Jumaat, 2 September 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Cerita raya Chef Sopi

Posted:

Cerita raya Chef Sopi

Cerita raya Chef Sopi

Oleh AHMED SYAHRIL ZULKEPLY
rekreasi@utusan.com.my
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR


Daging masak kicap merupakan antara hidangan istimewa yang disajikan di Restoran Ibunda, Kuala Lumpur.


BERTUGAS pada Hari Raya Aidilfitri merupakan perkara biasa bagi mereka yang bekerja dalam bidang masakan dan perhotelan termasuklah mereka yang bekerja sebagai chef.

Mahu atau tidak, sudah pasti hati tersentuh pilu apabila pada saat orang lain saling kunjung-mengunjungi pada hari raya, diri sendiri masih lagi melakukan tugasan seperti biasa.

Namun bagi Chef Eksekutif, Mohammad Sopi Lazim, hati yang sedih akibat tidak dapat bercuti raya segera terubat apabila menyambut pagi hari raya bersama rakan-rakan di tempat kerja.

Sebab itu, beliau tidak kisah jika bertugas pada hari raya demi menunaikan tanggungjawab kepada syarikat.

Beliau berkata, hari raya yang disambutnya bersama teman sekerja tetap meninggalkan kenangan indah kepadanya ketika bertugas di pagi raya walaupun kini beliau berkerja di tempat baru.

Hari raya bersama keluarga

lebih bermakna

Berasal dari Setiawan, Perak , Chef Sopi tidak lagi merasai kesyahduan bertugas pada hari raya terutama pada pagi raya pertama berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Biarpun mengakui hati sedikit sebanyak tercuit sayu apabila mendengar alunan takbir yang indah, perasaan itu segera dibuang jauh-jauh apabila sedang bekerja.

Beliau yang berpengalaman luas dalam bidang masakan terutamanya masakan Melayu asli sepanjang berkhidmat selama 18 tahun di beberapa hotel sekitar utara tanah air dan Kuala Lumpur, tidak dapat melupai suasana hari raya apabila dia dan rakan-rakannya memakai baju Melayu dan baju kurung sambil berpakat membawa juadah seperti lemang, ketupat dan rendang ke tempat kerja.

"Tahun ini, saya bernasib baik kerana dapat bercuti pada hari raya kerana saya kini bertugas di restoran Ibunda di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

"Kalau dulu ketika berkerja di hotel susah nak dapat cuti tetapi di restoran kebanyakan warga kota pulang ke kampung maka kami pun mengambil peluang ini untuk menutup operasi selama seminggu," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Katanya, kepulangan pada hari raya akan digunakan sepuas-puasnya untuk menikmati juadah kegemaran seperti ketupat dan lemang.

Menurut Chef Sopi, tahun ini beliau akan pulang beraya di kampung halaman di Setiawan, Perak dan telah menjadi kebiasaan jika beliau pulang ke kampung segala juadah akan disediakan beliau.

"Selalunya bila saya pulang ke kampung, saya selalu masak untuk seluruh keluarga dengan dibantu oleh saudara mara yang lain dan dapur tempat kami memasak juga akan meriah seperti berada di dapur tempat saya bekerja.

"Saya rasa bidang masakan telah sebati dengan jiwa saya dan saya berkeyakinan dengan masakan saya," jelasnya.

Menari bersama kanvas

Posted:

Menari bersama kanvas

Menari bersama kanvas

Oleh AHMED SYAHRIL ZULKEPLY
rekreasi@utusan.com.my
Gambar AMIN FARIJ HASAN


Raja Azhar sedang menerangkan pergerakan lukisan yang dihasilkan berdasarkan pengalaman beliau dalam bidang seni tarian.


MENCALIT berus lukisan atas kanvas sambil diiringi bunyi muzik yang sesuai dengan langkah gerak tari perlahan dan pantas banyak mempengaruhi koleksi karya Memoir- The Dance Journey yang dihimpunkan oleh Raja Azhar Idris sejak 1985 hingga 2011.

Ketika melihat karya tersebut dalam pameran solonya baru-baru ini di Galeri Art Case, Great Eastern Mall, Ampang, ia cukup mempersonakan.

Bukan mudah seseorang pelukis menghasilkan lukisan berdasarkan gerak tari jika dia bukannya seorang penari yang boleh menghayati gerak-gerak tarian tradisional seperti Zapin, Inang, dan tarian Sufi yang terkenal di negara-negara Arab.

Menurut Raja Azhar yang terkenal dengan hasil kesenian arca yang diperbuat daripada bahan seramik atau kaca berwarna, pameran Memoir- The Dance Journey amat bermakna buatnya lebih-lebih lagi ia mengimbau kenangan lalu ketika menetap di Melbourne, Australia.

"Selepas menamatkan pengajian di Victorian College of the Arts, saya menyertai Australian Contemporary Dance Company yang dikelola oleh Ron Baker.

"Dari sana saya belajar menari dan kesemua lukisan ini juga dilukis berdasarkan pengalaman saya dalam bidang tarian dan kesenian," katanya.

Mengimbau kenangan lalu

Beliau berkata, tahun ini merupakan tahun yang paling sesuai buatnya untuk mempamerkan buat pertama kalinya memori yang disimpan selepas 26 tahun.

"Sudah lama saya merancang untuk mengadakan pameran ini tetapi tertunda kerana banyak menghasilkan karya menggunakan kaca.

"Melukis dengan buat arca kaca amat berbeza. Kerja-kerja penghasilan arca banyak menggunakan teknik untuk membentuk dan melukis di atas kanvas memerlukan banyak teknik dan daya kreativiti.

"Walaupun kedua-dua medium itu tidak sama ia masih memberikan kepuasan kepada saya untuk menghasilkan karya-karya yang bertenaga," jelasnya.

Bagi Raja Azhar, walau apa pun bahan kesenian yang dihasilkan dan digunakan, seniman tersebut perlu menghormatinya kerana secara tidak langsung ia mengajar mereka mengenai disiplin, kesabaran dan ketelitian.

"Bila saya fikir kembali, melukis atas kanvas membuatkan saya berzikir dan bersemangat ketika melukis karya seperti Sufi Mevlana Dance II-Zikir for Fadilah dan ketika melukis karya dalam siri Zapin pula, saya menari sambil melukis berdasarkan rentak lagu tersebut.

"Ketika lagu laju, saya pun ikut melukis dengan lebih pantas dan boleh dikatakan saya melukis mengikut irama dan tarian mengikut rentak lagu. Kalau lagu laju, strok saya makin laju," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved