Khamis, 11 Ogos 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Mengiktiraf kejayaan wanita

Posted:

Mengiktiraf kejayaan wanita

Mengiktiraf kejayaan wanita

Oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar NOORADZRENE MOHD NOOR


Shahrizat Abdul Jalil (tengah) bersama sebahagian ahli usahawan wanita menunjukkan logo Anugerah Perdana Menteri pada Majlis Pra Pelancaran Anugerah Perdana Menteri Usahawan Wanita dan Anugerah Perdana Menteri Penggiat Sosial Wanita 2011 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


WANITA hari ini sememangnya sudah duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan golongan lelaki.

Ini dapat dilihat dengan kejayaan demi kejayaan yang dilakar oleh golongan tersebut. Malah hari ini apa jua yang dilakukan oleh kaum Adam, kaum Hawa juga tidak ketinggalan untuk menyertainya.

Untuk itu, buat julung kalinya negara akan mengiktiraf secara rasmi peranan wanita dalam pembangunan ekonomi dan sosial menerusi dua anugerah Perdana Menteri khas wanita iaitu Usahawan Wanita dan Penggiat Sosial Wanita 2011.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, anugerah tersebut merupakan ilham Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dinyatakan pada sambutan Hari Wanita pada 25 Ogos tahun lalu.

Tambah beliau, Perdana Menteri berhasrat untuk mengiktiraf pencapaian serta sumbangan wanita dalam sektor ekonomi termasuk aktivis daripada golongan itu yang telah banyak memperjuangkan isu-isu sosial negara.

"Sudah 10 tahun kementerian ditubuhkan dan kita rasa sudah tiba masanya untuk memiliki anugerah sendiri di bawah naungan Perdana Menteri bagi menghargai sumbangan golongan kaum wanita di negara ini.

"Saya berharap menerusi dua anugerah ini ia dapat memberi inspirasi kepada golongan wanita untuk meningkatkan pencapaian dalam bidang yang mereka ceburi," katanya selepas majlis Pra-Pelancaran Anugerah Perdana Menteri Usahawan Wanita dan Anugerah Perdana Menteri Penggiat Sosial Wanita 2011 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pencalonan bagi kedua-dua anugerah tersebut telah dibuka 29 Julai lalu dan tarikh tutupnya 17 Ogos ini.

Para pemenang akan diumumkan oleh Perdana Menteri semasa majlis penyampaiannya yang dijadualkan 25 September ini sempena sambutan Hari Wanita Kebangsaan.

Mengulas lanjut mengenai anugerah tersebut, ujar Shahrizat, Anugerah Perdana Menteri Usahawan Wanita 2011 adalah untuk mengiktiraf penglibatan dan sumbangan wanita dalam pembangunan ekonomi negara.

Sementara itu, Anugerah Perdana Menteri Penggiat Sosial Wanita 2011 pula ialah untuk mengiktiraf aktivis wanita yang telah dan sedang aktif memperjuangkan isu-isu sosial serta mengiktiraf hasil perubahan yang dibawa wanita dalam kegiatan sosial.

Untuk keterangan lanjut mengenai syarat-syarat pertandingan tersebut orang ramai boleh layari laman web www.jpw.gov.my atau www.kpwkm.gov.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved