Selasa, 23 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Curi kerbau menjelang Aidilfitri

Posted:

Curi kerbau menjelang Aidilfitri

Curi kerbau menjelang Aidilfitri

Oleh MUSAZLILA MUSTAPAR
utusanktn@gmail.com


NAZRI Aman (berdiri) menunjukkan kepala kerbau yang dijumpai sekitar Kampung Belengu, kelmarin.


TEMERLOH 23 Ogos – Tiga rakan kongsi mengalami kerugian RM6,000 apabila tiga ekor kerbau milik mereka dicuri pada Sabtu lalu dipercayai untuk dijual dagingnya menjelang Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi.

Salah seorang daripada mereka, Nazri Aman, 48, berkata, ini merupakan kali kedua kecurian ternakan ini berlaku dan kali pertama, seekor kerbau milik mereka dicuri kira-kira sebulan lalu.

Katanya, kehilangan tiga ekor kerbau ini disedarinya pagi Ahad lalu ketika dia hendak melepaskan ternakan itu keluar dari kandang kira-kira pukul 10 pagi.

"Saya tidak sedap hati apabila melihat pintu pagar terbuka dan dikopak. Tekaan saya tepat apabila selepas meninjau kira-kira 200 meter saya ternampak tali perut kerbau terburai bersama kepala," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Kampung Belengu dekat sini semalam.

Katanya, dia kesal kerana kerbau mereka itu dicuri dalam kandang menggunakan tembakan peluru hidup.

"Pada pukul 2 petang saya jumpa satu lagi kepala bersama perut dan saya tidak berpuas hati lalu membuat rondaan dan pada pukul 5 petang satu lagi kepala kerbau bersama perut dijumpai," katanya.

Beliau percaya pencuri itu menggunakan senjata api tanpa lesen untuk menembak dan mencuri haiwan ternakannya.

Katanya, dia kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Temerloh dan berharap polis dapat menangkap segera pencuri tersebut.

Dua lelaki dituduh beri rasuah

Posted:

Dua lelaki dituduh beri rasuah

Dua lelaki dituduh beri rasuah

Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOF
utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 23 Ogos - Seorang bekas eksekutif operasi sebuah syarikat penjual pasir dihukum penjara sehari dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah mengaku bersalah memberi rasuah kepada seorang pegawai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) pada hujung bulan lalu.

Mazlan Ishak, 53, turut diperintahkan oleh Hakim Fathiyah Idris dipenjara enam bulan lagi sekiranya gagal membayar denda tersebut.

Berdasarkan kertas pertuduhan, tertuduh mengaku menawarkan suapan wang tunai RM2,000 kepada Leftenan Muda Abdul Syukor Hamzah di dalam kereta di kawasan tempat letak kereta di Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kuala Pahang, Pekan pada 30 Julai lalu.

Wang suapan itu ditawarkan sebagai dorongan untuk Abdul Syukor tidak mengambil tindakan lanjut dan melepaskan bot tunda serta tongkang pasir milik tertuduh yang ditahan oleh kapal APMM.

Sementara itu, seorang peniaga dihukum penjara sehari dan denda RM20,000 setelah mengaku bersalah atas tuduhan memberi rasuah kepada seorang pegawai Pejabat Pertanian Rompin pada 14 Julai lalu.

Tam Kam Moon, 44, didakwa menawarkan wang suapan RM4,000 kepada Shaharuddin Ramli sebagai dorongan membantu mempercepatkan proses kelulusan permohonan tenaga buruh asing bagi projek tanaman tembikai di ladang Espek, Risda Ulu Keratong 3, Muadzam Shah, Rompin pada 14 Julai lalu.

Gagal bayar denda, tertuduh boleh dipenjara 12 bulan lagi.

Kedua-dua tertuduh didakwa mengikuti Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau mana yang lebih tinggi.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Syafinas Shahbuddin manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Halang anak-anak bermain mercun

Posted:

Halang anak-anak bermain mercun

Halang anak-anak bermain mercun


MOHD. Sharkar Shamsudin (kiri) menyampaikan sumbangan UMNO Bahagian Temerloh kepada Ding Seng Huat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, kelmarin.


TEMERLOH 23 Ogos - Ibu bapa dinasihatkan tidak membeli mercun atau membiarkan anak masing-masing bermain bahan letupan itu pada musim perayaan ini kerana dibimbangi akan mencederakan mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin berkata, setiap tahun pada musim perayaan Aidilfitri sudah pasti ada kes kanak-kanak tercedera akibat bermain bahan larangan itu.

"Televisyen atau akhbar melaporkan kes kanak-kanak hilang jari akibat bermain mercun bola. Perkara ini tidak akan berlaku sekiranya ibu bapa bertegas dan melarang anak mereka bermain mercun.

"Paling menyedihkan ada antara remaja yang pandai membuat mercun buatan sendiri menggunakan belerang. Mercun itu sangat bahaya kerana boleh menyebabkan kematian," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat dan memberikan sumbangan UMNO Bahagian Temerloh di wad kanak-kanak dan orang dewasa di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), dekat sini semalam.

Mohd.Sharkar yang juga Ketua UMNO Bahagian Temerloh berharap, pesakit dapat menjaga aspek pemakanan dan tidak memakan terlalu banyak rendang serta lemang kerana boleh memudaratkan kesihatan.

Katanya, pesakit terbabit perlu mengikut nasihat doktor supaya dapat berhari raya bersama ahli keluarga di rumah dan bukannya di hospital.

"Juadah ketika hari raya semuanya sedap tetapi kita perlu beringat supaya menjaga aspek pemakanan. Kesihatan adalah anugerah yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved