Khamis, 11 Ogos 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Ketua Hakim Negara: Pelihara kebebasan institusi kehakiman

Posted:

Ketua Hakim Negara: Pelihara kebebasan institusi kehakiman

Ketua Hakim Negara: Pelihara kebebasan institusi kehakiman


YANG di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan bergambar bersama Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi selepas majlis angkat sumpah jawatan dan taat setia di Istana Kehakiman, Putrajaya, semalam. Turut hadir, Zaki Tun Azmi (lapan dari kiri). - BERNAMA


PUTRAJAYA 10 Ogos - Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi mengingatkan para hakim agar memelihara kepercayaan yang diberikan masyarakat terhadap badan kehakiman supaya ia terus diyakini sebagai sebuah institusi yang bebas daripada unsur berat sebelah dan ketidakjujuran.

Ketika menegaskan demikian dalam ucapan terakhirnya sebelum bersara bulan depan, beliau menyatakan, para hakim menggalas tugas yang amat berat dalam usaha membuat keputusan berdasarkan fakta dan undang-undang serta tidak memihak.

Ketua Hakim Negara turut menyatakan, keputusan kes juga harus bebas daripada sekatan, pengaruh, sogokan, tekanan, ugutan dan campur tangan daripada mana-mana pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Zaki kemudian memetik rencana oleh Sir Thomas Legg bertajuk 'Hakim Alaf Baru' yang tersiar dalam Undang-Undang Awam (Keluaran Musim Bunga 2001) yang menggariskan beberapa kriteria hakim berwibawa.

Ujar beliau, rencana tersebut antara lain menyatakan para hakim tidak sepatutnya mencari populariti ketika mendengar kes kepentingan awam kerana ia perlu diadili berdasarkan undang-undang yang mungkin tidak selari dengan pendapat peribadi.

Ketua Hakim Negara turut menyatakan, rencana itu malah menegaskan bahawa walaupun para hakim melaksanakan tugas mengikut prosedur dengan mengetepikan pandangan semasa, ia tidak menjadikan mereka kebal kepada dakwaan bahawa mereka tidak boleh disentuh.

Zaki berucap pada upacara angkat sumpah jawatan dan taat setia 13 pegawai kehakiman iaitu dua Hakim Mahkamah Persekutuan, dua Hakim Mahkamah Rayuan dan sembilan Hakim Mahkamah Tinggi.

Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Ahmad Maarop, 58, mendahului senarai pelantikan baru itu sebagai hakim Mahkamah Persekutuan. Beliau pernah memegang jawatan Timbalan Pendakwa Raya, Penasihat Undang-Undang Negeri Kelantan dan Pesuruhjaya Penyemak Undang-Undang.

Seorang lagi Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Hasan Lah, 59, turut dinaikkan pangkat sebagai hakim Mahkamah Persekutuan. Beliau pernah berkhidmat sebagai Penasihat Undang-Undang Negeri Kedah dan Penolong Kanan Penggubal Undang-Undang.

Kekosongan jawatan hakim Mahkamah Rayuan itu diisi melalui kenaikan pangkat dua Hakim Mahkamah Tinggi iaitu Datuk Wira Mohtarudin Baki, 58, dan Anantham Kasinather, 63.

Sementara itu, sembilan pesuruhjaya kehakiman turut disahkan jawatan sebagai hakim Mahkamah Tinggi.

Mereka ialah Datuk Noraini Abdul Rahman, Datuk Nor Bee Ariffin, Datin Yeoh Wee Siam, Rhodzariah Bujang, Amelia Tee Hong Geok Abdullah, Datuk Has Zanah Mehat, Dr. Prasad Sandosham Abraham, Varghese George Varughese dan Mah Weng Kwai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Najib umum RM53.4 juta biayai pelajar

Posted:

Najib umum RM53.4 juta biayai pelajar

Najib umum RM53.4 juta biayai pelajar

PUTRAJAYA 10 Ogos - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memperuntukkan RM53.4 juta sebagai wang pendahuluan pembiayaan kepada 35,664 pelajar yang akan memasuki institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan bermula 3 September depan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, semua pelajar yang layak akan menerima wang sebanyak RM1,500 seorang, dua minggu sebelum tarikh pendaftaran kemasukan ke IPT.

"Ini adalah salah satu usaha yang mana selaras dengan prinsip pendemokrasian pendidikan. Percayalah, kerajaan akan terus membantu golongan muda kerana mereka adalah harapan negara dan kita akan melakukan yang terbaik untuk menjamin masa depan golongan belia," katanya hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, bantuan itu diberikan kepada pelajar yang keluarga mereka berpendapatan tidak melebihi RM4,000 sebulan dan yang belum pernah mendapat pembiayaan PTPTN sebelum ini. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Majlis gereja wujud unsur syak

Posted:

Majlis gereja wujud unsur syak

Majlis gereja wujud unsur syak

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my


Inilah Gereja Methodist di Damansara Utama, Petaling Jaya, yang diperiksa oleh Jabatan Agama Islam Selangor berdasarkan bukti terdapat unsur untuk memurtadkan orang Islam pada satu majlis kesyukuran anjuran gereja itu, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 10 Ogos - Majlis makan malam yang dianjurkan oleh sebuah gereja di Damansara Utama, dekat sini, pada malam 3 Ogos lalu menimbulkan banyak unsur syak wasangka sehingga mendapat perhatian Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan polis.

Selain dihadiri oleh 12 orang Islam, jemputan ke majlis itu juga dibuat secara tertutup walaupun peserta yang akan hadir adalah dalam kalangan orang bukan Islam sendiri.

Apa yang lebih menghairankan, menurut satu sumber kepada Utusan Malaysia hari ini, terdapat tiga peserta Islam yang hadir cuba dibawa keluar secara senyap menerusi pintu belakang.

"Di samping itu, nyanyian Alhamdulillah dan Allahuakbar juga dibuat di tempat yang tidak sepatutnya iaitu di gereja, manakala soalan kuiz Islam turut diberikan kepada peserta yang hadir," kata sumber tersebut.

Sumber itu mendakwa lagi, penganjuran majlis tersebut juga disyaki bertujuan menarik orang Islam kerana terdapat ciri-ciri tarikan seperti bunga manggar yang diletakkan di pintu masuk dewan.

Pakaian oleh orang bukan Islam pada majlis itu pula katanya, adalah baju kebaya dan baju kurung selain terdapat cebisan soalan kuiz yang dikoyakkan oleh penganjur.

"Malah, majlis itu juga diadakan di premis Kristian dan seorang peserta yang ditanya secara lisan oleh pegawai penguat kuasa berhubung agamanya hanya memberikan jawapan I believe in God (saya percayakan Tuhan)," jelasnya.

Kata sumber itu, pemeriksaan ke atas gereja tersebut bermula hasil maklumat orang awam yang mendakwa adanya jemputan terhadap beberapa orang Islam ke majlis berbuka puasa yang dinamakan Thanksgiving dinner program di gereja berkenaan.

Bertindak daripada maklumat itu, JAIS katanya, melakukan pemeriksaan berdasarkan Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1955 iaitu menghina atau menyebabkan agama Islam dipandang hina.

"Operasi itu disertai oleh 13 pegawai penguat kuasa agama JAIS dengan dibantu oleh sepasukan 20 pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya dan Sea Park,'' katanya.

Sumber itu turut menjelaskan dengan terperinci bagaimana operasi pemeriksaan tersebut dijalankan dengan satu taklimat telah dibuat di pejabat JAIS pada pukul 8.40 malam pada hari kejadian.

Pasukan itu kemudiannya, katanya, bergerak ke gereja berkenaan dan tiba pada pukul 9.30 malam sebelum memasuki Dewan 3 yang memuatkan kira-kira 100 orang 15 minit kemudian.

Menurutnya lagi, semasa pemeriksaan, seorang pemuda sedang memberikan ucapan di pentas utama berhadapan dengan tetamu yang hadir.

"Pasukan pegawai penguat kuasa JAIS dan polis didatangi oleh seorang wanita yang memakai tag bernama 'Sofea' dan meminta supaya perbincangan dilakukan di luar dewan.

"Pasukan itu yang telah memasuki dewan juga diminta keluar sambil diberi arahan untuk menghormati majlis tersebut kerana dihadiri oleh beberapa orang kenamaan,'' katanya.

Menurut sumber itu lagi, pegawai pemeriksa turut meminta buku pendaftaran peserta program untuk melihat kehadiran orang Islam pada majlis tersebut yang mana pada awalnya, pihak penganjur memberitahu tiada orang Islam yang hadir.

Maklumat pendaftaran itu bagaimanapun katanya, berjaya diperoleh tanpa kerjasama daripada penganjur termasuk aturcara program yang mengandungi acara nyanyian 'Alhamdulillah dan Allahuakbar'.

Apa yang dinyatakan oleh sumber itu turut didedahkan beberapa blog termasuk Gerakan Anti PKR di http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com menerusi entri bertajuk "Eksklusif: 12 Melayu di Gereja MCDC didedahkan!! Sebarkan" seperti yang tersiar hari ini.

Malah, blog berkenaan turut memuatkan nama kesemua 12 orang Melayu yang hadir ke gereja itu selain aturcara program dan borang kuiz Islam yang disyaki diedarkan kepada peserta yang hadir.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved