Rabu, 10 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Juadah ‘uji’ iman pengunjung

Posted:

Juadah 'uji' iman pengunjung

Juadah 'uji' iman pengunjung

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanpahang@utusan.com.my


SAIFUL Razman Abdul Kadir (tengah) dibantu Norhalim Abu (kanan) membakar pelbagai jenis ikan sungai untuk jualan kepada pengunjung bazar Ramadan di Bandar Baru Jerantut.


JERANTUT 10 Ogos – Bazar Ramadan Bandar Baru Jerantut di sini, sememangnya unik dengan pelbagai aneka makanan dan minuman tradisional Melayu Pahang untuk juadah berbuka puasa.

Sebagai Bandar Taman Negara yang kaya dengan khazanah sejarah dan keindahan alam semula jadi selain cara hidup masyarakat Melayu di pesisiran Sungai Tembeling, amalan berbuka puasa tidak akan lengkap jika tidak dihidangkan dengan sajian berasaskan ulam-ulaman dan ikan air tawar.

Ia terbukti apabila usaha Majlis Daerah Jerantut (MDJ) membuka bazar berkenaan untuk memberi peluang kepada pengusaha tempatan mempromosikan makanan berasaskan sumber tempatan termasuk ikan sungai.

Antara makanan tradisional yang boleh diperoleh di bazar Ramadan itu termasuk asam tempoyak, asam rom (isi biji getah yang ditumbuk), rom perah (buah perah dari hutan Taman Negara), umbut bayas (pokok palma hutan) dan ulam-ulaman yang cukup membuka selera.

Begitu juga kuih tradisional masih betah mendominasi pasaran sebagai juadah berbuka puasa seperti campuran gula kabung, daun pandan dan kelapa yang masih mempamerkan ciri tradisional makanan Melayu Pahang.

Bagi penduduk bandar ini dan kawasan berdekatan, jika tidak berkunjung ke Bazar Ramadan Bandar Baru Jerantut, berbuka puasa bagaikan tidak lengkap.

Dalam kalangan peniaga bazar Ramadan pula, bazar Ramadan itu umpama lubuk rezeki untuk menambahkan pendapatan.

Boleh dikatakan apa sahaja juadah yang dijual asalkan berkualiti, bersih dan lazat akan dibeli pelanggan pada hari berikutnya malah ada peniaga bazar berkenaan yang telah dikenali dengan juadah istimewa mereka.

Bazar Ramadan Bandar Jerantut juga menjadi tempat pertembungan antara budaya Melayu Pahang dengan negeri lain apabila peniaga mempamerkan jualan yang mempunyai cita rasa berbeza seperti masin, pedas, masam dan manis yang dikaitkan dengan negeri tertentu.

Biasanya, juadah yang dijual oleh peniaga dari Kelantan yang menetap di sini mempunyai rasa manis dan warna yang menarik.

Begitu juga peniaga yang berasal dari utara yang menetap di tanah rancangan Felda berdekatan, juadahnya agak pedas dan sinonim dengan makanan bercirikan gulai atau kari, asam pedas, acar limau dan pajeri.

Maka tidak hairanlah budaya makanan ala 'mamak' atau India Muslim menjadi tarikan pengunjung bazar ini apabila pelbagai jenis murtabak dengan variasi rasa didominasi oleh peniaga Melayu.

Boleh dikatakan setiap kali Ramadan, murtabak mendapat perhatian ramai malah sanggup beratur berjam-jam asalkan memperoleh makanan itu.

Pertembungan budaya dan kepelbagaian juadah makanan merupakan aset bagi bandar ini dalam sektor pelancongan.

Dalam semua jenis makanan yang dijual, peniaga tempatan negeri ini tetap betah dan mempamerkan juadah berasaskan ikan Sungai Tembeling yang kaya dengan kelazatan dan keaslian isinya berbanding kawasan akuakultur tempat lain.

Walaupun mahal, pelanggan sanggup berbelanja antara RM30 hingga RM50 untuk mendapatkan ikan bakar, asam tempoyak, pais tempoyak dan masak lemak ikan salai.

Salah satu sajian ikan sungai yang cukup menyelerakan iaitu masakan ikan lawang salai pedas yang cukup sinonim dengan penduduk Hulu Tembeling, Jerantut.

Pastinya terliur apabila melihat juadah yang disajikan di bazar itu seperti masak asam tempoyak, asam rom, umbut bayas, masak lemak dan asam pedas yang dicampur ikan Sungai Tembeling.

Bagaimanapun, pelanggan yang baru tiba di bandar ini perlu berhati-hati dan bertanya terlebih dahulu harga seketul ikan patin dan kelah kerana harganya boleh mencecah antara RM40 hingga RM80 seketul.

Pendek kata, sajian tradisional Melayu Pahang yang dijual di bazar Ramadan dan restoran bandar Jerantut benar-benar menguji kesabaran dan keimanan pengunjung setiap kali berbelanja.

Jika hanya ada RM20 di dalam kocek, janganlah sesekali cuba singgah di bazar atau restoran yang menjual asam tempoyak dicampur ikan patin dan kelah.

Ini kerana harga makanan itu boleh disamakan seperti mengunjungi restoran di kota London, Paris dan Venice yang boleh menyebabkan 'poket seluar rabak!'

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Perkenalkan makanan kepada pelancong

Posted:

Perkenalkan makanan kepada pelancong

Perkenalkan makanan kepada pelancong

JERANTUT 10 Ogos - Peniaga Bazar Ramadan Bandar Baru Jerantut diminta memperbanyakkan lagi makanan tempatan berasaskan ikan air tawar dan ulam-ulaman bagi mempromosikannya kepada pelancong.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail berkata, peranan peniaga berkenaan amat penting untuk mengetengahkan makanan tempatan kepada pelancong yang singgah di bandar ini sebelum ke Taman Negara, Kuala Tahan, dekat sini.

Beliau berkata, masakan tradisional Melayu Pahang memang diakui mempunyai keunikan dan lazat sesuai dijadikan juadah berbuka puasa dan sahur atau hidangan di hotel serta kawasan tumpuan pelancong.

''Sepanjang Ramadan, inilah masa yang sesuai untuk menjual makanan tempatan kerana ia sinonim dengan selera orang ramai dan pelancong kerana lazat dan harganya berpatutan.

''Bagi pelancong, ia peluang untuk mereka mencuba masakan Melayu Pahang berasaskan ikan air tawar dan ulam-ulaman," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurut Ahmad Shukri, lokasi Bazar Ramadan bandar Baru Jerantut memang amat strategik untuk menjual makanan tempatan kerana ia menjadi tumpuan orang ramai berbelanja.

Justeru, katanya, makanan berasaskan ikan sungai Tembeling dan Sungai Pahang seperti gulai asam tempoyak, ikan salai, pais ikan, asam rom dan kuih-muih berasaskan gula kabung boleh dieksploit untuk promosi dan jualan di bulan ini.

''Saya yakin pengunjung memilih makanan tempatan kerana ia pembuka selera ketika berbuka puasa dan hidangan waktu sahur bersama ahli keluarga," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Majlis Daerah Jerantut (MDJ), Wan Norizan Wan Badaruzzaman berkata, peluang itu perlu direbut oleh peniaga makanan untuk menambah pendapatan masing-masing kerana sajian berkenaan memang mendapat permintaan yang tinggi di kalangan penggemar dan orang ramai.

Beliau berharap pengusaha pusat pelancongan, hotel dan calet di bandar ini dan Taman Negara mengutamakan menu makanan tradisional Pahang untuk hidangan pelancong Islam ketika berbuka dan bersahur.

Peranan pengusaha makanan, katanya dapat membantu kerajaan negeri memperkenalkan makanan tempatan kepada orang luar di samping menghidupkan kembali budaya Melayu yang kini berdepan dengan pengaruh makanan Barat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Bengkel biskut raya Sabtu, Ahad

Posted:

Bengkel biskut raya Sabtu, Ahad

Bengkel biskut raya Sabtu, Ahad

JERANTUT 10 Ogos - Kelab Sukan dan Rekreasi Majlis Daerah Jerantut (MDJ) akan mengadakan Bengkel Membuat Biskut Raya di Studio Mat Kilau di sini pada Sabtu dan Ahad ini.

Menurut satu kenyataan, peserta yang menyertai program itu akan diberi tunjuk ajar mengenai kaedah membuat beberapa jenis biskut dan kek oleh tenaga pengajar profesional.

Katanya, peserta akan mempelajari cara membuat beberapa jenis biskut seperti Almond London, biskut Nestum, biskut Cornflakes, kek nenas walnut dan biskut kelapa.

''Penyertaan terhad kepada 20 peserta terawal yang mendaftar dan akan dikenakan yuran sebanyak RM20. Mereka yang berminat boleh menghubungi MDJ di talian 09-2662205," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved