Jumaat, 2 September 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Budak 6 tahun maut digilis bas

Posted:

Budak 6 tahun maut digilis bas

Budak 6 tahun maut digilis bas

IPOH 2 Sept. - Seorang kanak-kanak perempuan terbunuh selepas digilis bas apabila dia terjatuh dari motosikal yang ditunggang ibunya di Kilometer 40, Jalan Teluk Intan-Sitiawan dekat Perak Tengah semalam.

Ketua Polis Trafik Negeri, Supritendan Wan Abdullah Ishak berkata, mangsa yang terbunuh dalam kejadian pada pukul 3.20 petang semalam, Nor Ezwin Mohd. Erwan, 6, berasal dari Kampung Bakar Arang, Kota Setia, Sungai Renggam, Perak Tengah.

"Mangsa yang cedera parah di kepala meninggal dunia di tempat kejadian dan mayatnya dihantar ke Hospital Changkat Melintang untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, ketika kejadian mangsa membonceng motosikal yang ditunggang ibunya, Rodiah Abdullah, 40-an dalam perjalanan dari Sitiawan ke Teluk Intan apabila dirempuh dari belakang oleh sebuah motosikal lain.

Katanya, akibat kejadian itu mangsa tercampak di atas jalan dan gilis bas yang datang dari arah belakang, manakala ibu mangsa terselamat.

Sementara itu seorang wanita terbunuh selepas kereta yang dipandu suaminya terbabas dan merempuh penghadang jalan di Kilometer 285.6, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat sini pada pukul 3 petang semalam.

Mangsa Rohaya Darus, 41, berasal dari Taman Mulia, Tun Razak, Cheras, Kuala Lumpur meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, manakala suami mangsa terselamat dalam kejadian itu.

Ketika kejadian mangsa bersama suaminya dalam perjalanan dari utara ke selatan apabila satu tayar kereta yang mereka naiki meletup lalu terbabas dan merempuh penghadang jalan. - BERNAMA

6 ditangkap tebuk dinding terlibat 7 rompakan lain

Posted:

6 ditangkap tebuk dinding terlibat 7 rompakan lain

6 ditangkap tebuk dinding terlibat 7 rompakan lain

PETALING JAYA 2 Sept. - Enam lelaki yang ditangkap polis semasa sedang asyik menebuk dinding sebuah kedai gambar untuk memasuki kedai pajak gadai bersebelahan di Sungai Way di sini awal pagi semalam, disahkan terlibat dalam tujuh lagi kes rompakan kedai emas, bank dan pajak gadai lain di Selangor pada tahun ini.

Malah, sebelum dicekup semalam, kumpulan penjenayah terbabit sempat merompak sebuah kedai emas di Banting dekat sini pada malam hari raya pertama menggunakan modus operandi sama iaitu membuat lubang menggunakan gerudi dari bangunan bersebelahan untuk masuk ke premis tersebut.

Selain kes di Sungai Way dan Banting, mereka juga dikenal pasti terlibat dalam kejadian rompakan di Sungai Buloh, Rawang, Gombak, Shah Alam dan beberapa lagi premis lain di daerah ini serta luar Selangor termasuk Perak dan Pulau Pinang.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, kumpulan penjenayah yang mempunyai ramai anggota itu dikesan mula aktif melakukan rompakan sejak 2006 dan salah satu kes membabitkan mereka pada tahun tersebut ialah pecah masuk sebuah bank di Seri Kembangan dekat sini yang mana ada antara anggotanya berjaya ditangkap polis.

"Berikutan laporan yang diterima itu, maka kita melancarkan operasi khas dianggotai 86 pegawai dan anggota dinamakan Ops Tebuk pada Aidilfitri ini untuk memburu kumpulan penjenayah yang memfokus kepada kegiatan menebuk lubang untuk merompak kedai emas, pajak gadai dan bank.

"Kumpulan ini memecah masuk ke premis terbabit dengan menebuk dinding bangunan bukan dari premis yang mahu dirompak tetapi bersebelahan atau bangunan bersambung," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 3.40 pagi di Sungai Way semalam, enam perompak yang sedang asyik menebuk dinding sebuah kedai gambar untuk memasuki kedai pajak gadai bersebelahan dicekup polis setelah terperangkap apabila alat penggera keselamatan premis itu berbunyi.

Menurut Tun Hisan, suspek menggunakan alat gerudi khas berharga RM10,000 yang dibeli dari sebuah kedai perkakasan di ibu negara untuk menebuk dinding tebal termasuk yang dipasang batang keluli dan jumlah lubang ditebuk bergantung kepada saiz badan mereka yang masuk melaluinya iaitu mungkin satu atau lebih.

Beliau berkata, suspek berusia 32 hingga 53 tahun mempunyai pekerjaan berbeza termasuk seorang yang arif dalam bidang pembinaan dan menggunakan alat menggerudi, manakala lain-lain bekerja sebagai tukang urut, penarik kereta serta penjual video cakera padat digital (VCD).

"Suspek berasal dari Mentakab, Pahang; Segamat, Johor dan Selangor kini direman mengikut Seksyen 117 dan Seksyen 457 Kanun Keseksaan sehingga Khamis depan," katanya sambil memberitahu empat orang didapati mempunyai rekod kesalahan lampau berkaitan kes jenayah dan dadah termasuk dua orang dikehendaki terlibat dalam rompakan.

Tun Hisan menasihatkan pemilik bangunan bersebelahan kedai emas, pajak gadai dan bank supaya memasang alat penggera yang sesuai di premis mereka dan membuat pemeriksaan jika ia berbunyi.

"Penjenayah tidak akan mematikan alat penggera yang berbunyi kerana tidak mahu menimbulkan curiga, malah ada membawa mangga kunci sendiri untuk menggantikan yang dipotong," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved