Jumaat, 2 September 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Permit pasar tani dipajak?

Posted:

Permit pasar tani dipajak?

Permit pasar tani dipajak?

Oleh ROSLAH OTHMANkota@utusan.com.my


JASMAN Tugiman yang sudah dua tahun menjadi pembantu di Pasar Tani Kampung Pandan tidak pernah melihat ada peniaga warga asing di pasar itu, sekali gus menafikan dakwaan ada peniaga yang memajakkan permit mereka.


KUALA LUMPUR 2 Sept. - Isu peniaga memajak lesen dan permit perniagaan mereka kepada warga asing bukanlah perkara baru, malah isu itu sudah mula ditangani oleh kerajaan melalui tindakan tegas agensi-agensinya sejak dahulu lagi.

Peniaga tempatan menyedari perkara itu adalah satu kesalahan tetapi kerana mahukan keuntungan segera, mereka menutup mata dan merelakan hati untuk melakukannya.

Peniaga pasar tani kelolaan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) tidak terkecuali daripada turut didakwa memajakkan permit mereka kepada warga asing.

Bagaimanapun, tinjauan yang dilakukan oleh Utusan Malaysia ke lokasi yang didakwa terlibat itu iaitu di Kampung Pandan, gagal menemui peniaga warga asing dikatakan itu.

Pasar tani yang beroperasi dua kali seminggu iaitu Isnin dan Khamis bermula pukul 4 petang hingga 10 malam itu menempatkan 71 peserta yang menawarkan pelbagai barangan harian segar.

Seorang peniaga, Rahimah Riduan, 45, berkata sepanjang menjalankan perniagaan di situ tidak pernah timbul isu permit perniagaan disewa kepada warga asing.

Dia yang sudah hampir 13 tahun berniaga pisang di situ mengakui di kalangan rakan-rakan niaganya, kesemua yang dikenali terdiri daripada warga tempatan.

"Saya tidak percaya kerana FAMA sendiri begitu teliti dan hanya individu yang benar-benar layak sahaja diberikan permit dan tidak mungkin perkara ini terjadi di sini," ujarnya yang berasal dari Sabak Bernam.

Kenyataannya turut disokong Jasman Tugiman, 45, pembantu di salah sebuah gerai daging di pasar tani berkenaan.

Katanya, sepanjang dua tahun membantu majikannya berniaga di situ, dia tidak pernah melibat kelibat warga asing mengambil alih berniaga di situ.

"Tidak mungkin FAMA terlepas pandang kerana setiap kali pasar beroperasi mereka ada menempatkan pegawai bertugas bagi memantau operasi di setiap lokasi," ujarnya.

FAMA sangkal peserta pajak permit

Posted:

FAMA sangkal peserta pajak permit

FAMA sangkal peserta pajak permit

KUALA LUMPUR 2 Sept. - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) menyangkal dakwaan pihaknya terlepas pandang sehingga ada peserta pasar tani yang melanggar syarat termasuk memajakkan permit mereka kepada warga asing.

Pengarah Pasar Taninya, Rosilawati Abu Hassan berkata, siasatan yang dijalankan di Pasar Tani Kampung Pandan, lokasi yang didakwa berlaku perkara itu, mendapati tiada permit dipajakkan kepada warga asing.

Menurutnya, bagi memastikan peserta tidak melanggar syarat, pihak FAMA sentiasa membuat lawatan ke tapak-tapak pasar tani seluruh negara selain cuba mendapatkan maklum balas daripada pengguna dan pelanggan pasar tani.

"Sepanjang tempoh peserta menjalankan perniagaan mereka di tapak pasar berkenaan, mereka tertakluk kepada peraturan, polisi serta undang-undang yang ditetapkan oleh FAMA.

"Ini termasuklah tidak membenarkan menggunakan pekerja atau pembantu warga asing yang tertakluk di bawah Akta Imigresen 1959/1963 (Pindaan) 2002,'' katanya.

Katanya, perkara itu turut termaktub dalam Peraturan Perniagaan di Pasar Tani di bawah Perkara 24 yang menyebut menggaji warga asing atau pendatang tanpa izin sebagai pembantu jualan di pasar tani yang mengakibatkan peserta mengumpul mata kesalahan sebanyak 40 mata.

Katanya, jumlah mata itu boleh membawa kepada tindakan penggantungan atau pembatalan permit perniagaan di pasar tani.

"Pengeluaran permit dibuat pada setiap akhir tahun dan setiap peserta perlu memperbaharui permit menerusi system e-pasar tani menggunakan MyKad,'' ujarnya.

DBKL hantar atlet ke Sukan Paralimpik Esfahan

Posted:

DBKL hantar atlet ke Sukan Paralimpik Esfahan

DBKL hantar atlet ke Sukan Paralimpik Esfahan


Ahmad Fuad (kiri) bergambar dengan sebahagian daripada 23 atlet paralimpik yang akan menyertai Kejohanan Sukan Paralimpik Antarabangsa di Esfahan pada majlis penyerahan bendera kepada kontinjen DBKL di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 2 Sept. - Seramai 23 atlet paralimpik dan pegawai yang diketuai Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Sosial Ekonomi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Mhd Amin Nordin Abdul Aziz akan ke Iran untuk menyertai Kejohanan Sukan Paralimpik Antarabangsa Esfahan dari 6 hingga 13 September ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Fuad Ismail berkata, kejohanan yang diadakan buat julung kalinya itu menampilkan sukan orang kurang upaya seperti bola tampar duduk, menembak dan ping pong.

Menurutnya, DBKL dengan kerjasama Majlis Paralimpik Malaysia telah mengenal pasti atlet-atlet yang berbakat dan mempunyai pengalaman untuk menyertai kejohanan tersebut.

"Penghantaran kontinjen ke kejohanan ini adalah atas jemputan dan ia diharap dapat merapatkan lagi hubungan antara bandar raya Esfahan dan Kuala Lumpur yang sudah sedia terjalin sebagai bandar raya berkembar," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan bendera kontinjen kepada Mhd Amin Nordin yang turut disaksikan Setiausaha MPM, Tony Kassim.

Ahmad Fuad menambah, bagi menuju status bandar raya, tanggungjawab pihak berkuasa bukan bukan sahaja menyediakan kemudahan-kemudahan infrastruktur untuk golongan kurang upaya tetapi juga memberi sokongan kepada kebajikan dan aktiviti golongan tersebut.

"Pada kejohanan tersebut, kontinjen DBKL akan menyertai acara bola tampar duduk bagi kategori lelaki dan wanita," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved