Rabu, 23 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Hari Berjalan Kaki Sedunia

Posted:

Hari Berjalan Kaki Sedunia

Hari Berjalan Kaki Sedunia

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
utusanktn@gmail.com


Para peserta melakukan senaman ringan beberapa minit sebelum memulakan berjalan kaki sejauh tiga kilometer.


KUANTAN 23 Nov. - Masalah kesihatan dan berat badan berlebihan sudah menjadi lumrah dalam masyarakat hari ini.

Di Malaysia, perangkaan Kementerian Kesihatan menunjukkan hampir separuh daripada penduduk negara ini mempunyai berat badan berlebihan atau obesi.

Memandangkan 26.5 peratus kanak-kanak di negara ini mempunyai berat badan berlebihan, masyarakat perlu sentiasa dinasihatkan supaya bersenam untuk menjaga kesihatan.

Namun, berapa ramaikah yang mengikut nasihat itu?

Menyedari hakikat tersebut, Nestle (M) Bhd., dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) menganjurkan program Hari Berjalan Kaki Sedunia di Taman Gelora di sini baru-baru ini.

Program itu turut berlangsung serentak di lima lokasi lain di seluruh negara iaitu di Taman Perbandaran Pulau Pinang; Kompleks Sukan Air, Putrajaya; Kompleks Belia dan Sukan (P) Putatan, Sabah; Waterfront, Sarawak serta Taman Tasik Merdeka, Jalan Kolam Ayer, Johor Bahru.

Mereka yang menyertai acara itu berjalan sejauh tiga kilometer bersamaan 4,000 langkah.

Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Peter Vogt berkata, program itu memberi peluang kepada orang ramai datang bersama keluarga dan rakan untuk kesihatan diri, menyegarkan minda dan menikmati kebaikan berjalan.

"Kami menggalakkan masyarakat setempat memulakan Hari Berjalan Kaki bersama jiran mereka sepanjang tahun.

"Nestle akan menyokong aktiviti itu menerusi pelbagai aktiviti seperti membekalkan baju T, memberi ceramah tentang pemakanan dan senaman serta sampel produk," katanya.

Beliau menjelaskan demikian pada majlis perasmian program itu di Taman Gelora oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob, baru-baru ini

Mengulas lanjut Vogt berkata, misi Nestle adalah menyampaikan kepada orang ramai bahawa pemakanan, kesihatan dan kesejahteraan mereka bukan dengan hanya mengambil makanan serta minuman yang bersesuaian.

Sebaliknya beliau berkata, mereka juga perlu mengamalkan gaya hidup sihat dengan melakukan senaman walaupun dengan hanya berjalan.

Tambahnya, orang ramai yang menyertai program itu tahun ini turut menjayakan satu usaha murni apabila Nestle berjanji menyumbang RM1 bagi setiap kilometer yang dilalui oleh peserta berdaftar.

"Sumbangan itu bagi pembelian 100 kerusi roda untuk golongan kurang bernasib baik," katanya.

Sementara itu Vogt berkata, Nestle telah menganjurkan lebih daripada 90 Hari Berjalan Kaki di seluruh negara sebagai acara sampingan sebelum program Hari Berjalan Kaki Sedunia dilaksanakan.

Full content generated by Get Full RSS.

Program galak budaya sihat - Adnan

Posted:

Program galak budaya sihat - Adnan

Program galak budaya sihat - Adnan

KUANTAN 23 Nov. - Kira-kira 4,000 orang menyertai program Hari Berjalan Kaki Sedunia 2011 anjuran Nestle (M) Bhd., dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di Taman Gelora di sini baru-baru ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, program itu tiada kaitan dengan apa-apa kempen atau tujuan tertentu sebaliknya bagi menggalakkan budaya hidup sihat di kalangan rakyat.

"Berjalan merupakan cara terbaik untuk kita beriadah dan mengamalkan gaya hidup sihat kerana ia akan menggerakkan segala otot luaran serta dalaman.

"Ia juga bagi membantu mengurangkan risiko penyakit seperti kencing manis dan masalah berat badan berlebihan atau obes," katanya ketika berucap merasmikan program tersebut di sini baru-baru ini.

Mengulas lanjut Adnan berkata, orang ramai perlu menjadikan senaman berjalan kaki sebahagian daripada gaya hidup sihat yang bukan saja dapat memantapkan kesihatan, tetapi mampu mencegah penyakit.

Peserta program itu, Sarah Zainal, 44, berkata, berjalan patut dijadikan sebagai aktiviti harian bagi membendung masalah penyakit kronik.

"Semakin ramai rakyat diserang pelbagai penyakit kronik antaranya obesiti, penyakit jantung dan darah tinggi. Oleh itu, aktiviti fizikal seperti berjalan sangat penting kepada masyarakat untuk kekal sihat," katanya.

Seorang lagi peserta, Hanafiah Johar, 46, berkata, dia menyertai program itu bersama ahli keluarga.

"Ramai orang enggan bersenam kerana mereka menganggap senaman sebagai aktiviti berat yang memerlukan masa dan komitmen sedangkan ia sebenarnya mudah dilakukan," katanya.

Bagi Andy Ng, 25, pula, ini merupakan kali pertama dia menyertai program seperti itu dan mengetahui tentangnya melalui akhbar.

Menurutnya, dia mengamalkan berjalan setiap hari untuk menjaga kesihatan terutama bagi mengelak daripada menghidap penyakit yang boleh membawa maut seperti jantung.

Full content generated by Get Full RSS.

Usaha bendung gejala rasuah

Posted:

Usaha bendung gejala rasuah

Usaha bendung gejala rasuah

Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOFutusanpahang@utusan.com.my


Adnan Yaakob, Abu Kassim Mohamed (duduk tengah) bersama penerima anugerah pada majlis penutupan seminar rasuah di Kuantan, kelamrin.


KUANTAN 23 Nov. - Pahang menjadi negeri pertama membincangkan secara sistematik usaha membendung gejala rasuah melalui usaha yang dilakukan sektor perkhidmatan awam dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, perbincangan melalui Seminar Merempuh Cabaran dan Tingkatkan Hasil Negeri yang diadakan selama tiga hari di sini bertujuan mencari kaedah terbaik membendung gejala tersebut selain mengelakkan ketirisan pendapatan kerajaan negeri.

Beliau menambah, melalui seminar itu, ia secara tidak langsung memberi pendedahan dan kesedaran dalam meningkatkan hasil kerajaan negeri dengan cara menolak rasuah bagi setiap urusan pentadbiran.

"Saya melihat SPRM sudah mempunyai peningkatan dari segi integriti membanteras rasuah dan penganjuran seminar ini akan memberi pemahaman kepada kakitangan awam dalam membendung gejala itu sekali gus meningkatkan hasil pendapatan negeri," katanya selepas menutup seminar tersebut di sini semalam.

Hadir sama Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed dan Pengarah SPRM Pahang, Moh Samsudin Yusof.

Pada majlis itu, seramai 12 pegawai dan kakitangan awam menerima sijil penghargaan dan wang tunai RM3,000 sumbangan kerajaan negeri kerana melaporkan pemberian rasuah di bawah Seksyen 17 (B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009.

Malah Abu Kassim memuji kerajaan Pahang menganjurkan seminar tersebut kerana memberi pemahaman jelas mengenai kaedah dan cara untuk membendung rasuah.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved