Selasa, 23 Ogos 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Graduan JPA penggerak transformasi

Posted:

Graduan JPA penggerak transformasi

Graduan JPA penggerak transformasi

Oleh HASHNAN ABDULLAH dan THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak, Muhyiddin Yassin dan Mohd. Sidek Hassan beramah mesra dengan sebahagian daripada pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam. - UTUSAN/HANAFI KHAMIS


PUTRAJAYA 22 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan dua inisiatif bagi membolehkan para graduan tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memainkan peranan utama sebagai pemacu dan penggerak transformasi negara.

Perdana Menteri berkata, program Akselerasi Bakat Di Dalam Perkhidmatan Awam (TAPS) dan Penarikan dan Pengekalan Bakat (STAR) itu akan memberi peluang kepada graduan terbabit untuk membangunkan kerjaya mereka dalam bidang di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

''Saya percaya bahawa rakyat Malaysia yang telah diberikan keistimewaan dan peluang untuk mendapatkan pendidikan terbaik mempunyai tanggungjawab bersama untuk memanfaatkan ilmu yang diperoleh bagi faedah orang lain.

''Untuk itu, mereka diharap akan berusaha bersama-sama untuk menukar aspirasi negara kepada realiti, ini merupakan masa untuk menyumbang kepada negara tercinta kita," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perjumpaan Perdana Menteri Bersama Graduan Tajaan JPA sempena Pelancaran TAPS dan STAR di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Seramai 100 pelajar tajaan JPA yang telah tamat pengajian di beberapa universiti terkemuka di dunia hadir pada majlis itu.

Perdana Menteri berkata, di bawah program TAPS itu, graduan yang terbaik akan dipilih untuk berkhidmat secara kontrak selama dua tahun dalam beberapa projek dan isu polisi awam utama sebelum diputuskan untuk diserap dalam sektor awam.

''Kumpulan perintis pertama program TAPS yang merupakan inisiatif kerjasama antara JPA bersama Razak School of Goverment dan Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp) itu akan membabitkan 40 graduan terbaik dan akan bermula pada bulan Oktober ini.

''Selepas itu, program terbabit akan diperluaskan secara berperingkat di kalangan graduan tajaan JPA dari institusi pengajian tinggi (IPT) yang lain di Malaysia dan luar negara," katanya.

Bagi graduan tajaan JPA yang tidak dipilih menyertai perkhidmatan awam itu, Najib berkata, mereka akan menyertai program STAR yang dibangunkan untuk membolehkan mereka berkhidmat dalam organisasi utama yang terlibat menjayakan ETP.

Menurutnya, lebih 50 organisasi termasuk Bank Negara Malaysia, Khazanah Nasional, Intel, Shell Malaysia, Maxis, PricewaterhouseCoopers, Bank CIMB dan Teach for Malaysia telah menyertai program tersebut.

''Melalui inisiatif ini, para graduan akan diberi peluang untuk membina kerjaya mereka dalam sektor-sektor utama ekonomi dan pada masa yang sama terlibat dalam transformasi ekonomi negara.

''Sekumpulan graduan telah menyertai inisiatif perintis untuk program STAR pada awal tahun ini, mereka kini berkhidmat dalam pelbagai organisasi yang terlibat dalam sektor-sektor utama ETP," katanya.

Dakwaan guna UNHCR tidak benar – Hishammuddin

Posted:

Dakwaan guna UNHCR tidak benar – Hishammuddin

Dakwaan guna UNHCR tidak benar – Hishammuddin

KUALA LUMPUR 22 Ogos – Dakwaan bahawa salah seorang daripada dua ketua sindiket penyeludupan warga China yang ditahan dalam operasi 6 Ogos lalu telah menyalahgunakan tugasnya sebagai ejen Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) untuk melakukan jenayah tersebut, adalah tidak benar.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, hasil laporan yang beliau terima menunjukkan tiada ejen UNHCR yang menyalahkan tugas mereka termasuk dalam sindiket penyeludupan manusia.

"Dakwaan mengenai salah guna kuasa ejen UNHCR daripada laporan yang saya terima adalah tidak benar, tetapi sindiket penyeludupan warga China seperti yang dilaporkan memang benar," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Polis Jumaat lalu mengumumkan kejayaan menahan 16 warga China di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 kerana terlibat dalam sindiket penyeludupan rakyat negara itu dalam dua operasi serentak di Johor Bahru, Johor dan ibu negara pada 6 Ogos lalu.

Daripada jumlah itu, dua daripadanya merupakan ketua sindiket yang beroperasi di Johor dan ibu negara dengan menyeludup masuk warga republik tersebut melalui Bangkok, Thailand sebelum ke Malaysia.

Ekoran kejayaan itu, laporan muka depan Mingguan Malaysia semalam melaporkan mengenai wujud salah guna kuasa salah seorang daripada dua ketua sindiket tersebut yang dipercayai menyalahgunakan tugasnya sebagai ejen UNHCR untuk melakukan jenayah berkenaan.

Lelaki berusia 29 tahun itu yang pernah bekerja di UNHCR sejak 2009, bukan sahaja menggunakan kelebihannya yang fasih bertutur bahasa Melayu, malah berkahwin dengan rakyat tempatan serta menetap di negara ini.

Dia dikatakan berperanan melindungi warga China yang diseludup masuk ke negara ini dengan mendapatkan taraf pelarian politik dari pejabat UNHCR Kuala Lumpur dengan alasan nyawa mereka terancam sekiranya dihantar pulang.

Sementara itu, UNHCR hari ini menafikan penglibatan pegawainya yang dikatakan melindungi warga China yang diseludup ke negara ini dengan memberikan taraf pelarian politik kepada mereka.

Pegawai Hubungan Luarnya, Yante Ismail berkata, setiap pemohon suaka di negara ini perlu melalui proses tapisan yang ketat sebelum layak diberikan status pelarian oleh pejabat itu.

"Bagi menentukan status orang pelarian di negara ini, UNHCR menjalankan proses soal siasat mendalam selain mendapatkan semua maklumat yang ada tentang negara asal pemohon.

"Bagi mempertimbangkan kesahihan tuntutan individu itu, setiap pemohon suaka perlu melalui proses Penentuan Status Orang Pelarian (RSD) untuk menentukan sama ada mereka benar-benar mempunyai kebimbangan yang berasas terhadap penganiayaan atau pencabulan hak asasi yang berterusan di negara sendiri," katanya.

SKMM digesa tegas ke atas blog fitnah

Posted:

SKMM digesa tegas ke atas blog fitnah

SKMM digesa tegas ke atas blog fitnah

PETALING JAYA 22 Ogos - Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) digesa mengenakan tindakan tegas berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada terhadap laman web serta blog yang terbukti menyiarkan berita fitnah.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, sekiranya SKMM gagal menjalan tugas tersebut laman-laman web serta blog berunsur fitnah akan terus berleluasa.

Sebagai contoh, katanya, isu cincin yang berharga jutaan ringgit yang dikaitkan dengan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor di dalam blog milik ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga bekas calon Parlimen Rembau, Badrul Hisham Shaharin.

''Sehingga kini, SKMM gagal mengenakan tindakan sewajarnya terhadap Badrul Hisham kerana berita fitnah tersebut, dia dibiarkan tanpa sebarang tindakan.

''SKMM harus sedar individu seperti ini akan sentiasa menyiarkan berita-berita berunsur fitnah. Mereka tidak kisah untuk menyiarkan berita-berita seumpama ini kerana inilah cara mereka untuk mendapatkan sokongan rakyat,'' katanya pada satu sidang akhbar di sini, hari ini.

Anuar berkata, semua pihak harus mengakui berita-berita berunsur fitnah yang disebarkan oleh pihak pembangkang sama ada dalam blog mahu pun ceramah sedikit sebanyak boleh mempengaruhi rakyat.

''Sebelum isu cincin timbul, isu Altantuya kemudian isu kapal selam. Semuanya ini berita-berita yang berbentuk fitnah yang cuba dikaitkan dengan kepimpinan negara.

''Oleh itu, saya sekali lagi berharap SKMM perlu bertindak lebih proaktif terhadap mana-mana laman web atau blog yang menyiarkan berita-berita sebegini,'' katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, bukan sahaja kepada laman web atau blog propembangkang, SKMM juga perlu bertindak ke atas laman web atau blog pro kerajaan jika terbukti mereka menyiarkan berita berunsur fitnah.

Sementara itu, beliau berkata, kegagalan Badrul Hisham atau Cikgu Bad menyahut cabarannya berhubung isu cincin yang dilakukan 17 Julai lalu menunjukkan ahli PKR itu tahu kedudukan sebenar mengenai perkara tersebut.

''Saya yakin Cikgu Bad tahu cincin ini tiada kaitan dengan Datin Seri Rosmah. Persoalan sekarang apakah motif Cikgu Bad dan siapakah yang akan meraih keuntungan politik fitnah ini? Adakah tujuan politik fitnah ini adalah untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

''Paling penting agenda siapakah ini? Bagi saya ini bukan soal Datin Seri Rosmah sahaja tetapi ia melibatkan budaya politik fitnah yang perlu dibendung kerana ia boleh menggugat keamanan negara,'' katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved