Selasa, 7 Jun 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Membela nasib pesakit HIV/AIDS

Posted:

Membela nasib pesakit HIV/AIDS

Membela nasib pesakit HIV/AIDS

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar RASHID MAHFOF


Nasib pesakit HIV/AIDS dipinggirkan daripada masyarakat berlaku di seluruh dunia.


SEBUT HIV/AIDS memang cukup menggerunkan sesiapapun. Bagaimanapun sekadar gerun sahaja masih tidak mencukupi kerana apa yang penting setiap anggota masyarakat harus berusaha untuk bersama-sama menangani gejala ini dengan lebih serius.

Ini memandangkan semakin hari jumlah pembawa dan penghidap HIV/AIDS di negara ini menunjukkan peningkatan yang membimbangkan.

Kali pertama HIV dikesan di negara ini pada tahun 1986 hanya melibatkan tiga pesakit sahaja tetapi pada 2008 meningkat kepada 84, 630, manakala pesakit Aids pula daripada seorang pada tahun 1986 telah meningkat kepada 11,234 orang pada 2008.

Mungkin ada sebilangan penghidap HIV/AIDS bernasib baik dapat menjalani kehidupan seperti biasa dengan sokongan keluarga dan rakan-rakan.

Namun nasib tiga wanita penghidap HIV/AIDS yang menjadi kumpulan wanita pertama yang diterima sebagai penghuni Rumah HIV Darul Ukhuwwah di Lorong 4/48C, Seksyen 4, Petaling Jaya, Selangor, sejak awal Januari lalu, agak kurang bernasib baik kerana dipinggirkan keluarga.

Tetapi sekurang-kurangnya masih ada pihak yang sudi untuk berkongsi masalah yang dihadapi dan menjalani kehidupan lebih baik dengan berpandukan ajaran agama Islam yang suci.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Darul Ukhuwwah tempat berlindung

Posted:

Darul Ukhuwwah tempat berlindung

Darul Ukhuwwah tempat berlindung

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar RASHID MAHFOF


Muhamad Abdullah tidak jemu-jemu memberi bimbingan dan motivasi kepada penghuni di Rumah Perlindungan HIV Darul Ukhuwwah.


Sekalipun telah disahkan sebagai pembawa virus HIV dan penghidap AIDS, ini tidak bermakna mereka perlu hidup berseorangan sehingga ke akhir hayat.

Mereka sebenarnya masih berpeluang untuk berumah tangga sekali gus menikmati kehidupan bahagia seperti pasangan normal yang lain.

''Itu juga rancangan kami di Rumah Perlindungan HIV Darul Ukhuwwah. Sehubungan itu, mulai tahun ini penghuni akan diberi peluang untuk berkahwin dengan pasangan pilihan mereka,'' kata pengasasnya, Muhamad Abdullah.

Muhamad ketika ditemui di pusat tersebut yang terletak di 11, Lorong 4/48C, Seksyen 4, Petaling Jaya, Selangor berkata, pihaknya yakin sudah tiba masa penghuni pusat berkenaan diberi peluang hidup berumah tangga sekali gus kembali dalam masyarakat seperti biasa.

''Kembali ke arus perdana adalah dasar terbaru dalam program yang dikhususkan untuk penghuni pusat ini. Mereka diberikan peluang untuk memilih pasangan hidup.

"Mereka juga manusia biasa yang berhak untuk hidup gembira dengan pasangan masing-masing," katanya.

Katanya, dasar itu diperkenalkan supaya penghidap HIV/AIDS tidak berasa disisihkan.

Sebaliknya dapat kembali semula ke dalam masyarakat dengan yakin dan bersemangat.

Muhamad berkata, setakat ini sudah ada satu pasangan yang dijangka akan berkahwin tidak lama lagi.

''Pasangan yang akan disatukan ini juga akan dipilih di kalangan penghuni sendiri untuk lebih mudah," katanya.

Muhamad berkata, dasar baru itu dilaksanakan berasaskan kepada kejayaan tujuh dasar sebelum ini yang dimasukkan dalam program yang perlu dijalani oleh penghuni sejak pembukaan pusat tersebut pada Ogos 2009.

Katanya, ia termasuk memastikan penghuni tidak lupa mengambil ubat, menjaga kesihatan diri, meningkatkan ilmu kerohanian, menghadiri kaunseling, diterima semula oleh masyarakat dan keluarga serta diberi pendekatan jati diri.

Muhamad berpuas hati kerana sebanyak 73 penghuni telah keluar dari pusat itu dan menjadi sebahagian ahli masyarakat dengan penuh yakin dan bersemangat.

Katanya, setakat ini tujuh penghuni telah meninggal akibat AIDS.

''Mereka yang telah keluar dari pusat ini telah kembali bekerja seperti biasa dan diterima dengan baik oleh ahli keluarga malah juga masyarakat sekeliling,'' katanya.

Katanya, dengan dasar yang diperkenalkan pada tahun ini iaitu konsep berkeluarga akan melengkapkan lagi kehidupan golongan itu.

Muhamad berkata, pihaknya mahu beri penekanan bahawa penghidap HIV juga wajar diberikan hak. Ia supaya mereka tidak merasa diri tersisih dari penghidupan yang dilalui oleh orang lain.

Muhamad yang telah membuka pusat itu sejak dua tahun lalu itu mengakui bantuan Majlis Agama Islam Selangor (MUIS) benar-benar dapat membantu penghuni di rumah tersebut.

Cerita Muhamad, semua itu bermula ketika beliau memberi ceramah agama ke atas 40 penghidap HIV/AIDS di sebuah gereja benar-benar telah menginsafkan dirinya.

Ketika itu sukar untuk membayangkan bertapa pilu hatinya mengenangkan nasib kesemua penghuni yang beragama Islam itu ketika menghadapi saat kematian di dalam sebuah gereja.

Semenjak itu, dia merasa terpanggil untuk melakukan sesuatu supaya dapat menyelamatkan 40 penghidap HIV/AIDS ini meletakkan kumpulan itu ke sebuah pusat yang dikendalikan oleh orang Islam.

Hasil rundingannya, MUIS bersedia memberikan bantuan bulanan bagi penyelengaraan pusat tersebut.

Muhamad juga percaya, hanya agama yang dapat memberikan penunjuk untuk golongan seperti itu menjadi insan lebih tabah.

Beliau berkata, sesiapa sahaja boleh melakukan kesilapan tetapi pintu taubat sentiasa terbuka selagi umat itu masih bernafas.

Beliau akui bernasib baik kerana dibantu oleh 12 kakitangan pusat itu yang sanggup membuang segala persepsi buruk terhadap golongan itu bagi membolehkan ia beroperasi dengan lancar.

Muhamad juga berharap, pada masa depan premis yang menempatkan pusat itu tidak lagi disewa sebaliknya mempunyai bangunan sendiri supaya khidmat bantuan yang sedia ada akan dapat diperluaskan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved