Khamis, 11 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Sekali rasa pasti sukar dilupakan

Posted:

Sekali rasa pasti sukar dilupakan

Sekali rasa pasti sukar dilupakan

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar SAFIYANA SALIM (Pelatih Unisel)


Ainon Naim menunjukkan rendang Minang yang telah siap dan dipek dalam bekas lut sinar.


RENDANG Minang yang berasal dari Sumatera sudah tidak asing lagi di negara ini. Ia bukan sahaja antara juadah wajib untuk dinikmati bersama ketupat atau lemang di pagi Syawal, malah disajikan pada majlis-majlis keramaian lain.

Sekalipun ramai yang mengusahakan rendang Minang di sekitar Kuala Lumpur tetapi hasil air tangan Ainon Naim, 74, yang telah mengusahakan rendang ini sejak lebih 30 tahun lalu nyata mempunyai keistimewaan tersendiri.

''Sedap atau tidak perlu rasa dahulu. Biasanya bagi yang telah mencuba akan mula menjadi pelanggan tetap,'' ujar Ainon ketika ditemui di rumahnya di Wisma Zabedah, Jalan Hamzah, Kampung Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sekalipun sudah berusia, Ainon mengakui selagi mempunyai kudrat dan kesihatan yang baik dia akan terus membuat rendang yang dianggap sebagai hobi bagi memenuhi masa lapang.

Balu 10 anak itu mengakui bermula dengan kecil-kecilan membuat rendang akhirnya rendang Minang 'Kak Enon' sudah dikenali.

Ainon memberitahu, rutinnya lebih sibuk pada bulan Ramadan kerana setiap hari akan memasak rendang untuk jualan di pasar Ramadan dan tempahan menjelang Aidilfitri.

Berikutan itu seawal pukul 8 pagi lagi, Ainon sudah mula menyiapkan bahan-bahan membuat rendang iaitu daging yang dipotong selain bawang merah, bawang putih, halia, cili padi, cili kering, lengkuas, santan, daun limau purut dan daun kunyit.

Ainon mengakui dia agak cerewet dalam membuat pilihan bahan untuk rendangnya bagi mengekalkan rasa dan kualiti.

Atas sebab itu juga Ainon hanya menggunakan daging tempatan kerana katanya, daging import banyak lemak yang akan menjejaskan keenakan rendang.

Katanya, dia hanya membuat rendang Minang jenis kering dan boleh tahan sehingga sebulan.

Jelas Ainon, yang membezakan rendang Minang dengan rendang jenis lain ia tidak dicampur kerisik sebaliknya dilebihkan santan.

Selain itu, katanya, rendang Minang yang dibuatnya tidak pedas kerana lebih banyak menggunakan cili kering dan sedikit sahaja cili padi.

Satu rahsia Ainon ialah rendangnya dimasak menggunakan dapur arang.

Dia lebih senang menggunakan dapur arang kerana bukan saja menjimatkan bahan api tetapi lebih mudah untuk mengawal api.

Lagipun, katanya, untuk memasak rendang perlu menggunakan api perlahan.

''Rendang ini juga mesti dikacau selalu untuk mengelak daripada bahagian bawahnya berkerak dan hangit,'' katanya.

Ainon menceritakan setakat ini dia pernah memasak rendang untuk 50 kilogram (kg) daging pada majlis perkahwinan anaknya.

Setiap hari di sepanjang bulan Ramadan ini pula dia akan memasak sekurang-kurangnya 15 kg daging untuk dibuat rendang.

''Masa yang digunakan untuk masak rendang sebanyak 15 kilogram ini kira-kira lapan jam,'' katanya.

Ketika ditanya di mana mempelajari cara memasak rendang Minang itu, Ainon memberitahu semuanya dipelajari daripada ibu mertuanya yang berketurunan Minang.

Selain itu beliau juga mendapat galakan daripada suaminya seorang penjual daging di pasar Chow Kit supaya mengusahakan rendang Minang secara serius.

Sudah menjadi tradisi pada setiap tahun beliau akan menyewa tapak pasar Ramadan di Jalan Raja Muda Musa, Kampung Baru. Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan rendang Ainon menghubunginya menerusi talian 017-3217430.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Ringkas tetapi sedap

Posted:

Ringkas tetapi sedap

Ringkas tetapi sedap

ALHAMDULILLAH hari ini sudah hari ke-12 kita menyambut Ramadan. Pejam celik pejam celik, kita sudah menghampiri ke minggu kedua bulan Ramadan.

Pada minggu ini saya ingin bercerita mengenai jemput-jemput, cucur dan cekodok. Sebenarnya ketiga-tiga nama ini merujuk kepada satu juadah yang sama.

Jemput-jemput, cucur dan cekodok diperbuat daripada tepung yang dibancuh dengan air dan dengan bahan-bahan yang lain seperti udang, pisang, bawang dan lain-lain mengikut kesukaan anda dan digoreng dengan minyak.

Ia boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu yang manis dan masin. Makanan ini diberikan nama mengikut jenis bahan-bahan yang diadun di dalamnya.

Jemput-jemput selalunya bersaiz sejemput kerana menggunakan hujung jari ketika diletakkan ke dalam minyak untuk menggorengnya.

Oleh itu namanya dipanggil jemput-jemput tapi ada yang lebih suka menggunakan sudu ketika menggoreng juadah ini.

Jemput-jemput yang menggunakan tangan kelihatan lebih comel berbanding menggunakan sudu. Saya lebih suka menikmati yang dijemput dengan tangan kerana rupanya yang comel itu membuatkan saya lebih teruja untuk makannya.

Tetapi jika saya membuat cucur udang atau bilis, saya suka menggunakan sudu kerana cucur akan menjadi tidak sekata. Ini akan membuatkan cucur jadi garing.

Pada minggu ini saya akan berkongsi resipi cucur udang berjagung. Saya akan berikan sedikit tip-tip penting agar cucur yang dibuat akan berasa rangup di luar dan lembut dalam.

Tip paling penting adalah adunan anda jangan terlalu cair dan kurang air. Sebaik-baiknya anda cuba menggoreng sedikit bancuhan yang telah siap dan lihat hasil yang digoreng.

Jika terlalu cair cucur yang digoreng akan menjadi leper, jika kurang air pula, cucur akan berasa keras.

Kecairan adunan yang tidak menepati tidak akan menghasilkan cucur yang enak dimakan. Kawalan api juga penting! Minyak yang tidak cukup panas membuatkan cucur tidak garing dan akan menyerap minyak.

Minyak yang terlalu panas pula dikhuatiri dalam cucur tidak masak. Bikarbonat soda dapat membantu cucur mengembang dan menjadi lembut jika anda menggunakannya. Anda hanya perlu letak sedikit sahaja kerana jika terlebih cucur anda akan bertukar warna dan berasa sedikit pahit.

Ada juga sesetengah resipi yang menggunakan baking powder dan yis untuk mengembangkan adunannya. Jadi terpulanglah kepada anda, bahan penaik mana yang anda suka untuk gunakan. Bahan lain yang mebuatkan cucur anda lembut, garing dan gebu adalah telur.

Jadi saya menasihati anda supaya meletakkan telur dalam bancuhan cucur anda. Resipi cucur udang yang saya kongsikan ini sedikit berlainan kerana ada menggunakan isi jagung di dalam tin. Untuk resipi ini anda boleh menggantikan serbuk pati ikan dengan udang kering yang dikisar.

Jadi apa lagi? Petang ini bancuhlah cucur yang saya kongsikan ini. Selamat mencuba!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved