Khamis, 18 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Beraksi sebagai pakar coklat

Posted:

Beraksi sebagai pakar coklat

Beraksi sebagai pakar coklat

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar SAFIYANA SALIM


Chef Guillaumme Lejeune menunjukkan hasil kreativiti yang dihasilkan daripada coklat.


SESIAPA saja pasti terliur apabila membayangkan kelazatan rasa coklat. Coklat yang sedap sememang cukup rasa lebih-lebih lagi jika ia dihasilkan dengan tangan yang disertai dengan perasaan penuh kasih sayang dan belaian manja.

Malah coklat buatan tangan yang dibuat sendiri di rumah kini semakin popular di Malaysia.

Ada yang menjadikannya sebagai hobi untuk hidangan keluarga, dan ada yang melakukannya sebagai kerjaya.

"Sekarang ini, kita berhadapan dengan lebih banyak aliran kerjaya, dan menjadi seorang pembuat coklat bukan lagi sesuatu yang mustahil yang hanya boleh dicapai oleh mereka yang mengembara ke luar negara.

"Akademi Seni Pastri Malaysia komited untuk mempersiapkan pembuat coklat yang sedia beraksi di pentas antarabangsa dengan segala peralatan kami yang lengkap.

"Kami mendedahkan pelajar dan menggalakkan lebih ramai orang mempelajari lebih banyak ilmu menjadi pembuat coklat termasuk menjemput pakar-pakar pembuat coklat mengendalikan kursus di akademi ini," kata Chef Guilaumme Lejeune, Pengarah Kajian Pastri, Akademi Seni Pastri Malaysia.

Pakar pembuat coklat, Jean Marie Auboine baru-baru ini telah menjadi tamu di akademi itu untuk menganjurkan suatu bengkel khas mengenai barang pameran dan arca coklat serta mendemonstrasikan pelbagai teknik dan kemahiran dalam membuat Chocolate Bon Bon, pralin dan halwa gula.

Auboine ialah pakar pembuat coklat dan Chef Pastri Eksekutif di Bellagio Resort and Casione di Las Vegas, Amerika Syarikat

Para pelajar diajar cara mengadun dan membentuk coklat serta diperkenalkan kepada pelbagai inti coklat seperti karamel dan nougat lembut.

Teknik-teknik lain seperti membuat trufel, pralin, pate de fruit dan kerja-kerja dengan helaian bertekstur serta helaian pindahan (textured sheet and transfer sheets) juga diajar, selain membuat arca dan membentuk barang pameran coklat yang menarik.

"Selain menawarkan program coklat di akademi ini, kami juga telah membuka Studio, iaitu bilik pameran dalaman kami yang memberi tumpuan kepada menyediakan bahan-bahan berkualiti untuk chocolatier dan penggemar pastri," tambah Lejeune.

Akademi Seni Pastri Malaysia juga turut menyediakan pelbagai kelengkapan untuk pembuat coklat seperti mesin pengadun, acuan dan ramuan-ramuan berkualiti.

Produk-produk terbabit didatangkan dari Chocolate World, Aeroshield, Bakels, Callebaut dan Cocoa Berry.

Kursus coklat seterusnya (Tahap 1) akan diadakan pada 19 dan 20 Ogos 2011 (Jumaat dan Sabtu).

Para peserta akan mempelajari teknik-teknik asas dalam pembuatan coklat, serta 6 jenis coklat.

Yuran ialah RM500. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, sila layari www.academyofpastryartsmalaysia.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Intekma hidang selera warisan

Posted:

Intekma hidang selera warisan

Intekma hidang selera warisan


Pelbagai sajian lazat yang di disediakan oleh chef-chef berkebolehan di Intekma Resort and Convention Centre.


INTEKMA Resort and Convention Centre (IRCC) kali ini menghidangkan bufet Ramadan ala kampung dengan bertemakan masakan Melayu Selera Warisan Ibunda.

Hidangan yang disediakan cukup menarik untuk umat Islam berbuka puasa.

Bagi pengunjung yang belum pernah merasai kelazatan hidangan masakan di Intekma Resort, berbuka puasa di resort ini pasti memberikan pengalaman berbeza dan tidak merugikan.

Ini kerana, Intekma merupakan antara hotel yang terkenal dengan masakannya di sekitar Shah Alam, Selangor.

Untuk Ramadan kali ini, lebih 50 hidangan disajikan setiap hari bagi memenuhi cita rasa pengunjung.

Bagi bufet Ramadan kali ini, harga yang di tawarkan adalah RM47 seorang bagi dewasa manakala RM32 seorang bagi kanak-kanak.

Bagi orang kurang upaya (OKU) dan warga emas pula hanya RM42.

Menariknya, harga istimewa pada kadar hanya RM39 seorang ditawarkan dari 27 hingga 29 Ogos di Pendeta Coffee House.

Menyajikan hidangan istimewa ala kampung hasil tangan chef-chef berkebolehan dari dapur Intekma, pelbagai hidangan menarik diketengahkan.

Antaranya nasi beriani dan kari kepala ikan, ayam tandoori, gulai kawah, ikan masin masak lemak nenas, daging rendang tok, udang tempoyak, sup ekor asam pedas, aneka bubur lambuk, kambing panggang serta tidak ketinggalan murtabak istimewa Intekma.

Murtabak itu disajikan khas hanya pada bulan puasa sahaja.

Artis Rosma AF, juga bakal memeriahkan suasana menghiburkan para tetamu pada sepanjang bulan Ramadan.

Selain itu, sepanjang bulan Ramadan ia turut menyediakan kaunter zakat untuk kemudahan pengunjung melaksanakan tanggungjawab.

Tempat letak keretanya pula percuma dan surau boleh memuatkan 100 orang jemaah dalam satu masa bagi menunaikan solat Tarawih.

Tidak ketinggalan segmen tazkirah oleh penceramah-penceramah yang di undang khas dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada setiap hujung minggu.

Untuk tempahan, sila hubungi

03 - 5522 5000/5001/5009/5029

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved