Isnin, 21 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Salim mengaku khalwat

Posted:

Salim mengaku khalwat

Salim mengaku khalwat

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

PULAU PINANG 21 Nov. - Timbalan Ketua Setiausaha (Strategik) Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Salim Parlan dan bekas pembantu peribadinya hari ini mengaku bersalah atas tuduhan berkhalwat di sebuah hotel di Batu Feringghi di sini, April lalu.

Pengakuan itu dibuat oleh Salim, 51, dan Nur Diayana Norslan, 30, di hadapan Hakim Mahkamah Rendah Syariah di sini, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahaya sebaik sahaja pertuduhan tersebut dibacakan semula kepada mereka.

Ketika dihadapkan ke mahkamah pada 19 April lalu, kedua-dua tertuduh mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan atas pertuduhan itu.

Salim yang memakai kemeja putih dan berseluar hitam dilihat gelisah manakala Nur Diayana yang memakai jubah hijau menangis teresak-esak selepas membuat pengakuan berkenaan di kandang tertuduh.

Nik Bukhari Hashimy bagaimanapun menetapkan 19 Disember ini untuk menjatuhkan hukuman terhadap mereka berdua yang tidak diwakili peguam syarie.

Mengikut pertuduhan yang dikemukakan oleh Ketua Pendakwa Syarie, Mohd. Zulkhairi Aziz, pasangan tersebut yang bukan mahram didakwa berada bersama-sama dalam keadaan yang menimbulkan syak kira-kira pukul 5 pagi, 16 April lalu di bilik bernombor 224 di sebuah hotel di Batu Feringghi di sini.

Salim yang sebelum ini memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) didakwa mengikut Seksyen 27(a) Enakmen Jenayah Syariah Pulau Pinang 1996 manakala Nur Diayana didakwa di bawah Seksyen 27(b) enakmen sama.

Jika sabit kesalahan, setiap tertuduh boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

Sebaik sahaja prosiding selesai, Salim dilihat keluar bersendirian dan kemudian disusuli Nur Diayana yang berlari ke arah sebuah kereta Alza putih yang telah menunggunya di luar mahkamah.

Pada 21 Jun lalu, Salim mengemukakan semakan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini setelah tidak berpuas hati dengan keputusan Nik Bukhari yang membenarkan perbicaraan kes khalwat diteruskan walaupun beliau mempunyai satu lagi kes di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur.

Bagaimanapun pada 15 September lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Mohammad Zamri Roslan membenarkan perbicaraan kes khalwat itu diteruskan setelah membenarkan permohonan pihak pendakwaan supaya semakan tersebut dibatalkan.

Full content generated by Get Full RSS.

AC Mizal, Shafnie dinasihat selesai kes luar mahkamah

Posted:

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR 21 Nov. - Hakim Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat, Kajang dekat sini hari ini menasihatkan pengacara dan pelakon AC Mizal serta bekas isterinya, Shafnie Zainuddin menyelesaikan tuntutan pengubahan nafkah dua anak lelaki mereka di luar mahkamah.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved