Selasa, 23 Ogos 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Bina satu lagi pintu air

Posted:

Bina satu lagi pintu air

Bina satu lagi pintu air

Oleh MUHAMMAD ZIKRI
utusanjohor@utusan.com.my


HARIS Abas menunjukkan pintu air Sungai Durian, satu-satunya pintu air di Serkat, Pontian.


PONTIAN 22 Ogos - Setiap kali hujan, penduduk di beberapa kampung di Mukim Serkat dekat sini tidak senang duduk kerana khuatir rumah mereka akan ditenggelami air akibat banjir kilat.

Menurut seorang penduduk, Haris Abas, 56, dalam tempoh empat jam sahaja air parit di hadapan rumahnya akan penuh dan melimpah ke rumah penduduk.

Katanya, masalah banjir kilat apabila tiba musim tengkujuh telah dialami hampir 10 tahun lalu yang turut menjejaskan tanaman penduduk.

Haris berkata, keadaan parit dan tali air yang tersumbat di beberapa kampung termasuk Kampung Sungai Durian dan Kampung Kebun Baru dikenal pasti punca utama masalah banjir kilat itu.

"Pintu air yang menjadi laluan keluar air parit ke sungai berhampiran tidak dapat menampung air yang banyak setiap kali hujan dalam beberapa jam sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, walaupun kerja-kerja menggali parit dibuat setiap empat tahun oleh pihak kontraktor yang dilantik, namun masalah banjir masih berlaku di kawasan tersebut.

Katanya, penduduk berterima kasih kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) kerana menjalankan kerja-kerja menggali dan mendalamkan semua tali air di kawasan itu bagi mengatasi masalah tersebut baru-baru ini.

Namun, penyelesaian jangka panjang perlu dibuat iaitu membina sebuah lagi pintu air di Mukim Serkat bagi memudahkan aliran keluar dengan segera tanpa bergantung kepada sebuah pintu air sahaja.

Haris turut meminta supaya sistem automatik yang kini digunakan ditukar kepada manual bagi mengelakkan tanah tersekat di hadapan pintu air yang mengakibatkan mendapan tanah.

"Mendapan tanah melambatkan pengaliran air keluar ke Sungai Durian," katanya.

Peniaga kecewa MDS tidak profesional

Posted:

Peniaga kecewa MDS tidak profesional

Peniaga kecewa MDS tidak profesional

SEGAMAT 22 Ogos - Peniaga-peniaga bazar Ramadan di Bandar Baru Utama di sini, kecewa dengan tindakan Majlis Daerah Segamat (MDS) yang mula memberi tekanan dan mencari kesalahan peniaga berikutan pendedahan keputusan pihak majlis yang dilihat berat sebelah ketika meluluskan lesen tapak.

Sejurus selepas pendedahan itu dibuat, MDS mengeluarkan sekeping surat dan menyenaraikan beberapa 'peraturan' baharu yang tujuannya didakwa tidak lain untuk membalas dendam dan menyusahkan para peniaga.

Salah seorang peniaga berkata, MDS perlu bersikap profesional dengan setiap teguran kerana dilakukan untuk kebaikan agensi itu supaya pada masa akan datang tiada lagi lobi melobi dan peniaga tempatan diutamakan.

"Setiap hari kakitangan MDS akan berkeliaran dengan raut wajah yang 'kelat' dan sentiasa mencari salah peniaga untuk mengenakan saman. Sejak pendedahan itu sudah tiada lagi tolak ansur.

"Antara peraturan baharu ialah peniaga tidak boleh memasang kanvas tambahan di depan kedai sedangkan ia perlu bagi mengelak air tercurah ke jualan masing-masing," katanya di sini hari ini.

Suara Rakyat Johor pada 2 Ogos lalu mendedahkan keputusan MDS yang tidak mengutamakan peniaga tempatan, tetapi lebih memberi peluang kepada peniaga dari luar Segamat selepas berlaku lobi melobi.

Peniaga lain pula berkata, kedudukan tapak gerai di bazar itu tidak tersusun dan menyusahkan pembeli sehingga tidak tahu di mana laluan utama selain kanopi yang turut diletakkan atas tangga.

Keadaan itu katanya, bukan sahaja menyusahkan peniaga, tetapi juga pembeli apatah lagi setiap kali hujan beberapa kawasan menjadi takungan air dan keadaan tersebut menyebabkan pelanggan tidak mahu datang.

"MDS juga tidak menyediakan surau dan kemudahan air bersih, malah tandas awam yang dahulunya percuma sekarang dikenakan bayaran 40 sen untuk buang air dan RM1.50 untuk mandi," katanya.

Seorang lagi peniaga yang enggan dikenali berkata, bekalan elektrik di bazar tersebut kerap terputus dan kemudahan disediakan tidak berbaloi dengan bayaran sewa yang mahal.

"Jika peniaga-peniaga terus ditekan, ada pihak yang akan membuat satu pendedahan bagi membolehkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat wujudnya dakwaan salah guna kuasa," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved