Rabu, 23 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Keputusan permohonan Utusan batal saman Mohamad Sabu, 6 Disember

Posted:

Keputusan permohonan Utusan batal saman Mohamad Sabu, 6 Disember

Keputusan permohonan Utusan batal saman Mohamad Sabu, 6 Disember

KUALA LUMPUR 23 Nov. - Permohonan Utusan Melayu (M) Bhd. untuk membatalkan saman Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor, akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi di sini pada 6 Disember depan.

Tarikh tersebut ditetapkan oleh Hakim Datuk John Louis O'hara selepas selesai mendengar hujahan peguam kedua-dua pihak pada pukul 3.30 petang ini.

Utusan Melayu dan Ketua Pengarangnya, Datuk Abdul Aziz Ishak yang diwakili peguam Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin pada 27 Oktober lalu telah memfailkan permohonan membatalkan saman Mohamad terhadap mereka yang dinamakan sebagai pihak defendan.

Dalam hujahannya, Firoz Hussein berkata, Mohamad selaku plaintif telah gagal memberikan butir-butir yang mencukupi berhubung penerbitan yang didakwa berunsur fitnah bagi menyokong tuntutan samannya itu.

Menurut beliau, kenyataan sokongan itu merupakan satu keperluan serta membentuk prasyarat yang dikehendaki di bawah Aturan 78 Kaedah 2 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dalam writ saman fitnah.

Peguam tersebut menyifatkan tuntutan Mohamad tersebut sebagai penyalahgunaan proses mahkamah, mengaibkan, remeh dan menyusahkan serta berdasarkan alasan-alasan itu, mahkamah wajar membatalkan tindakan saman tersebut.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili Mohamad pula berhujah bahawa kes tersebut bukan sesuatu yang mudah untuk dibatalkan oleh mahkamah tanpa melalui perbicaraan penuh.

Beliau turut berkata, isu yang dibangkitkan oleh pihak defendan adalah dari segi teknikal dan prosedur.

Ujarnya, ia merupakan percubaan defendan untuk membangkitkan bantahan misalnya sama ada kegagalan mematuhi prosedur boleh menimbulkan prejudis kepada defendan atau ia boleh menyebabkan keadilan gagal dilaksanakan.

Katanya, sungguhpun butir-butir sokongan tidak dikemukakan, ia bukannya satu alasan untuk membatalkan saman plaintif.

Sebagai alternatif, seandainya berlaku sebarang ketidakpatuhan di pihak plaintif, Mohamed Hanipa memohon mahkamah membenarkannya membuat pindaan dan tidak membatalkan tuntutan tersebut.

Mohamad, 57, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu memfailkan saman tersebut pada 14 September lalu.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa, pihak defendan dengan niat jahat telah menerbitkan satu artikel pada 27 Ogos lalu dan dua bahan terbitan pada keesokan harinya yang berbaur fitnah.

Penerbitan ketiga-tiga artikel terbabit adalah berhubung isu serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Johor.

Mohamad mendakwa, penyiaran bahan-bahan tersebut telah secara tidak langsung menggambarkan bahawa beliau penyokong pengganas komunis, telah terkeluar daripada ajaran Islam kerana menyokong komunis dan mengiktiraf Muhammad Indera sebagai pengganas komunis.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved