Rabu, 23 November 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


2,000 sertai kem kesihatan

Posted:

2,000 sertai kem kesihatan

2,000 sertai kem kesihatan

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusnajohor@utusan.com.my


SEORANG penuntut UPM memberi penerangan kesihatan kepada kanak-kanak pada Program Kem Kesihatan dan Hari Bersama Pelanggan dan Pelajar UPM di Rumah Pangsa Seri Alam, Pasir Gudang dekat Johor Bahru, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 22 Nov. - Hampir 2,000 pengunjung menghadiri Program Kem Kesihatan dan Hari Bersama Pelanggan dan Pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) di Rumah Pangsa Seri Alam, Pasir Gudang dekat sini baru-baru ini.

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UPM, Prof. Dr. Mohd. Fauzi Ramlan berkata, program dua hari itu bertujuan memberi kesedaran mengenai masalah kesihatan dan penjagaannya selain untuk mempromosikan UPM.

"Kita mahu meningkatkan kesedaran penduduk setempat yang merupakan pekerja kilang, pekerja sektor awam dan swasta serta peniaga mengenai gaya hidup sihat.

"Pemeriksaan kesihatan percuma untuk penyakit kronik seperti kencing manis, pengesanan awal kanser, tekanan darah tinggi, masalah berat badan dan lain-lain diberikan kepada mereka," katanya ketika berucap pada program tersebut baru-baru ini.

Program itu yang merupakan kali ketiga pada tahun ini dirasmikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang.

Ia dijayakan oleh 30 pakar klinikal daripada bidang obstetrik dan ginekologi, radiologi, oftalmologi, pediatrik, perubatan keluarga, patologi, kesihatan komuniti, mikrobiologi dan parasitologi dan psikiatri.

Seramai 40 penuntu perubatan dan 30 staf sokongan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan (FPSK) universiti itu turut terlibat dengan bantuan kakitangan Klinik Kesihatan Masai dan Klinik Kesihatan Pasir Gudang.

Mohd. Fauzi berkata, sasaran utama program tersebut ialah golongan berpendapatan rendah di kawasan bandar dengan memberi khidmat pakar percuma kepada mereka.

Sementara itu penuntut Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Ahmad Sahril Hussin, 23, berkata, pihaknya memberi panduan untuk mencegah dan mengatasi penyakit-penyakit kronik supaya kualiti hidup dapat ditingkatkan.

Seorang lagi pelajar fakulti sama, Nooradilla Anuar, 22, berkata, pendekatan UPM itu memberi pengalaman sebenar kepada mereka untuk mempraktikkan perkara yang dipelajari.

"Secara tidak langsung juga kami dapat memberi pengetahuan kepada orang ramai," katanya yang berada di tahun keempat pengajiannya dan berasal dari Bayan Baru, Pulau Pinang.

Full content generated by Get Full RSS.

Ragam bila khatan beramai- ramai di Kg. Chnnang Kemboja

Posted:

Ragam bila khatan beramai- ramai di Kg. Chnnang Kemboja

Ragam bila khatan beramai- ramai di Kg. Chnnang Kemboja


Seorang bapa mendukung anaknya yang baru selesai berkhatan pada program khidmat masyarakat UTM di Kampung Chnnang, Kemboja, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 22 Nov. _ Demi tuntutan agama untuk mengkhatan anak masing-masing, segelintir penduduk beberapa daerah di Kampung Chnnang, Kemboja sanggup melalui perjalanan sejauh 50 kilometer menaiki lori yang disewa dengan kadar sewaan RM300.

Malah, ada yang sudah dibius sempat lari keluar dari bilik hanya kerana takut dan tidak termasuk terpaksa memujuk si anak berjam-jam lamanya bagi meyakinkan berkhatan itu tidak sakit.

Baik di Malaysia mahupun di Kemboja, fenomena 'lari dan pujuk' itu adalah perkara biasa apabila tiba musim berkhatan.

Biarpun begitu, ia sedikit pun tidak mematahkan semangat petugas Pusat Kesihatan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) melaksanakan tanggungjawab mengkhatankan 55 kanak-kanak beberapa daerah di Kampung Chnnang.

Pengarah Pusat Kesihatan UTM, Dr. Ismail Ahmad berkata, program khatan beramai-ramai itu diadakan sempena Program Korban, Aqiqah dan Khidmat Masyarakat Bersamamu Kemboja 2011 yang dianjurkan oleh Kolej Rahman Putra, baru-baru ini.

"Sesi berkhatan percuma diadakan selama dua hari dari pagi hingga petang. Ia berjaya menarik 55 kanak-kanak berusia tujuh hingga 12 tahun untuk melaksanakan tuntutan agama ini.

"Sebelum ini, UTM pernah menjalankan aktiviti yang sama pada tahun 2009 dengan melibatkan 150 orang kanak-kanak," katanya kepada Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Pada hari sama, pemeriksaan kesihatan secara percuma turut diadakan untuk memberi khidmat nasihat berhubung tahap kesihatan penduduk setempat yang mana dari faktor kebersihan, kunjungan kali ini memperlihatkan penduduk termasuk golongan kanak-kanak menjaga kebersihan diri biarpun tidak menyeluruh.

"Kita mahu didik mereka supaya lebih mementingkan kebersihan diri dan kawasan sekitar supaya kehidupan mereka lebih selesa dan kesihatan terjamin," katanya.

Timbalan Menteri Kebajikan Masyarakat, Veteran dan Pemulihan Belia Kemboja, Ismail Osman berkata, program berkhatan yang dijalankan oleh UTM itu banyak membantu keluarga di Kampung Chnnang dalam melaksanakan tuntutan agama.

"Jika di Kemboja, seorang kanak-kanak dikenakan bayaran kira-kira sehingga RM100 bagi tujuan tersebut. Dengan taraf kehidupan penduduk di sini, maka program UTM ini benar-benar membantu mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved