siasatan bagi mengenal pasti rangkaian sindiket berkenaan dan bagaimana bekalan itu diperoleh.

"Ini merupakan tangkapan pertama membabitkan pemandu teksi yang menjadikan teksinya untuk mengedar dadah di sekitar Lembah Klang," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini hari ini.

Dalam pada itu, jelas Amar Singh, sebanyak RM3.1 juta nilai dadah dimusnahkan dalam tiga operasi berasingan bagi melupuskan dadah selepas arahan dikeluarkan pihak mahkamah sejak Mei lalu.

Katanya, rampasan dadah terbanyak yang dilupuskan ialah jenis ganja sejumlah 95 kilogram, diikuti dadah jenis ketamin sebanyak 32 kilogram, katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiga anggota polis ditahan

Posted:

Tiga anggota polis ditahan

Tiga anggota polis ditahan

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 8 Dis. - Sepucuk pistol milik seorang anggota polis yang hilang ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Penanti, Pulau Pinang pada 2009, digunakan oleh sekumpulan penjenayah yang merompak sebuah kedai emas di Wakaf Tapai, Marang pada 28 November lalu.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa mengesahkan perkara itu setelah tertangkapnya empat suspek dalam kes rompakan tersebut, tiga daripadanya anggota polis yang bertanggungjawab atas kehilangan senjata itu, pada 29 dan 30 November lalu.

Beliau berkata, polis sebelum itu menemui sebuah motosikal dan beberapa peralatan yang digunakan suspek dalam rompakan tersebut di kebun kelapa sawit di Kampung Pak Bilis, Jalan Tambak Baru kira-kira empat kilometer dari lokasi kejadian.

"Hasil penemuan itu, pihak kami menahan pemilik motosikal berusia 30 tahun di Kampung Tok Lam dekat sini dan siasatan lanjut membawa kepada penangkapan seorang lagi suspek iaitu anggota polis berusia 29 tahun dan bertugas di cawangan pengangkutan di Hulu Terengganu.

"Penangkapan anggota polis itu membawa kepada penemuan barang kes termasuk sepucuk pistol jenis Revolver .38 yang digunakan dalam rompakan itu selain barang kemas yang disamun serta tiga butir peluru hidup," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan Anugerah Khidmat Cemerlang kepada 329 pegawai, anggota dan kakitangan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Pada 28 November lalu, sebuah kedai emas dirompak manakala pemiliknya nyaris cedera apabila dikejar dua perompak bersenjatakan pistol.

Ketika kejadian pukul 11.30 pagi itu, suspek turut melepaskan tembakan yang mengenai sebuah kereta dinaiki dua kanak-kanak sebelum melarikan diri dengan barang kemas hasil rompakan.

Jamshah berkata, siasatan lanjut mendapati, pistol tersebut diperoleh daripada dua anggota polis yang bertugas di Cawangan Pengangkutan di Pusat Latihan Polis (Pulapol), Kuala Lumpur.

Berikutan itu, katanya, dua anggota polis terlibat, masing-masing berusia 29 dan 33 tahun turut ditahan dan mereka kini digantung tugas dan reman sehingga 14 Disember depan bagi membantu siasatan.

Tambah beliau, pistol berkenaan dipercayai dijumpai salah seorang anggota polis di Pulapol namun ia tidak diserahkan kepada pihak pengurusan.

"Tindakan tegas akan diambil terhadap tiga anggota polis terlibat sekiranya mereka terbukti bersalah. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 dan jika sabit kesalahan, mereka yang terlibat boleh dihukum gantung sampai mati," jelasnya.

Dalam pada itu, Jamshah turut menafikan laporan sebuah akhbar tempatan bahawa berlaku kegiatan menyewakan senjata api oleh anggota polis untuk menjalankan jenayah.

"Laporan itu tidak benar sama sekali. Saya kesal dengan tindakan pengamal media itu dan berharap mereka lebih berhati-hati dalam membuat laporan supaya tidak menjejaskan nama baik jabatan ini selain mengganggu proses siasatan," tegasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved