Jumaat, 2 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Penduduk dapat masjid baharu

Posted:

Penduduk dapat masjid baharu

Penduduk dapat masjid baharu

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanktn@gmail.com

TEMERLOH 2 Sept. - Penduduk di daerah ini menyambut baik pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang meluluskan peruntukan sebanyak RM25 juta untuk membina masjid dan menaik taraf Dewan Tun Razak di sini.

Mereka menyifatkan peruntukan itu secara tidak langsung akan mengubah landskap pembangunan di daerah ini.

Seorang penduduk dari Lanchang, Zainor Rashid Abdullah berkata, perkara itu menepati aspirasi rakyat untuk melihat sebuah masjid baru yang lebih moden sekali gus meningkatkan syiar Islam di negeri ini.

"Ia adalah khabar gembira buat umat Islam di sini kerana mereka dapat menjalani ibadah dengan lebih selesa apabila masjid baru siap kelak," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Najib dalam ucapannya semasa Majlis Berbuka Puasa Bersama Rakyat di sini baru-baru ini meluluskan peruntukan khas sebanyak RM20 juta untuk membina masjid baru dan RM5 juta bagi menaik taraf dewan tersebut.

Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Pahang, Suhaimi Tan, 41, berkata, masyarakat daerah itu terharu berikutan keprihatinan Perdana Menteri terhadap kebajikan rakyat.

''Peruntukan terhadap dewan itu akan membolehkan ia menjadi pusat aktiviti penting membabitkan program peringkat daerah, negeri dan nasional," katanya.

Bagi penduduk Temerloh, Mahadi Daud, 50, dia kagum dengan cara kepimpinan Perdana Menteri yang mengutamakan keperluan rakyat yang membuktikan pemimpin pertama negara sentiasa mendengar keluhan mereka.

Seorang pemandu teksi, Awang Mat Chu, 59, berkata, dia bertuah kerana dapat bersama Perdana Menteri dalam program tersebut.

''Penyaluran peruntukan khas membina masjid baru dan menaiktaraf Dewan Tun Razak sebagai nilai tambah bahawa program berbuka puasa bersama PM bersama rakyat menjadi kenangan penduduk di negeri ini,'' katanya.

Seorang lagi penduduk, G. Sathiasurai, 59, berkata, peruntukan terhadap dewan tersebut akan memberi manfaat kepada semua kaum yang boleh digunakan dalam aktiviti tertentu.

RM20,000 untuk golongan Asnaf Lipis

Posted:

RM20,000 untuk golongan Asnaf Lipis

RM20,000 untuk golongan Asnaf Lipis


ABDUL Rahman Mohamad menyampaikan sumbangan hamper makanan kepada seorang warga emas di pekarangan Masjid Tunku Mahmud, Lipis, Kuala Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 2 Sept. - UMNO Bahagian Lipis memperuntukkan sebanyak sebanyak RM20,000 kepada golongan asnaf dan pesakit di daerah Lipis sempena hari raya Aidilfitri tahun ini.

Ketua UMNO Bahagian Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, seramai 500 orang golongan tersebut menerima peruntukan itu menerusi dana kebajikan yang disediakan oleh parti berkenaan.

Menurutnya, sumbangan yang diberikan sejak awal Ramadan lalu bagi membuktikan keprihatinan UMNO terhadap golongan tersebut bagi membolehkan mereka menyambut hari raya dengan selesa.

''Dana itu diperoleh menerusi sumbangan ahli UMNO, tokoh korporat dan syarikat swasta untuk meringankan beban golongan asnaf termasuk mereka yang menerima rawatan di hospital," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat 60 pesakit di Hospital Lipis di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pemuda UMNO Pahang, Abu Jimi Samat dan Pengarah Hospital Lipis, Dr. Sharifuddin Saad.

Abdul Rahman berkata, bantuan itu juga disalurkan menerusi majlis berbuka puasa dan moreh sebelum ini serta menziarah ke rumah golongan asnaf di tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah Parlimen Lipis.

Beliau juga meminta Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) dan tok imam masjid segera melaporkan kepada pejabat UMNO Bahagian Lipis jika masih terdapat golongan asnaf yang tercicir daripada menerima bantuan.

Katanya, UMNO juga sedang mengesan keluarga miskin, ibu tunggal dan warga emas untuk disenaraikan sebagai penerima bantuan baharu Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menerusi Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma).

Seorang warga asing maut selepas melancong

Posted:

Seorang warga asing maut selepas melancong

Seorang warga asing maut selepas melancong

KUANTAN 2 Sept. - Seorang pelancong asing terbunuh selepas teksi yang dinaiki bersama dua rakannya terbabas ketika menuruni sebuah bukit di Kilometer 4.7 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur, kelmarin.

Dalam kejadian pukul 10.30 malam itu, mangsa, Abu Bakar Abdullahi Mohamad, 17, dari Arab Saudi maut di tempat kejadian akibat cedera teruk di kepala.

Pegawai Penguat Kuasa Tadbir/ Trafik Negeri, Asisten Supritendan Zainalabidin Othman berkata, mangsa yang duduk di hadapan bersama dua rakannya berusia dalam lingkungan 20-an dalam perjalanan dari arah pusat pelancongan itu ke Kuala Lumpur.

"Teksi jenis Proton yang dipandu lelaki berusia 30 tahun itu dipercayai hilang kawalan ketika menuruni bukit lalu terbabas di sebuah selekoh sebelum merempuh penghadang jalan di sebelah kanan.

"Akibatnya, mangsa tercampak keluar dari teksi itu lalu jatuh ke atas jalan dan disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Pahang di sini, hari ini.

Katanya, pemandu teksi pula mengalami kecederaan di bahagian muka manakala dua rakan mangsa yang turut cedera di hantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk rawatan lanjut.

Katanya, mayat mangsa dibawa ke Hospital Bentong untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya.

Kes tersebut, jelas beliau, disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved