Isnin, 21 November 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Nazri minta polis siasat segera

Posted:

Nazri minta polis siasat segera

Nazri minta polis siasat segera


MOHAMED Nazri Abdul Aziz melihat rakaman kejadian melalui telefon bimbit mangsa keganasan wanita, Wan Nur Arzrin Abd Rahman (kanan) di Stesen Sentral Kuala Lumpur, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 21 Nov. – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz meminta supaya pihak berkuasa menjalankan siasatan segera berhubung aduan seorang wanita telah dipukul oleh bapa saudaranya, minggu lepas.

Katanya, beliau telah mengarahkan setiausahanya untuk berhubung dengan Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh mengenai laporan yang dibuat sebelum ini dan menjalankan siasatan serta-merta.

"Saya amat berdukacita kerana dalam tahun 2011, perkara sebegini boleh berlaku. Ini menunjukkan bahawa lelaki yang buat perkara itu cukup rendah akal budinya.

"Mana boleh kita lakukan perbuatan yang begitu teruk terhadap wanita," katanya kepada pemberita selepas mengedarkan risalah Keganasan Terhadap Wanita dan Kanak-kanak di Stesen KL Sentral di sini, hari ini.

Selain beliau, kempen itu turut disertai lebih 10 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), pembangkang dan Bebas, yang bersama-sama mengedarkan risalah berkaitan keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak.

Dalam pada itu, Mohamed Nazri mengingatkan masyarakat di negara ini supaya lebih bersikap prihatin terhadap gejala keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak.

"Di Malaysia, kita masih ada pemikiran iaitu "jangan jaga tepi kain orang" di mana saya rasa ia salah sekiranya melibatkan keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak. Kita perlu jadikan ia masalah kita dan lebih prihatin," katanya.

Sementara itu, wanita berkenaan, Wan Nur Arzrin Abd Rahman, 29, hadir sendiri di majlis ini apabila mengetahuinya melalui akhbar dan sempat bertemu dengan Mohamed Nazri dan menceritakan kejadian yang menimpanya ketika berada di Jakarta, Indonesia.

Dalam kejadian 12 November lepas, beliau mendakwa bapa saudaranya telah memukul beliau dalam lif akibat berlaku perbalahan kecil ketika mereka sekeluarga selesai menghadiri majlis pertunangan sepupunya di Bogor, Indonesia.

Akibat kejadian itu, beliau mendakwa agak cedera teruk di mana lengan kanannya patah dan urat saraf menjadi lemah akibat kecederaan itu.

"Saya mungkin perlu masa kira-kira tiga bulan untuk pulih semula. Saya tidak sangka perkara ini boleh berlaku hanya bermula dari perkara kecil dan saya dipukul teruk.

"Apa yang saya kesalkan, masih belum ada tindakan walaupun aduan telah dibuat di Jakarta dan juga sejurus tiba di KLIA (Balai Polis Lapangan Terbang Antarabangsa KL, Sepang) pada 13 November. Tapi saya berharap selepas jaminan yang dibuat oleh Datuk Seri (Mohamed Nazri) perkara ini akan diberi perhatian," kata Wan Nur Arzrin, seorang peniaga. — BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

Seludup dadah didalangi 8 warga Iran melalui kontena

Posted:

Seludup dadah didalangi 8 warga Iran melalui kontena

Seludup dadah didalangi 8 warga Iran melalui kontena


NOOR Rashid Ibrahim (kiri) memegang sebahagian dadah jenis syabu yang berjaya dirampas pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, semalam.


KUALA LUMPUR 21 Nov. - Penyeludupan dadah bernilai hampir RM27 juta didalangi lapan warga Iran yang dibongkar polis dalam dua serbuan berasingan di sekitar Lembah Klang, kelmarin dan dua minggu lalu, dikesan dibawa masuk ke negara ini menerusi kontena di Pelabuhan Klang.

Kejayaan itu juga merupakan kali ketiga Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman menumpaskan sindiket dadah antarabangsa yang menggunakan pelabuhan untuk menyeludup dadah, tahun ini.

Kali pertama pada 25 Mac lalu dengan rampasan 81.4 kilogram syabu bernilai RM16.1 juta di Pelabuhan Barat dan kedua pada 18 April lalu, melibatkan rampasan heroin bernilai RM37.8 juta di Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang.

Rampasan kelmarin turut mencatat kejayaan terbesar polis tahun ini bagi dadah gred tulen bernilai tinggi yang dipercayai untuk pasaran tempatan serta luar negara.

Menurut Pengarah JSJN Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim, dalam serbuan di sebuah rumah sewa di Taman D'Alpina itu, kelmarin, sebanyak 124.9 kilogram dadah jenis methamphetamine dirampas.

"Dadah itu disimpan di dalam tiga buah peti kayu yang telah diubah suai dan diisi dengan pelbagai barangan perhiasan rumah. Suspek juga berani meletakkan peti-peti itu di luar rumah berkenaan.

"Kita percaya ia diseludup masuk menerusi kontena dari Pelabuhan Klang berdasarkan peti yang berisi barangan perhiasan itu.

"Kita masih siasat bagaimana dadah itu berjaya bolos dan diseludup menerusi kontena mana," ujarnya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini hari ini.

Noor Rashid memberitahu, kejayaan itu bermula hasil maklumat orang awam yang curiga dengan kelibat enam warga Iran di rumah tersebut bersama beberapa peti kayu papan lapis di situ.

"Berikutan itu, polis melakukan serbuan dan menahan enam warga Iran," ujarnya.

Dalam kes kedua, dua minggu lalu, beliau berkata, polis menahan dua lagi warga Iran di Jalan Kampung Pandan, di sini, seterusnya membawa kepada penemuan 14.2 kilogram dadah jenis syabu.

Katanya, dadah itu yang siap diproses ditemui disembunyikan dalam kontena berisi palet batu marmar di Jalan Ulu Klang, Ampang, Selangor.

"Hasil pemeriksaan kita menemui dadah-dadah itu di dalam lapisan 'polyboard' yang diselitkan di celah kepingan batu marmar," jelasnya.

Tambahnya, kesemua lapan suspek dalam kedua-dua kes itu berusia 29 hingga 51 tahun.

Katanya, selain dadah, polis turut menyita wang tunai berjumlah RM137,400 dipercayai hasil dari jualan dadah, selain beberapa kenderaan mewah seperti Lexus, Mercedes Benz, BMW serta MG Rover.

Selain itu itu, beliau memberitahu, kejayaan polis mengesan aktiviti penyeludupan dadah antarabangsa itu merupakan bukti negara serius menangani pengedaran dadah di dalam negara.

"Dasar terbuka yang diamalkan kerajaan ternyata telah diambil kesempatan oleh pelbagai pihak dan PDRM memandang serius perkara ini dengan melakukan pelbagai usaha termasuk jalinan kerjasama di dalam atau luar negara," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved