Rabu, 10 Ogos 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Kilauan emas sempena Syawal

Posted:

Kilauan emas sempena Syawal

Kilauan emas sempena Syawal

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar WAHIDAH ZAINAL
Barang kemas TOMEI


Set Legenda Emas mengandungi rantai dan gelang dipadankan dengan anting-anting Impian dan cincin reka bentuk bunga.


WANITA dan barang kemas umpama kawan karib yang mampu menceria dan menghiburkan hati yang berduka.

Buktinya, bagi membujuk isteri atau kekasih yang merajuk lelaki biasanya memilih untuk menghadiahkan barang kemas .

Barang kemas turut dipandang sebagai pemberian yang istimewa dalam sesuatu perkahwinan sebagai hadiah atau hantaran. Selain cincin, ada yang menghadiahkan gelang, rantai tangan, rantai leher dan sebagainya.

Oleh kerana itu, walau harga emas semakin mahal bukan menjadi penghalang untuk wanita mengunjungi kedai-kedai emas bagi mendapatkan koleksi terbaru atau sekadar untuk 'mencuci mata'.

Pengurus Kanan Pemasaran Tomei, Christine Lim, mengakui suasana orang ramai membeli barang kemas tambah rancak menjelang musim perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri.

Katanya, bagi sesetengah wanita yang berkemampuan, persediaan menyambut hari raya termasuklah membeli barang kemas baru.

"Selain menyediakan pakaian, perhiasan rumah, kuih-muih dan sebagainya, hari raya mereka terasa lebih meriah dan seronok jika mendapat barang kemas baru.

"Ada yang membeli baru bagi menambah yang sedia ada, tidak kurang juga yang menukar barang kemas lama mereka kepada yang baru bagi mendapatkan rekaan terkini," katanya.

Berdasarkan corak pembelian barangan kemas di Tomei, kata Christine, masyarakat Melayu lebih gemar membeli emas kuning kerana warna emas kuning lebih terpancar dan berseri.

Manakala emas putih pula biasanya diminati oleh golongan muda lebih-lebih lagi yang bertatah berlian.

Sementara itu sempena kedatangan Aidilfitri tidak lama lagi, Tomei tidak ketinggalan sama memeriahkan dengan memperkenalkan koleksi terbaru barang kemas yang lebih cantik dan berseri.

Menurut Christine, koleksi yang bertemakan Gemilang Emas Bersama Tomei ini merupakan rekaan terbaru yang menonjolkan kegemilangan emas dan kecantikan berlian.

"Setiap rekaan yang terdapat dalam koleksi ini menyerikan si pemakai dengan makna tersendiri, selain memaparkan daya tarikan emas sebagai hiasan tidak terbatas dek zaman," katanya.

Beliau berkata, tiga set sensasi bakal menarik perhatian iaitu Set Gemilang Emas yang melambangkan kegemilangan zaman seorang wanita, set Lagenda Emas pula memaparkan cerita turun-temurun keagungan emas sementara set Seri Mewah mencetus kemewahan seni ukiran emas.

Selain itu turut ditampilkan anting-anting Impian yang anggun dan menarik.

Juga tidak ketinggalan ialah koleksi Sweet Lily daripada jenama antarabangsa Prima Gold yang merupakan koleksi emas tulen 24K.

"Sejak turun temurun emas sudah dianggap sebagai komoditi yang berharga dan bernilai.

"Jadi bagi memperingat prestij tersebut, sempena hari raya ini kami perkenalkan jongkong emas keluaran khas dengan gambar KLCC. "Jongkong emas menjadi pilihan pelanggan yang membeli emas sebagai pelaburan masa depan," kata Christine.

Sementara itu, sempena promosi Jimat-Jimat Raya di Tomei, orang ramai boleh mengunjungi pameran emas dan berlian Tomei di Alamanda, Putrajaya dari 5 hingga 29 Ogos; Suria KLCC (6-14 Ogos) dan 1 Utama (10-21 Ogos).

Pelbagai tawaran menarik serta hadiah percuma disediakan sepanjang promosi tersebut.

Selain itu sertai juga Peraduan Gemilang Emas Bersama Tomei di Facebook dengan melayari www.facebook.com/mytomei yang bermula 1 hingga 15 Ogos dan menangi loket edisi khas Prima Gold.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Haliza pertahan tudung bawal

Posted:

Haliza pertahan tudung bawal

Haliza pertahan tudung bawal

Oleh mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar Noor Azlina Jaafar


Haliza sentiasa berbincang dengan kakitangan bagi memastikan pelanggan sentiasa selesa dengan tudung bawal.


SEMANGAT yang ditunjukkan anak jati Selangor ini seharusnya diberi pujian kerana setelah 14 tahun bergelumang dalam dunia perniagaan, akhirnya hari ini jenama Bawal Exclusive semakin dikenali seluruh negara.

Hanya memulakan perniagaan secara kecil-kecilan di arked sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, Haliza Maysuri, 34, bukan sahaja berjaya 'mengumpul' pelanggan tetap malah perniagaan tudung bawal sentiasa dicari kaum Hawa yang gemarkan tudung tersebut.

Bagi Haliza, perniagaannya hari ini tidak akan berjaya tanpa sokongan padu daripada keluarga dan suami tercinta di samping berkat kesabaran dan semangatnya.

Bercerita lanjut mengenai perniagaannya, menurut ibu kepada dua orang cahaya mata ini, selama 14 tahun dia tidak pernah menukar produk perniagaannya biarpun trend pemakaian tudung sentiasa berubah.

Jelas Haliza, untuk lima tahun pertama dia memasarkan produknya di pasar pagi dan pasar malam.

Akhirnya, apabila perniagaan semakin berkembang dan maju, dia mampu menyewa sebuah kedai.

Dalam usaha memberikan kelainan kepada tudung bawal keluarannya, Haliza telah menghasilkan sendiri tudung bawal tersebut di samping meletakkan kristal swarovski sebagai hiasan.

Disebabkan kristal swarovski itulah, Putri telah menjenamakan tudungnya dengan Bawal Exclusive.

"Tudung bawal mempunyai peminatnya tersendiri dan sehingga hari ini walaupun terdapat banyak produk tudung yang pelbagai jenis di pasaran tetapi bagi mereka yang selesa dengan tudung bawal, mereka tidak akan beralih.

"Alhamdulillah, pelanggan saya semakin bertambah setiap hari dan untuk terus bersaing dengan produk-produk yang sedia ada hari ini, setiap bulan saya akan mengeluarkan corak yang baru dan berbeza," ujarnya ketika ditemui di premis perniagaannya di No. 205, Tingkat 1, Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Mengulas lanjut mengenai produk keluaran syarikatnya, jelas Haliza, kesemua tudung bawal yang dihasilkan, kainnya diimport dari Jepun manakala kristal swarovski pula diimport dari Austria.

Untuk menjaga kualiti, Haliza memberitahu ia dibuat 100 peratus di kilangnya yang terletak di Puchong dan dalam masa yang sama, suaminya, Mohd. Rosli Bawal turut mereka sendiri corak tudung-tudung tersebut dalam usaha menjaga kualiti dan eksklusif jenamanya.

"Bagi menjamin eksklusif jenama Bawal Exclusive itu sendiri, semua proses penghasilannya dibuat di sini yang bermula daripada potong, jahit dan menampal batu-batu kristal.

"Kami turut mengambil tempahan khas untuk butik-butik dan tempahan ini coraknya hanya satu.

"Lagipun, segala corak yang dihasilkan merupakan idea saya sendiri dan ia tidak sama dengan corak-corak tudung yang lain," katanya lagi.

Lagi satu, jelas Haliza, sesiapa yang membeli tudungnya, mereka diberi jaminan terhadap setiap batu kristal yang terdapat pada tudung dan sekiranya batu kristal tersebut jatuh mereka boleh datang dan tampalnya semula tanpa sebarang bayaran.

Hari ini, Bawal Exclusive bukan sahaja boleh didapati di Kuala Lumpur malah ia juga boleh didapati di Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Bukan itu sahaja, Bawal Exclusive turut dieksport ke Yunan, China.

Siapa sangka, peringkat permulaan segala-galanya diuruskan sendiri, hari ini dia mempunyai seramai 18 orang pekerja.

Boleh didapati pada harga serendah RM35, produk Bawal Exclusive juga mencecah ribuan ringgi.

Untuk melihat sendiri koleksi Bawal Exclusive, anda boleh layari www.bawal.com.my atau hubungi talian 03-26985295.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved