Khamis, 11 Ogos 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Usaha DBKL sia-sia?

Posted:

Usaha DBKL sia-sia?

Usaha DBKL sia-sia?

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my


USAHA DBKL membersihkan iklan-iklan haram di tempat-tempat awam bagaikan sia-sia apabila pihak yang tidak bertanggungjawab kembali menampal iklan-iklan mereka di Wangsa Maju dan Bukit Bintang, semalam.


KUALA LUMPUR 10 Ogos – Bagai mencurah air ke daun keladi. Itulah gambaran kepada sikap golongan yang degil dan cetek kesedaran sivik yang berterusan menampal iklan-iklan haram pada dinding, tiang, pondok telefon atau pun papan tanda jalan.

Tidak sampai sebulan selepas beberapa kawasan di ibu negara dibersihkan daripada iklan-iklan haram yang mencemarkan keindahan, ia dilihat muncul kembali, sekali gus menjadikan usaha membersihkannya sebelum ini bagaikan sia-sia.

Tinjauan Utusan Malaysia ke kawasan sekitar stesen transit aliran ringan (LRT) Wangsa Maju dan Jalan Bukit Bintang mendapati, terdapat banyak iklan haram yang ditampal semula.

Kebanyakan iklan tersebut terdiri daripada tawaran pinjaman wang ah long, jawatan kosong serta menjual barangan dan perkhidmatan tertentu.

Walaupun pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan melalui Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) khususnya membersihkan iklan-iklan haram itu dari semasa ke semasa tetapi kegiatan itu masih tidak berkesudahan.

Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Sosio-Ekonomi DBKL, Datuk Mhd. Amin Nordin Abdul Aziz berkata, sebanyak 278,000 iklan haram telah diturunkan dari Januari sehingga Julai lalu dalam usaha membersihkan ibu negara daripada masalah tersebut.

Namun, usaha yang telah dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan itu hanya sia-sia kerana golongan yang tidak bertanggungjawab itu masih tidak menghentikan perbuatan mereka dan tidak pernah rasa bersalah melakukannya.

Kegiatan itu sudah menjadi seperti perkara biasa sehingga mereka sudah tidak mengendahkan lagi arahan atau larangan yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Mungkin sudah tiba masanya langkah yang lebih drastik, tegas dan tiada kasihan diambil oleh pihak berkuasa terhadap golongan itu supaya perkara itu tidak lagi berulang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Perketat, kuat kuasa undang-undang vandalisme

Posted:

Perketat, kuat kuasa undang-undang vandalisme

Perketat, kuat kuasa undang-undang vandalisme

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Warga kota mahu kerajaan bertindak tegas terhadap mereka yang melakukan vandalisme terutama golongan yang menampal iklan-iklan haram di merata-rata tempat.

Kata mereka, selagi kerajaan tidak 'membersihkan' orang-orang yang bertanggungjawab menampal iklan-iklan itu, selagi itulah kerajaan terpaksa bertindak membersihkan iklan-iklan itu.

Kata mereka lagi, kegiatan itu juga sudah berada di tahap kronik dan pendekatan berlembut sudah tidak lagi sesuai digunakan, sebaliknya golongan itu hanya layak diheret ke mahkamah.

Orang ramai yang ditemui berharap agar tindakan dan undang-undang bagi kesalahan vandalisme itu dapat diperketatkan supaya tiada siapa yang berani melanggarnya serta mampu memberi kesedaran pada orang lain.

Seorang pemilik galeri seni lukis, Norehan Kassim, 50, berkata, gejala vandalisme jelas menunjukkan kesedaran sivik di kalangan masyarakat masa kini sangat cetek.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan harus lebih tegas dan bersungguh-sungguh dalam menguatkuasakan undang-undang supaya kegiatan itu tidak berulang, selain menyusun semula sistem pendidikan sivik negara.

"Kita lihat Singapura, tahap kebersihannya amat tinggi kerana undang-undang yang tegas dikenakan yang menyebabkan rakyatnya tidak berani untuk membuat vandalisme.

"Saya yakin kalau undang-undang di negara ini dikuatkuasakan dengan lebih tegas, maka kegiatan vandalisme pasti akan dapat dikurangkan," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Sementara itu, seorang pesara, Goh Kee Boon, 57, berkata, iklan-iklan haram yang dilekatkan di merata-rata tempat sememangnya amat menjengkelkan untuk dipandang.

"Pada pandangan saya, mungkin pihak berkuasa perlu menempatkan pegawai tanpa uniform untuk memantau, seterusnya menangkap mereka yang menampal iklan haram ini," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Muslim Aid rai 1,000 anak yatim, fakir miskin

Posted:

Muslim Aid rai 1,000 anak yatim, fakir miskin

Muslim Aid rai 1,000 anak yatim, fakir miskin


Wan Rusli Wan Muda (kiri) menyampaikan duit raya kepada anak-anak yatim dari Rumah Titian Kasih pada majlis berbuka puasa sempena program Fast 2 Feed di Petaling Jaya, baru-baru ini.


PETALING JAYA 10 Ogos - Seramai 100 anak yatim dan fakir miskin dari sekitar Lembah Klang diraikan dalam siri jelajah berbuka puasa Yayasan Kemanusiaan Aid Malaysia (Muslim Aid) ke seluruh Semenanjung di sini baru-baru ini.

Pengurus Muslim Aid, Wan Rusli Wan Muda berkata, siri jelajah Muslim Aid menerusi program Fast 2 Feed (F2F) akan turut diadakan di seluruh negara sepanjang bulan Ramadan bagi membolehkan penaja menyelami perasaan golongan yang kurang berkemampuan.

"Penganjuran program F2F ini adalah selaras dengan objektif penubuhan Muslim Aid untuk mengurangkan beban dan penderitaan golongan sasar dengan menghulurkan sedikit bantuan.

"Menerusi program ini, penaja dapat meraikan anak-anak yatim dan fakir miskin berbuka puasa," katanya ketika berucap dalam program itu.

Muslim Aid turut bekerjasama dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam memberikan sumbangan duit raya dan barangan keperluan kepada golongan sasar itu.

Sementara itu, Presiden Badan Perwakilan Koordinasi Pelajar (BPKP) UIAM, Muhamad Amirul Fais Shahrom berkata, UIAM merupakan salah satu rakan sukarelawan Muslim Aid dengan membuat kutipan amal di kalangan penuntut dan kakitangan universiti bagi mengumpul dana untuk program kemasyarakatan itu.

Wan Rusli berkata, program F2F memperuntukkan RM50,000 sepanjang jelajah ini bagi menyalurkan bantuan kepada hampir 3,000 anak yatim, fakir miskin dan pelarian di seluruh negara untuk meringankan beban mereka.

Menurutnya, program itu diharap dapat menarik minat orang ramai untuk turut sama menyalurkan bantuan dalam meringankan beban golongan yang memerlukan.

Sementara itu seorang anak yatim, Nur Fazlin Abd. Azis, 14, yang telah tiga tahun berada di Rumah Titian Kasih berkata, walaupun sedih berbuka puasa tanpa keluarga namun dia tetap gembira dapat berbuka puasa bersama rakan-rakan senasib.

Anak kelima dari sembilan beradik itu sangat terharu kerana diraikan dan mendapat perhatian daripada Muslim Aid.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved