Rabu, 10 Ogos 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Tagih hutang, maut dilibas

Posted:

Tagih hutang, maut dilibas

Tagih hutang, maut dilibas

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


Mayat Che Hassan Che Omar dibawa naik ke dalam kenderaan polis di Tok Bali, Pasir Puteh, semalam.


PASIR PUTEH 10 Ogos – Tindakan seorang peniaga ikan di Bachok menuntut hutang lapuk daripada jirannya, membawa padah apabila dia maut selepas dilibas dengan gergaji besi pemotong ais di kepala oleh lelaki berkenaan semalam.

Kejadian berlaku di sebuah pangkalan pendaratan ikan di Tok Bali dekat sini apabila mangsa, Che Hassan Che Omar, 51, dari Kampung Kuala Besut, Terengganu dan menetap bersama isteri keduanya di Kampung Limau Manis, Telong, Bachok cuba menuntut hutang itu daripada jirannya berusia 49 tahun.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, bagaimanapun tindakan mangsa itu menimbulkan kemarahan jirannya sehingga berlaku pertengkaran antara mereka.

"Suspek yang gagal mengawal kemarahannya dikatakan mencapai senjata tajam dipercayai gergaji besi sebelum melibas kepala suspek," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jalaluddin berkata, sebaik sahaja melihat mangsa rebah, suspek cuba melarikan diri tetapi berjaya ditangkap oleh penduduk kampung.

Beliau berkata, mangsa yang parah dikejarkan ke Klinik Kesihatan Cherang Ruku, Pasir Puteh namun disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 4.30 petang.

Berikutan itu, katanya, suspek ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah untuk siasatan lanjut kes tersebut di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, adik mangsa, Che Omar Che Nor, 46, ketika ditemui di bilik mayat Hospital Tengku Anis memberitahu, abangnya telah menjalankan perniagaan ikan di pangkalan itu selama 15 tahun.

"Kami sekeluarga terkejut apabila dimaklumkan mengenai kematian abang dengan cara begini kerana setahu saya, dia selama ini tidak pernah bermusuh dengan sesiapa," katanya.

Menurutnya, jenazah Allahyarham dituntut oleh keluarga isteri pertamanya pagi ini dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kuala Besut, Terengganu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pemuda ditahan disyaki miliki pil kuda RM280,000

Posted:

Pemuda ditahan disyaki miliki pil kuda RM280,000

Pemuda ditahan disyaki miliki pil kuda RM280,000


Mazlan Che Hamid (berdiri) bersama anggota pasukannya memeriksa barangan yang dirampas di bawah Ops Letup di Pasir Puteh, semalam.


PASIR PUTEH 10 Ogos - Taktik seorang lelaki untuk menyeludup sejumlah pil kuda bernilai RM280,000 menggunakan bas ekspres gagal apabila dia ditahan dalam sekatan jalan raya oleh Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) di Bukit Yong, di sini malam tadi.

Dalam Ops Letup bermula pukul 8.30 malam hingga pukul 2 pagi itu, dadah itu ditemui disimpan di dalam sebuah beg pakaian di atas ruang penyimpanan barang di tempat duduk penumpang.

Komander UPP Negeri, Mazlan Che Hamid berkata, berikutan itu, pihaknya menahan seorang penumpang berusia 32 tahun bagi membantu siasatan.

"Lelaki itu ditahan untuk siasatan lanjut apabila kita mendapati beg berkenaan memiliki pengecas telefon sepadan dengan telefon bimbit dimilikinya.

"Selain itu, nama pada buku akaun bank yang terdapat di dalam beg berkenaan bersamaan dengan nama di kad pengenalan suspek," katanya kepada pemberita di sini malam tadi.

Operasi bagi mengekang kegiatan penyeludupan sempena musim perayaan itu membabitkan seorang pegawai dan 16 anggota UPP.

Mazlan berkata, ketika diperiksa, bas ekspres terbabit dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Kuantan, Pahang.

Kata beliau, pihaknya percaya, pil kuda itu diperolehi dari negara jiran untuk dipasarkan dengan harga lebih tinggi di negeri yang menjadi destinasi suspek.

Tambah beliau, dalam sekatan itu, UPP turut merampas mercun dan bunga api serta pakaian berjenama tiruan bernilai RM21,000.

"UPP akan terus membuat sekatan jalan raya bagi membanteras kes-kes penyeludupan seperti itu yang dijangka meningkat menjelang Hari Raya Aidilfitri ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved