Isnin, 21 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Sukar kawal kencing

Posted:

Sukar kawal kencing

Sukar kawal kencing

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar IRWAN MAJID


VIBRANCE Kegel Device, alat peranti untuk menguatkan otot lantai pelvis.


Kajian oleh Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat mendapati kira-kira 30 peratus wanita pernah mengalami kesukaran mengawal kencing.

Kajian sama yang dilakukan di Malaysia menunjukkan wanita di negara ini juga berdepan dengan situasi yang sama.

Kesukaran mengawal kencing sebenarnya bukan sahaja memalukan, malah sering membuatkan kaum wanita berada dalam keadaan serba-salah.

Sebenarnya masalah ini berpunca daripada otot lantai pelvis yang lemah.

''Kehamilan, melahirkan bayi, berat badan berlebihan, usia tua dan tabiat merokok biasanya akan menyebabkan kaum wanita terdedah kepada masalah seperti ini,'' kata Presiden Continence Foundation Malaysia, Dr. Peter Ng.

Katanya, wanita yang memiliki otot lantai pelvis yang kuat akan memberikan pelbagai kelebihan kepada mereka.

''Ia yang membolehkan seseorang wanita itu melalui tempoh mengandung dengan selamat kerana dapat menanggung tambahan berat bayi dan kelahiran juga akan berjalan dengan lancar,'' katanya.

Selain itu, katanya, otot lantai pelvis yang kuat juga akan membuatkan seseorang wanita yang sudah putus haid mampu mengawal kencing.

Secara keseluruhan ia juga turut membantu meningkatkan tahap kecergasan dan kesihatan wanita serta meninggikan keyakinan diri.

''Kaum wanita juga akan memiliki pengalaman seksual yang lebih tinggi dan hubungan yang sihat dengan pasangan mereka,'' katanya.

Menurut Dr. Ng, masalah otot lantai pelvis yang lemah tidak semestinya bersifat kekal. sebaliknya ia masih boleh diatasi terutama melalui senaman Kegel.

Katanya, senaman Kegel yang diperkenalkan oleh Dr. Arnold Kegel sekitar tahun 1940-an telah terbukti mampu menguatkan dan mengentalkan otot lantai pelvis yang lemah antaranya disebabkan faktor penuaan, melahirkan anak dan sebagainya.

Senaman itu melibatkan pergerakan regangan dan merehatkan otot lantai pelvis yang kadang kala juga dipanggil otot Kegel.

Untuk menjadikan senaman itu berkesan, satu alat peranti canggih yang dikenali sebagai Vibrance Kegel Device telah diperkenalkan.

Pengarah Pembangunan Pemasaran Bioinfinity (M) Sdn. Bhd., Ng Shea Kang, berkata, ia merupakan peralatan sokongan bagi senaman Kegel yang merupakan pilihan yang selamat untuk menguatkan otot lantai pelvis.

Selain itu, katanya, alat peranti ini paling berkesan untuk menyokong senaman Kegel kerana ia dapat menentukan sama ada otot yang betul telah diberikan senaman.

''Pengguna dapat merasai getaran maklum balas bio yang lembut dengan menghasilkan rangsangan positif terhadap otot,'' katanya.

Katanya, alat peranti itu direka untuk meningkatkan kekuatan pengecutan otot vagina, menguatkan otot cerut pundi kencing, membantu memperbaiki kualiti kehidupan, menambah baik postur tubuh, mencantikkan tona otot abdomen dan mengembalikan bentuk badan.

''Peranti yang mesra pengguna ini direka dengan mengutamakan aspek keselamatan dan keselesaan,'' tambahnya.

Selain itu, ia berbentuk kompak, ringan dan sesuai bagi golongan wanita yang sentiasa bergerak cergas kerana mereka bebas untuk menggunakannya pada bila-bila masa tanpa rasa malu,'' katanya.

Malah jelasnya, alat peranti ini yang berharga RM598 ini boleh didapati daripada ahli urologi dan pakar ginekologi di seluruh negara yang mampu dimiliki berbanding pembedahan yang mungkin mendatangkan komplikasi.

Full content generated by Get Full RSS.

IJN bimbing urus diabetes

Posted:

IJN bimbing urus diabetes

IJN bimbing urus diabetes

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar NOORADZRENE MOHD NOOR


Pesakit dibenarkan menikmati makan tengah hari di dalam hidangan buffet yang disediakan sempena Kempen Makan dan Uji di Institut Jantung Negara.


SETIAP pesakit diabetes perlu menjaga kawalan gula dalam darah kerana ia menentukan paras kesihatan masing-masing.

Sehubungan itu, setiap pesakit perlu memahami dengan jelas setiap makanan yang telah diambil.

Ini penting supaya setiap apa yang dimakan tidak akan meningkatkan paras gula dalam darah atau terlalu rendah kerana ia akan memberikan kesan tidak baik terhadap pesakit diabetes.

Berikutan itu, Institut Jantung Negara (IJN) telah berkerjasama dengan Novo Nordisk Pharma (Malaysia) Sdn. Bhd. dan Johnson & Johnson menganjurkan Kempen Makan dan Uji sebagai cara untuk mengawal penyakit diabetes baru-baru ini.

Kira-kira 50 pesakit diabetes telah menghadiri majlis yang pertama kali dianjurkan oleh IJN.

Penasihat Diabetes IJN, Siah Guan Jian memberitahu, IJN mengambil pendekatan berbeza dalam mendidik pesakit diabetes kali ini supaya mereka tidak dibebankan dengan ceramah sepanjang masa.

''Cara ini memberi peluang kepada pesakit untuk menjaga sendiri pemakanan di samping tidak melupakan ubat yang telah ditetapkan untuk diambil setiap hari,'' katanya.

Katanya, setiap pesakit yang mendaftar akan melalui ujian darah untuk mengukur kandungan gula dalam darah masing-masing.

Selepas itu pesakit dibenarkan menikmati makan tengah hari yang disediakan.

''Kita memberikan peluang pesakit ini untuk makan dengan sepuas-puasnya,'' katanya.

Bagaimanapun katanya, selepas itu semua pesakit akan menjalani ujian gula dalam darah masing-masing.

Beliau memberitahu, semua pesakit tersebut akan melihat sendiri perbandingan kandungan gula masing-masing pada sebelum dan selepas makan di dalam bengkel.

Daripada situ, katanya, pesakit akan dapat menilai sendiri mana makanan yang sesuai dengan diri mereka supaya kandungan gula stabil.

''Sebelum itu pesakit juga telah digalakkan memberikan anggaran paras gula yang mereka jangkakan selepas mereka makan,'' katanya.

Beliau memberitahu, secara tidak langsung latihan amali untuk pengambilan makanan yang sepatutnya kepada pesakit kencing manis seperti yang dianjurkan itu lebih menarik dan tidak membosankan.

Tambahnya, kaedah itu lebih memberi peluang kepada pesakit untuk menjalankan uji kaji pada diri sendiri supaya dapat mengawal pemakanan agar kandungan gula sentiasa stabil.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved