Rabu, 2 April 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Status kes Hanez Suraya 8 April

Posted: 02 Apr 2014 11:58 AM PDT

Hanez Suraya

KUALA LUMPUR 2 April - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 8 April ini untuk menentukan terma dan syarat penyelesaian secara baik kes saman fitnah yang difailkan oleh pelakon Hanez Suraya terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd.

Fairus Mohd. Lazim.

Peguam Harjit Singh yang mewakili Hanez Suraya ketika ditemui media memaklumkan, tarikh itu ditetapkan oleh Hakim Zainal L. Saleh ketika prosiding mediasi kes itu berjalan di dalam kamar beliau.

Menurut Harjit, Mohd. Fairus, 29, mengakui berlakunya fitnah seperti yang didakwa Hanez Suraya, 29.

Pada tarikh akan datang, kedua-dua pihak akan memperincikan terma dan syarat serta jumlah tuntutan ganti rugi yang dituntut oleh anak guam saya, kata beliau.

Hanez Suraya selaku pihak plaintif yang turut hadir menyatakan, ini kali pertama dia bertemu dengan Mohd. Fairus yang dinamakan sebagai pihak defendan di mahkamah dan berharap kerjasama terus diberikan oleh defendan sehingga kes selesai.

Mohd. Fairuz turut hadir bersama peguamnya, K. Rajasegaran.

Pada 10 Mac lalu, Hanez Suraya memfailkan saman terhadap defendan atas dakwaan memfitnah dan memalukannya di laman sosial Twitter dan Instagram, tahun lalu.

Menurut pernyataan tuntutan, Hanez Suraya mendakwa, Mohd. Fairus telah memfitnah dan mengaibkannya dalam laman sosial Instagram menerusi akaun DashaSultan dan Twitter menerusi akaun Dasha-Sultan antara 30 September dan 15 Oktober tahun lalu.

Hanez Suraya mendakwa, tindakan defendan adalah berbaur hasutan dengan niat untuk menjatuhkan reputasinya selain berunsur fitnah.

Menurutnya, defendan didakwa menunjukkan plaintif seolah-olah pelakon yang sombong, kedekut, mata duitan, lupa diri, bermuka-muka, berlagak serta tidak matang malah sindiran oleh defendan membawa maksud plaintif tidak berbakat dan gila glamor.

Mohd. Fairus juga didakwa telah memburuk-burukkan pelakon itu kepada rakan-rakan lain, rakan artis dan sering menghubungi wartawan untuk menceritakan perihal dirinya.

Ekoran itu, plaintif mendakwa, reputasinya terjejas dan tersinggung teruk serta sering mengalami kemurungan.

Artis itu mendakwa bagaimanapun pada 17 Oktober 2013, defendan ada berjumpa dengannya dan menyatakan hasrat untuk memohon maaf.

Permohonan maaf itu turut dimuat naik Mohd. Fairus di akaun Twitter dan Instagram miliknya, dan dengan itu pelakon tersebut berpendapat perkara itu telah selesai.

Hanez Suraya mendakwa, pun begitu pada 19 Oktober dan 22 Oktober tahun lalu, Mohd. Fairus telah retweet daripada akaun berasingan dengan niat untuk memalukannya.

Hanez Suraya kemudian mendakwa telah menghantar surat tuntutan kepada Mohd. Fairus menerusi peguamnya tetapi bekas pembantu peribadinya itu enggan menandatangani salinan surat itu sebagai bukti penerimaan.

Antara lain kandungan surat itu adalah mengarahkan Mohd. Fairus untuk membuat permohonan maaf kepadanya secara terbuka dalam masa 48 jam dari tarikh penerimaan surat tersebut, namun bekas pembantu peribadinya itu telah memuat naik tweets selepas menerima surat itu.

Sehubungan itu, pelakon tersebut menuntut ganti rugi khas, ganti rugi am, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan, kos, faedah dan perintah injunksi untuk menghalang defendan daripada terus menyebarkan fitnah terhadapnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved