Isnin, 11 Julai 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Kenderaan recond ada kelebihan

Posted:

Kenderaan recond ada kelebihan

Kenderaan recond ada kelebihan

Oleh ABD. HALIM HADI
halim.hadi@utusan.com.my


ANTARA kereta-kereta mewah yang pastinya menarik perhatian pelanggan setiap kali berkunjung ke ruang pameran KNMT.


EKONOMI negara yang semakin berkembang dari tahun ke tahun turut menyumbang kepada peningkatan permintaan terhadap pelbagai produk.

Antaranya ialah sektor automotif dalam bidang perindustrian. Dengan pelbagai pilihan yang ditawarkan, rakyat negara ini mempunyai bermacam-macam model untuk dipilih sesuai dengan cita rasa dan kemampuan.

Sudah tentu kereta nasional seperti Proton, Perodua dan Naza mendahului senarai dari segi jumlah jualan.

Namun, itu tidak bermakna kereta-kereta import sama ada yang dipasangkan di negara ini (CKD) atau unit diimport sepenuhnya (CBU), kurang permintaannya.

Tetapi ada satu lagi kategori kereta import yang digemari rakyat negara ini terutama yang membabitkan jenama mewah. Ia dikenali sebagai kereta recond, iaitu kereta terpakai di luar negara terutama Jepun dan Eropah yang telah dibaik pulih dan diimport untuk pasaran negara ini.

Mengulas trend kenderaan recond pada masa kini Pengarah Operasi Kumpulaniaga Mahmud Taib Sdn. Bhd. (KNMT) iaitu syarikat penjual dan pemegang permit import (AP), Shazwann Osman berkata, tiga model yang paling digemari di negara ini adalah kenderaan pelbagai guna (MPV) keluaran Toyota dari model Estima, Alphard dan Vellfire. Ia diminati kerana kapasiti kabin yang luas untuk kemudahan pejabat dan keluarga.

Model itu katanya, merupakan yang mendapat permintaan tinggi selain jenama-jenama mewah lain termasuk Mercedes, BMW, Lexus, Mazda, Honda, Hummer dan sebagainya.

Kelebihan kereta recond terutama dari jenama mewah ialah harganya lebih rendah berbanding kereta baru.

Mengenai persepsi negatif terhadap kereta recond, Shazwann berkata, para pembeli tidak perlu bimbang kerana syarikat yang bertanggungjawab selalunya akan memastikan hanya membawa masuk kenderaan yang berada dalam keadaan terbaik.

"Bagi setiap kenderaan yang dibawa masuk dari Jepun, kita akan pastikan setiap unit melalui pemeriksaan yang teliti dan mempunyai sijil pengiktirafan dari negara itu.

"Pembeli juga tidak perlu bimbang mengenai pengubahsuaian yang dilakukan kerana kelulusan dibuat mengikut kesesuaian dan undang-undang di negara ini," katanya.

Selain itu katanya, tiga penyelenggaraan asas akan dilakukan ke atas kenderaan terbabit sebelum diserahkan kepada pelanggan.

"Tiga penyelenggaraan itu ialah penukaran pad brek, minyak enjin dan minyak kotak gear," jelasnya.

Selain itu, kenderaan tersebut juga tetap ada jaminan tersendiri.

Kata Shazwann, jaminan terakhir bagi setiap kenderaan recond yang diguna pakai di Jepun antara tempoh satu hingga lima tahun (maksimum) bagi pembelian selama enam bulan.

Sementara itu Shazwann berkata, pihaknya juga berusaha sedaya upaya untuk memendekkan tempoh pelanggan menunggu.

Pembelian kenderaan jenis itu menurutnya mengambil masa kira-kira dua minggu jika stok ada dalam simpanan. Manakala untuk tempahan khas, proses mengambil masa sehingga sebulan setengah.

"Harga bagi setiap unit kereta recond ditetapkan mengikut usia, spesifikasi dan aksesori. Untuk mendapatkan aksesori tertentu dari Jepun, pelanggan boleh berbincang dengan jurujual," ujarnya.

Tetapi yang nyata, kereta recond tetap mempunyai permintaan yang tinggi di kalangan rakyat negara ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Buang bulu lebih cepat

Posted:

Buang bulu lebih cepat

Buang bulu lebih cepat

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar SITI ASMAD MAMAT dan NURUL AKMA SAMSUDDIN Pelatih Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)


Butik HoneyPot Wax di One Utama, di Bandar Utama Damansara, Petaling Jaya, Selangor.


MEMILIKI tubuh dipenuhi bulu roma yang lebat mungkin menimbulkan rasa yang tidak selesa bagi sesetengah orang.

Tambahan pula bagi mereka yang gemar berfesyen, timbul rasa malu atau tidak selesa jika ingin menggenakan pakaian yang menonjolkan bahagian betis atau lengan.

Bagaimanapun masalah ini boleh diatasi jika berkunjung ke Butik HoneyPot Wax yang menawarkan kaedah rawatan pembuangan bulu roma dengan menggunakan salutan lilin.

Cara ini bukan sahaja mudah, cepat dan bersih malah tidak menyakitkan.

Penasihat Honeypot, Ow Shin Yann, berkata, proses ini boleh dilakukan pada seluruh badan sama ada wanita mahu pun lelaki.

Rawatan bermula dengan membersihkan bahagian anggota badan yang terbabit seperti betis, lengan, bawah lengan, muka dan sebagainya.

Sebelum lilin cair khas yang diimport dari Australia disapu pada bahagian tersebut, ahli terapi akan menganalisis bulu roma berkenaan kerana panjangnya mestilah sekurang-kurangnya 0.5 meter.

Sebelum lilin yang agak suam itu kering, sehelai kertas khas ditekap ke atasnya dan dibiarkan beberapa saat sebelum ditarik pada kadar yang pantas dalam tempoh beberapa saat.

"Proses ini tidak begitu menyakitkan malah di sesetengah anggota badan ia tidak terasa langsung.

"Kesemua ahli terapi kami adalah terlatih dan amat mengutamakan standard kebersihan yang tinggi termasuk menggunakan sarung tangan dan spatula pakai buang," katanya pada majlis pelancaran Butik terbaru HoneyPot Wax di pusat beli-belah One Utama, di Damansara, Petaling Jaya, Selangor.

Butik ini menyediakan empat bilik rawatan untuk wanita dan lelaki. Untuk rawatan salutan lilin pada badan dan muka ini pula ditawarkan dengan harga dari serendah RM12 hingga RM280.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved