Ahad, 23 Mac 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Reputasi tercalar isu displin

Posted: 23 Mar 2014 05:37 AM PDT

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

HATINYA gundah, jiwanya parah mengenangkan satu persatu cerita kurang manis bertebaran sejak akhir-akhir ini. Tidak tahu di mana silapnya, Amyra Rosli menjeruk rasa apabila orang mula memperkatakan tentang dirinya.

Dia tidak betah duduk diam, jauh sekali untuk mempertahankan diri. Dia yakin segala yang berlaku ada hikmahnya. Tidak terlintas di benak hatinya untuk menuding jari menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku.

Jika sebelum ini nama Amyra sekadar dikenali sebagai bakat baru yang bergemerlapan tetapi kini reputasinya sedikit tercalar dengan tuduhan tidak berdisiplin oleh segelintir pihak.

Dituduh sering datang lambat ke lokasi memanaskan namanya. Jika sebelum ini tunangnya Dazrin Kamaruddin terkena tempias kini giliran Amyra pula terpaksa menepis satu persatu persoalan yang sama ditujukan kepadanya.

"Saya tak berniat untuk mengeruhkan lagi keadaan dan menyalahkan orang lain. Cuma berilah peluang saya untuk menjawab dan memperbetulkan segala kesilapan yang telah saya lakukan.

"Apabila orang tak tahu hal sebenar dan membaca atau mendengar cerita negatif saya mereka terus menjatuhkan hukuman. Kenapa tak bertanya saya dulu hal yang berlaku untuk saya jernihkan segala kekeruhan.

"Pada masa ini tak ada apa yang mampu saya lakukan untuk memperbetulkan keadaan. Setiap tindakan saya di lokasi sudah ada perbincangan awal dan mereka tahu apa yang terjadi," jelas pelakon ini.

Menurut Amyra, tidak timbul isu tak berdisiplin seperti yang didakwa memandangkan pihak produksi seperti penolong pengarah mahupun pengurus produksi mengetahui terlebih dahulu perkara berkenaan.

Tambahan pula kerjaya seninya dikemudi sepenuhnya oleh ibu sendiri, tak mungkin Amyra mahu menjatuhkan maruah ahli keluarga sendiri dengan sikap buruknya.

Sakit hati

Tipu jika Amyra tidak sedikit berasa terkilan dengan tohmahan yang dilemparkan oleh sesetengah pihak terhadap dirinya. Mengakui ada kalanya hatinya terguris dengan kata-kata negatif , dia akur inilah percaturan hidup untuk menjadi anak seni.

Mungkin dugaan yang diterima gadis yang berusia 23 tahun ini terlalu kecil jika mahu dibandingkan dengan yang lain tapi sebagai orang baru dia cuba menghadam satu persatu kontroversi yang sedang melanda.

"Saya menjadi pelakon bukan untuk popular di dada-dada akhbar dengan cerita kurang enak. Kalau boleh biarlah kenal nama Amyra Rosli dengan bakat yang saya ada seperti pelakon hebat yang lain.

"Tak dinafikan apabila ada kontroversi barulah orang kenal saya. Tapi tak manis kalau peminat terlalu disogokkan dengan cerita tak baik yang akhirnya memalitkan nama yang kurang manis buat saya.

"Apabila ada cerita tak baik bukan saya sahaja yang terkena tempias tetapi juga keluarga. Itu yang cuba saya elakkan sejak kali pertama menjejakkan kaki dunia seni ini," tegasnya lagi.

Mula dikenali dengan drama bersiri Jodoh, nama pelakon ini mula memuncak selepas membintangi drama Kau Cinta Kau Seorang bergandingan dengan Remy Ishak.

Bagi Amyra, dia tidak menolak tanggapan yang dia masih baru di dalam industri dan sudah pasti banyak lagi perkara baru yang harus dilalui untuk mematangkan diri.

"Sukar sebenarnya nak menapak dalam sebagai pelakon di Malaysia. Walaupun industri kita kecil tapi persaingan antara pelakon cukup kuat. Tambahan pada orang baru macam saya sudah tentu peluang yang ada tak boleh dipersia-siakan.

"Saya bersusah payah mencari tempat dalam industri tak mungkin senang-senang saya nak hancurkan karier sendiri dengan masalah disiplin dan sebagainya.

"Mungkin saya tak seteruk yang disangka. Kepada orang luar jangan terus menjatuhkan hukum tanpa mengetahui hal sebenar," pintanya.

Enggan terus menambahkan duka dalam dada, Amyra tidak mahu menjadikan isu tersebut beraja dalam hati seterusnya menjatuhkan semangatnya selepas ini.

Jodoh

"Tidak ada apa pun yang berbeza sama ada sebelum bertunang atau selepas bertunang. Saya masih lagi macam dulu dan dia sendiri tak pernah menghalang niat saya nak menjadi pelakon," jawab gadis ini apabila ditanya tentang perancangan peribadinya.

Sejak bertunang, Amyra tidak pernah lagi meletakkan sebarang tarikh untuk dia disatukan bersama aktor Dazrin memandangkan antara mereka begitu terbuka dalam soal ini.

Menafikan pertunangan tersebut dibuat akibat keghairahan untuk mendirikan rumah tangga, dia yakin percaturan tersebut dilakukan atas ketentuan Ilahi.

"Saya hanya merancang tapi Allah yang menentukan. Saya tidak pernah meletakkan sebarang tarikh lagi untuk mengakhiri zaman bujang dengan Dazrin.

"Masa bertunang dulu pun, tak ada jangka masa yang ditetapkan untuk bernikah. Tambahan pula sekarang masing-masing sibuk dengan penggambaran membuatkan hal kahwin tak akan dibuat dalam masa terdekat.

"Cuma saya begitu menghargai Dazrin yang cukup setia berada di sisi meskipun sibuk dengan kerjaya sendiri. Setiap hari dia akan memastikan saya okey dan tak menghadapi sebarang masalah.

"Kami macam kawan dan banyak perkara dikongsi bersama. Untungnya dia tak banyak kerenah," jelas Amyra tertawa.

Buat masa ini Amyra dan Dazrin mahu memberikan fokus kepada bidang lakonan dan mengejar apa sahaja peluang yang terhidang di depan mata.

Paling dihargai apabila mereka tidak mencampur-aduk soal peribadi dan soal kerjaya dan membuang jauh-jauh perasaan cemburu untuk mengelak sebarang kemungkinan di masa hadapan.

"Apabila dia ditimpa kontroversi saya ada memberikan semangat kepadanya begitu juga sebaliknya apabila dia menitipkan pesan untuk saya terus kuat menghadapi ujian apabila dihimpit masalah tanpa putus-putus," katanya yang baru selesai menjalani penggambaran telefilem Baju Raya Yaya yang bakal disiarkan Hari Raya Aidilfitri ini selain beberapa drama yang lain.

Aweera jawab gosip

Posted: 23 Mar 2014 05:37 AM PDT

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

MENGANGGAP tuduhan meminta bantuan kewangan VIP sebagai cerita tidak berasas dan fitnah, Aweera menafikan sekeras-kerasnya cerita yang disiarkan oleh Pancaindera minggu lalu.

Baginya, dakwaan tersebut mengarut dan dia sendiri tidak mengetahui siapakah VIP yang dimaksudkan dalam rencana itu.

"Semua itu fitnah dan tuduhan yang mengarut. Saya tak pernah minta bantuan kewangan mana-mana VIP. Perkara ini sangat memalukan saya sebagai anak seni.

"Buruk sangatkan bekerja sebagai penyanyi sehingga perlu minta duit VIP? Saya tak pernah lagi buat kerja macam itu dan saya anggap ini untuk menyebar cerita negatif tentang saya," tegas Aweera.

Menjelaskan lebih lanjut perkara berkenaan, Aweera tidak menafikan yang dia cukup malu dengan pandangan masyarakat tentang isu tersebut. Lebih memalukan apabila dia sendiri tidak pernah berbuat demikian.

Paling dikesalkan apabila keluarganya di kampung turut terkena tempias dan terkejut dengan gosip tersebut. Namun awal-awal lagi dia telah menjelaskan perkara sebenar untuk meleraikan kekusutan.

"Kalau benar saya ada ada berhutang atau ada minta bantuan VIP kenapa VIP berkenaan tak jumpa saya? Kenapa tak tanya saya sendiri kalau ada masalah atau tak puas hati.

"Jika saya pernah berurusan dengan dia sepatutnya dia jumpa saya terus. Tak payah nak libatkan pihak media untuk mengaibkan saya kalau benar saya pernah berurusan dengannya," tegas Aweera tetapi tidak menyebut siapa VIP yang dimaksudkan itu.

"Saya jenis orang yang gentleman kalau rasa tak puas hati, apa kata datang jumpa saya dan cakap depan-depan. Saya anak jantan. Kita berterus terang dan kita selesai baik-baik.

"Ini melibatkan maruah saya. Mana nak letak muka apabila bertemu peminat dan masyarakat? Satu kerja pula saya nak terangkan perkara sebenar," luah Aweera lagi.

Mengakui sedikit tertekan dengan tuduhan tersebut, Aweera berkata cerita ini mungkin berpunca daripada orang yang sakit hati dan dengki dengan dirinya.

Walaupun kerjaya seninya tidak segah penyanyi popular yang lain namun tegasnya dia belum sampai ke tahap untuk meminta-minta.

"Saya masih ada undangan menyanyi dan bukan tak berduit langsung. Walaupun tak banyak tapi tak sampai mengharapkan duit mana-mana VIP untuk menyara kehidupan saya.

"Kalau saya minta duit mereka sudah lama saya kaya. Tak payah menyanyi dan boleh hidup mewah dengan cara macam itu. Senang kerja kalau main minta-minta wang orang ini," katanya penuh makna.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved