Ahad, 23 Mac 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Cubaan usir askar Ukraine

Posted: 23 Mar 2014 11:17 AM PDT

Beberapa penduduk awam yang ketakutan, diiringi anggota tentera pro-Rusia ketika satu serbuan dilancarkan ke atas sebuah Pangkalan Tentera Udara Ukraine di bandar Belbek, Crimea, berhampiran Sevastopol, kelmarin. - REUTERS

SIMFEROPOL 23 Mac - Tentera Rusia menggunakan kenderaan berperisai, senjata automatik dan bom tangan ketika menawan sebuah pangkalan Tentera Udara Ukraine di Crimea, semalam, sehari selepas wilayah itu menjadi milik Moscow.

Askar Ukraine turut dilapor meninggalkan sebuah pangkalan tentera lautnya selepas diserang penunjuk perasaan pro-Rusia selain menyerahkan dua kapal perang kepada tentera Rusia.

Dalam kejadian di Pangkalan Tentera Udara Belbeck, Reuters melaporkan, tentera Rusia menggunakan kenderaan berperisai untuk memusnahkan tembok sebelum bunyi tembakan dan letupan bom tangan kedengaran.

Sebelum ini, tentera Rusia telah menawan lapangan terbang Belbeck dan pesawat perang ketika krisis di Crimea baru bermula.

Pangkalan tentera terbabit mempunyai berek, depot simpanan senjata dan sebuah pusat kawalan.

Kolonel Yuliy Mamchur yang merupakan komander pangkalan itu berkata, seorang askar Ukraine cedera dalam serangan mengejut tentera Rusia dan beliau dibawa ke lokasi rahsia untuk disoal siasat.

Jelasnya, pangkalan tersebut merupakan lokasi utama simpanan senjata oleh askar Ukraine.

Sementara itu, Pangkalan Tentera Laut Ukraine di Novofedorovka, dekat Sevastopol dikosongkan selepas penunjuk perasaan pro-Rusia cuba mengusir askar Ukraine yang ditempatkan di situ.

Jurucakap tentera Ukraine, Vladislav Seleznyov dalam kenyataannya berkata, tentera Rusia turut menawan sebuah kapang perang, Slavutich, yang dihalang meninggalkan pelabuhan terbabit.

Satu-satunya kapal selam Ukraine, Zaporizhya turut ditawan oleh tentera Rusia, kelmarin," jelas kenyataannya yang disiarkan melalui laman sosial Facebook.

- REUTERS

Iran bina replika kapal untuk propaganda

Posted: 23 Mar 2014 11:17 AM PDT

Iran dipercayai membina sebuah kapal pengangkut pesawat olok-olok menyamai USS Nimitz (kanan), milik Amerika Syarikat untuk diletupkan bagi dengan tujuan propaganda anti-Amerika.

TEHERAN 23 Mac - Iran dilapor sedang membina sebuah kapal pengangkut pesawat olok-olok mirip kapal milik Amerika Syarikat (AS), USS Nimitz, dipercayai dengan tujuan digunakan dalam propaganda.

Seorang pegawai tentera AS yang enggan dikenali berkata, pembinaan kapal terbabit dikesan di sebuah limbungan kapal dekat Bandar Abbas berdasarkan imej yang diperolehi daripada sebuah satelit komersial.

Mereka (Iran) menggunakan kayu untuk membina kapal pengangkut pesawat menyerupai USS Nimitz," katanya seperti dilaporkan Mail Online.

Pegawai pentadbiran AS percaya kapal palsu itu mungkin digunakan sebagai tujuan propaganda, namun tempoh projek tersebut akan siap belum dapat dipastikan.

Satu teori yang dibangkitkan mendakwa, kapal kayu berkenaan akan dibawa ke laut dan diletupkan sebagai propaganda televisyen tempatan bagi menyemarakkan semangat anti-AS.

Akhbar New York Times melaporkan, kapal kayu itu berukuran 335 meter panjang, sama seperti kapal pengangkut pesawat milik AS, USS Abraham Lincoln dan USS Carl Vinson dan mempunyai tanda putih di bahagian depan kapal.

Jelas laporan tersebut, beberapa buah pesawat palsu turut diletakkan di atas dek kapal berkenaan.

Bagaimanapun, AS tidak bimbang dengan projek terbabit kerana Iran tidak menggunakan bahan sebenar untuk membina kapal berkuasa nuklear itu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved