Isnin, 21 November 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Pertembungan maruah

Posted:

Pertembungan maruah

Pertembungan maruah


ONG Kim Swee memberi amanat terakhir kepada pemainnya pada sesi latihan terakhir di Jakarta semalam, menjelang pertemuan dengan Indonesia, hari ini.


JAKARTA 20 Nov. – Malaysia dibelenggu kecederaan tonggak menjelang final bola sepak Sukan SEA XXVI hari ini, namun 'semangat 1979' menjadi azimat skuad Harimau Muda untuk menumbangkan Garuda.

Tiga puluh dua tahun lalu, gol tunggal Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari membantu Malaysia mencatat kemenangan paling masyhur 1-0 ke atas Indonesia untuk membawa pulang kejuaraan di Jakarta.

Biarpun kita kalah 1-0 dalam pertemuan final Sukan SEA terakhir dengan negara itu, juga di Jakarta 1987, namun moral pemain amat tinggi ketika ini selepas menumpaskan tuan rumah 1-0, Khamis lalu.

Namun, kecederaan tiga tonggak, Izzaq Faris Ramlan; sayap kanan, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria dan sayap kiri, Mohd. Fandi Othman sedikit merencatkan persiapan.

Izzaq cedera lutut kiri ketika bertemu Myanmar kelmarin dan terpaksa menggunakan topang.

Penjaring gol kemenangan Malaysia ketika mengalahkan Indonesia, Syahrul Azwari Ibrahim juga belum pasti dapat diturunkan.

Ong Kim Swee kini terpaksa mengatur strategi baru dengan harapan disandar kepada A. Thamil Arasu dan Yong Kuong Yong, selain Mohd. Zubir Azmi.

"Tidak banyak yang boleh saya lakukan kerana masalah ini, saya terpaksa menurunkan pemain yang ada. Mujurlah Thamil dan Yong boleh beraksi di mana-mana posisi depan.

"Thamil dan Yong saya harap dapat mengimbangi kepantasan sayap kiri Indonesia menerusi pemain mereka Octovianus dan sayap kanan mereka, Titus Bonai.

"Kita tidak boleh ambil kira perlawanan dengan Indonesia sebelum ini kerana skuad mereka esok pasti sama sekali berbeza,'' kata Kim Swee. - Utusan

Full content generated by Get Full RSS.

Rakyat Kelantan kecewa air dicemari logam

Posted:

Rakyat Kelantan kecewa air dicemari logam

Rakyat Kelantan kecewa air dicemari logam

KOTA BHARU 20 Nov. - Rata-rata rakyat Kelantan kecewa apabila air yang dibekalkan kepada mereka didakwa dicemari dengan unsur-unsur logam yang boleh memudaratkan kesihatan.

Jika selama ini mereka berhadapan dengan masalah tekanan air rendah dan tidak bersih, dakwaan menyatakan air yang digunakan mereka turut dicemari unsur logam amat membimbangkan para pengguna.

Pendedahan Mingguan Malaysia berhubung data rasmi Panduan Industri Air Malaysia (PIAM) 2011 mengenai Kelantan menduduki tempat paling bawah mendapat bekalan air bersih sehingga dilabelkan sebagai negeri yang memiliki air kurang selamat dan berisiko mendapat reaksi kurang menyenangkan di kalangan orang ramai.

Seorang penduduk, Normah Harun, 45, berkata, jika apa yang didakwa itu benar, keadaan tersebut tidak sepatutnya dibiarkan berlarutan kerana air yang disalurkan itu merupakan satu-satunya sumber yang ada untuk kegunaan harian.

"Kerajaan mesti peka untuk melakukan sesuatu demi kesihatan serta kesejahteraan rakyat kerana hanya itu pilihan yang kami ada. Jika sebelum ini pengguna hanya diancam masalah tekanan dan air tidak bersih, tetapi kalau sampai boleh menyebabkan penyakit, itu boleh dianggap kritikal.

"Memang sejak bermasalah dengan bekalan air bersih saya sering menggunakan air yang ditapis untuk kegunaan harian, namun amat berharap kerajaan negeri menyelesaikan masalah ini dengan segera," katanya.

Fauziah Mahmood, 50, pula mengaku tidak mengetahui mengenai air tidak bersih dibekalkan kepada rakyat di negeri ini selama ini kecuali melalui hebahan media.

"Sejak bertahun-tahun lamanya saya dan keluarga memang menghadapi masalah air yang disalurkan ke paip di rumah yang tidak berapa sesuai digunakan untuk memasak nasi atau dijadikan air minuman.

"Sekiranya laporan dalam akhbar ini benar, saya merayu kerajaan negeri Kelantan melakukan tindakan sewajarnya sebelum membahayakan kesihatan rakyat negeri ini," ujarnya.

Seorang lagi penduduk, Azura Zakaria, 38, memberitahu, kebanyakan pengguna berhadapan dengan masalah tekanan air rendah dan sesekali keruh dan berkeladak.

"Apa yang saya tahu tekanan air rendah dan kelihatan macam kotor walaupun selepas dididihkan, jadi saya terpaksa guna air tapis yang dibeli untuk minum dan masak lebih-lebih lagi untuk menyediakan susu anak. Saya lebih berhati-hati kerana bimbang mereka mendapat sakit perut.

"Selepas pendedahan akhbar, saya sekeluarga mesti lebih peka dengan penggunaan air di negeri ini dan usaha daripada pihak-pihak berwajib untuk menjamin bekalan air bersih dan tidak tercemar kepada rakyat mesti dilakukan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pengundi muda penentu BN

Posted:

Pengundi muda penentu BN

Pengundi muda penentu BN

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 Nov. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pengundi yang berusia antara 21 dan 35 tahun merupakan penentu kepada kejayaan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang kerana mereka merupakan kumpulan terbesar dalam siri PRU kali ini.

Justeru beliau berkata, bagi memastikan faktor calon boleh menang menjadi syarat utama BN, maka mereka yang akan dipilih hendaklah di kalangan yang dapat diterima oleh generasi muda.

Katanya, sehubungan itu, tidak salah sekiranya keaktifan mereka dalam menggunakan media sosial bagi tujuan berhubung dengan rakyat terutama pengundi muda dianggap sebagai satu bonus untuk terpilih mewakili BN.

"Jika mereka aktif dalam bidang ini, akan ada markah bonus barangkali. Kita kumpulkan markah bonusnya kerana kita mahu calon boleh menang menjadi wakil BN serta diterima oleh generasi baru.

"Ini kerana generasi baru ini akan menjadi penentu kepada kejayaan PRU13. Umur antara 21 dan 35 tahun merupakan kumpulan terbesar dan sesiapa yang memenangi hati dan fikiran mereka akan menang pada PRU berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan Konvensyen Media Sosial 1Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim; Pengerusi konvensyen, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin serta 2,000 pengamal media sosial seluruh negara.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau menyifatkan pengamal-pengamal media sosial sebagai tentera-tentera BN yang mempunyai peranan untuk menyampaikan maklumat kepada rakyat dengan lebih tepat.

Beliau berkata, selain itu, ia juga berfungsi sebagai satu cara untuk memperbetulkan persepsi rakyat ekoran terlalu banyak kekeliruan yang sering ditimbulkan oleh pihak pembangkang melalui media sosial serta alam maya.

"Misalnya, kita wujudkan Kedai Rakyat 1Malaysia dan Menu 1Malaysia untuk bantu rakyat. Mereka (pembangkang) kata kita menipu kononnya harga barangan tidak semurah seperti yang kita nyatakan.

"Di sini pengamal-pengamal media sosial boleh keluarkan iPad, BlackBerry, iPhone atau komputer riba masing-masing untuk kita nyatakan kebenaran. Kita mesti terangkan kepada rakyat agar rakyat tidak terkeliru dengan tuduhan pihak pembangkang,'' katanya.

Najib berkata, hakikatnya ada dua jenis propaganda yang harus diambil perhatian serius oleh semua pihak termasuk pengamal media sosial.

Katanya, pertama, sekiranya pembangkang gagal memesongkan fikiran, mereka akan bertindak untuk mengelirukan rakyat dan perkara itu menjadi prinsip kepada propaganda mereka.

"Kedua, sesuatu yang tidak benar kepalsuannya (tetapi) jika diulang banyak kali, akhirnya ia akan diterima sebagai kebenaran. Atas asas itu kita perlu bertindak.

"Sekiranya kita (pengamal media sosial) berdiri pasif dan tidak menerangkan apa kebaikan, tidak bela kerajaan dan dasar kita, tidak berani menyerang pembangkang, maka kita akan kalah. Jangan pandang rendah pada kuasa media sosial,'' katanya.

Beliau berkata, menjadi tanggungjawab pengamal media sosial untuk memperbetulkan segala kepalsuan yang sengaja ditimbulkan oleh pihak pembangkang selama ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved