Selasa, 5 Julai 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Ambiga bertopengkan NGO - Shafie

Posted:

Ambiga bertopengkan NGO - Shafie

Ambiga bertopengkan NGO - Shafie

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my


MOHD. Shafie Apdal menyampaikan Anugerah Desa Cemerlang Peringkat Kebangsaan kepada Silim Dasman dari Kampung Sungai Lang di Bangi, semalam.


BANGI 5 Julai - Keputusan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga untuk meneruskan perhimpunan itu di dalam stadium membuktikan bekas Presiden Majlis Peguam tersebut berada di pihak pembangkang tetapi bertopengkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, perkara itu jelas apabila Ambiga membuat pengumuman meneruskan perhimpunan tersebut selepas menghadap Yang di-Pertuan Agong petang ini, sama seperti pengumuman para pemimpin pakatan pembangkang yang dibuat lebih awal.

"Kita kesal sebenarnya dengan perkara seumpama ini. Mereka boleh bertopengkan landasan badan bebas, NGO. Sebenarnya tidak bebas, mereka bertopengkan agenda politik pihak-pihak tertentu.

"Dan sekarang ini jelas (Ambiga dan Bersih) bukan badan bebas sebaliknya menjadi alat pihak pembangkang," katanya.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan 760 Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKKP) Selangor di Bangi, hari ini.

Mohd. Shafie turut membidas kepimpinan DAP yang berdiam diri sekalipun salah seorang ahli pimpinannya di Perak bertindak biadab dengan mendakwa Yang di-Pertuan Agong sebagai alat politik Barisan Nasional (BN) dan bertitah mengikut kehendak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kenyataan oleh DAP Perak itu berbau politik dan amat kita kesali. Tidak harus dilemparkan (fitnah) seumpama itu kerana seakan-akan satu penghinaan ke atas institusi raja-raja kita," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, setiap UMNO bahagian di seluruh negara perlu proaktif dengan mewujudkan pasukan khas bagi memantau kesahihan daftar pemilih yang dipamerkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurutnya, ia amat perlu kerana tidak mahu apabila tempoh bantahan yang diberikan oleh SPR kelak, langsung tiada pihak yang mempersoalkan daftar pemilih sedangkan memang wujud beberapa kesilapan dan kelemahan.

Katanya, situasi ini sering berlaku pada setiap kali pilihan raya kecil apabila pembangkang membuat tohmahan mengenai pengundi hantu, ia hanya mampu dikesan oleh pemimpin tempatan yang mengenali rapat pengundi terbabit, bukannya pimpinan peringkat pusat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guan Eng fobia UMNO

Posted:

Guan Eng fobia UMNO

Guan Eng fobia UMNO

Oleh ZABRY MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

PULAU PINANG 5 Julai - Ketua Menteri, Lim Guan Eng didakwa fobia terhadap UMNO sehinggakan apa sahaja penentangan ke atas pentadbirannya diletakkan kesalahan kepada parti itu.

Ketua Pemuda UMNO negeri, Ir. Shaikh Hussein Mydin berkata, sikap sedemikian mencerminkan Setiausaha Agung DAP itu seolah-olah takut kepada bayang-bayang sendiri dan tidak mampu menerima hakikat tentang kelemahannya.

Justeru, katanya, adalah lebih baik Guan Eng melepaskan jawatan sebagai Ketua Menteri kerana tidak boleh dikritik rakyat.

"Dia terlalu takut kepada segala tindak-tanduk UMNO sehinggakan jika dia jatuh longkang, dia akan tuduh UMNO yang menolaknya.

"Begitulah gambaran sikap Guan Eng. Apa saja perkara buruk yang berlaku di negeri ini, pasti dia akan tuduh UMNO menjadi dalang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Guan Eng baru-baru ini yang menuduh UMNO menjadi dalang kepada perhimpunan dan perarakan di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) dan Jambatan Pulau Pinang Jumaat lalu.

Menurut Shaikh Hussein, Guan Eng sebenarnya sengaja memburukkan imej UMNO kerana tahu parti itu mampu bangkit bersama rakyat menentang pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang yang sering melakukan kezaliman serta penindasan.

"Kebangkitan rakyat adalah berpunca daripada sikap diktator dia sendiri yang enggan membuka pintu rundingan untuk rakyat.

"Sikap serta tindakannya yang sering menindas rakyat membuatkan rakyat semakin hilang sabar. Sebab itulah rakyat kini mula bangkit menentang kerajaannya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved