Selasa, 23 Ogos 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Projek Kerinchi mula tahun depan

Posted:

Projek Kerinchi mula tahun depan

Projek Kerinchi mula tahun depan

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my


FLAT 4 Tingkat Kampung Kerinchi yang merupakan antara perumahan tertua di ibu negara akan berwajah baru apabila projek pembangunan semula kawasan itu dilaksanakan.


KUALA LUMPUR 23 Ogos - Projek pembangunan semula rumah pangsa empat tingkat Kampung Kerinchi dijangkakan akan bermula pada tahun hadapan selepas rumah penghuni yang masih enggan berpindah diambil alih tidak lama lagi.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pengambilalihan rumah itu akan dibuat oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) jika semua usaha untuk memujuk dan meyakinkan mereka menemui kegagalan.

Menurutnya, selain masalah itu, lebih 90 peratus penduduk telah bersetuju dengan pembangunan semula kawasan itu dan berpindah ke perumahan yang disediakan.

"Semua masalah ini dijangkakan boleh diselesaikan pada tahun ini dan membolehkan pembangunan dimulakan pada tahun depan.

"Apabila pembangunan ini dibuat nanti, semua pihak termasuk yang menentangnya akan memperoleh faedah," katanya selepas program membeli belah pakaian raya bersama anak-anak yatim, orang kurang upaya (OKU) dari Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) dan anak-anak fakir miskin di sini, baru-baru ini.

Turut hadir, Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Ahmad Phesal Talib dan Timbalan Ketua Setiausaha, Datuk Adnan Md. Ikhsan.

Bagaimanapun, kata Raja Nong Chik, pihak pemaju diminta berbincang lagi dengan pemilik rumah yang enggan berpindah itu dan jika penyelesaian masih tidak diperolehi, perkara itu akan dibawa ke EPU.

"Pihak pemaju akan berjumpa dengan EPU pada Rabu ini bagi membincangkan mengenai masalah itu dan mencari jalan penyelesaian terbaik untuk semua yang terlibat," jelasnya.

Ambulans siap sedia di 31 lokasi

Posted:

Ambulans siap sedia di 31 lokasi

Ambulans siap sedia di 31 lokasi

KLANG 23 Ogos - Polis Selangor akan menempatkan ambulans Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) di 31 lokasi yang dikenal pasti kerap berlaku kemalangan di negeri ini dalam usaha mengurangkan jumlah kematian akibat kecederaan dari kemalangan sepanjang musim perayaan Aidilfitri ini.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, tindakan itu dilakukan kerana berdasarkan kajian sebuah organisasi di Jepun, sebanyak 33 peratus mangsa kemalangan maut di lokasi kejadian dan 33 peratus lagi maut ketika dalam perjalanan menuju hospital.

"Langkah ini juga perlu berdasarkan kajian dan pemantauan kita. Kehadiran ambulans di 31 lokasi kemalangan maut ini dapat mengurangkan juga jumlah kematian membabitkan mangsa yang mengalami kecederaan parah terutama di kepala," kata beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Ops Sikap ke-24 dan kempen 'Balik Kampung, Rumah Selamat' peringkat negeri di sini hari ini.

Pada majlis itu, Tun Hisan turut mengumumkan yang penunggang dan pembonceng motosikal di negeri ini akan dibekalkan topi keledar dan jaket pemantul cahaya dalam usaha pihaknya mengurangkan jumlah kematian dalam Ops Sikap kali ini.

"Penunggang serta pembonceng motosikal sering menjadi penyumbang utama jumlah kemalangan dan kami perlu melakukan sesuatu untuk memastikan jumlah kematian penunggang dan pembonceng motosikal dapat dikurangkan.

"Pemberian topi keledar dapat mengurangkan kesan kecederaan di kepala kerana ia menjadi penyebab utama kematian manakala jaket pemantul cahaya dapat mewujudkan tahap penglihatan yang tinggi," katanya.

Akta BSVN berkuat kuasa Sept.

Posted:

Akta BSVN berkuat kuasa Sept.

Akta BSVN berkuat kuasa Sept.

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Akta Balai Seni Visual Negara (BSVN) 2010, pengganti Akta Balai Seni Lukis Negara 1959 akan berkuat kuasa 27 September ini.

Pengerusi Ahli Lembaga Amanah Balai Seni Lukis Negara (BSLN), Datuk Rozali Isohak berkata, Akta BSVN akan membawa satu dimensi baru dalam perkembangan seni visual negara.

Sementara itu, BSLN melancarkan empat pameran kepada orang ramai iaitu Pameran Yayadan Syukur Selalu, Pameran Manifestasi Merdeka, Pameran Jaga (pameran arca) dan Pameran Syed Ahmad Syed Jamal Dalam Kenangan.

Pameran Syed Ahmad Syed Jamal (18 Ogos - 18 September), Pameran Yayadan Syukur Selalu (8 Ogos - 11 September) dan Pameran Manifestasi Merdeka (14 Ogos - 18 September).

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved