Rabu, 2 April 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Pelancongan tidak terjejas

Posted: 02 Apr 2014 11:58 AM PDT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

Mohd. Sharkar Shamsuddin menunjukkan tanda bagus ketika menaiki bas Star Mall dekat Temerloh, baru-baru ini. - UTUSAN/SALEHUDIN MAT RASAD

TEMERLOH 2 April - Kerajaan negeri optimis tragedi kehilangan pesawat Malaysia Airline (MAS) MH370 tidak akan menjejaskan sektor pelancongan negara secara drastik walaupun ada pihak di China bercadang memboikot produk negara ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin berkata, malah aliran pelancong ke Pahang ini sejak tragedi kehilangan pesawat MH370 juga tidak terjejas kerana tiada laporan tempahan bilik hotel dibatalkan oleh pelancong antarabangsa.

Katanya, lagi pun masyarakat dunia memahami perkara ini adalah sesuatu yang di luar jangka dengan kerajaan telah berusaha sedaya upaya bagi merungkai persoalan di sebalik tragedi tersebut.

Kehilangan pesawat MAS MH370 adalah satu takdir yang harus diterima tanpa terlalu emosional dengan banyak pihak turut bersimpati tanpa menyalahkan mana-mana pihak.

Apa yang lebih utama kita perlu terus berdoa untuk kesejahteraan penumpang dan krew pesawat semoga operasi mencari dan menyelamat berjaya menjumpai lokasi pesawat," katanya kepada pemberita selepas melancarkan bas Star Mall di pekarangan pusat beli-belah Star Mall Mentakab dekat sini kelmarin.

Mengenai tindakan segelintir rakyat China berhubung isu ini, Mohd. Sharkar yakin majoriti daripada mereka masih rasional dan tidak akan secara mudah diheret emosi sehingga memboikot membeli produk negara atau mengelak daripada melancong ke negara ini.

Majoriti rakyat China sangat memahami akan situasi dan usaha keras pemimpin negara menangani tragedi itu.

Apatah lagi hubungan erat sejak beratus tahun yang lalu itu tidak wajar dikeruhkan disebabkan tragedi kehilangan MH370 yang masih menjadi misteri dalam kalangan pakar dari seluruh dunia.

Rakyat China dianggap saudara rakyat Malaysia berasaskan kepada hubungan sejarah yang diasaskan oleh pemimpin terdahulu seperti yang diterokai Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein," katanya.

Tambah beliau, kerajaan Malaysia telah menggunakan segala kepakaran dengan sokongan padu negara-negara sahabat seperti China, Amerika Syarikat, Australia, Singapura, Perancis dan lain-lain untuk mencari pesawat yang hilang.

Menurutnya, rakyat China mahupun segelintir rakyat tempatan tidak sepatutnya menyalahkan kerajaan Malaysia kerana gagal mengesan pesawat yang hilang sehingga ke saat ini.

Perlu diingat bahawa usaha mencari dan mengesan pesawat MH370 itu membabitkan teknologi tinggi negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia, Perancis dan lain-lain tetapi masih belum menjumpainya," katanya.

Program berkaitan sejarah, perlembagaan akan diperluas

Posted: 02 Apr 2014 11:58 AM PDT

KUANTAN 2 April - Kerajaan negeri merancang untuk memperluaskan program yang berhubung kait dengan sejarah dan perlembagaan meningkatkan kefahaman rakyat terhadap jati diri mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah dan Tugas-tugas Khas negeri, Datuk Syed Ibrahim Syed Ahmad berkata, langkah itu perlu berikutan pemahaman masyarakat terutama generasi muda terhadap perkara tersebut semakin berkurangan.

Kata beliau, perkara ini diburukkan lagi dengan dengan cubaan pihak-pihak tertentu yang berkepentingan politik untuk memesongkan fakta sejarah bagi menyokong agenda mereka sendiri.

Menerusi penganjuran program seperti ceramah sejarah, orang ramai boleh berdiskusi mengenai fakta-fakta sejarah dengan mereka yang pakar.

Ini dapat memberi maklumat dan fakta yang tepat kepada khalayak awam mengenai sejarah pembinaan negara dan peranan mereka untuk memelihara negara menerusi asas yang ditetapkan Perlembagaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menutup program Ceramah Sejarah: Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Pahang dan Perlembagaan Malaysia di Dewan Utama Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS) di sini semalam.

Program tersebut dihadiri hampir 600 peserta dalam kalangan pelajar sekolah, ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin masyarakat setempat.

Syed Ibrahim berkata, program ceramah tersebut dianjurkan buat pertama kali dengan kerjasama Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) Cawangan Pahang dan KIPSAS wajar diteruskan ke daerah-daerah lain dalam negeri ini.

Kami berharap warga luar bandar dan orang luar pun dapat menerima manfaat daripada penganjuran program seperti ini," katanya.

Antara tokoh yang membentangkan kertas kerja pada program tersebut termasuk Presiden PSM Cawangan Pahang, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved