Jumaat, 7 Februari 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Angkat sumpah jika benar

Posted: 07 Feb 2014 11:13 AM PST

Oleh RADHUAN HUSSAIN
sukan@utusan.com.my

HULU TERENGGANU - "Saya akan panggil pasukan T-Team dalam masa terdekat ini. Kita akan dapatkan penjelasan sebenar dan saya akan minta para pemain dan pengurusan yang saksikan insiden itu agar bersumpah al-Quran di depan saya, termasuklah Muhd. Irfan Ghani."

Demikian kenyataan tegas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, yang nyata kecewa dengan keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang tidak berpihak kepada T-Team berhubung insiden perlawanan pusingan kedua Piala FA menentang Johor Darul Ta'zim (JDT) minggu lalu.

Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM kelmarin memberi kemenangan 3-0 kepada JDT, sekali gus melayakkan pasukan Harimau Selatan itu ke suku akhir selepas T-Team enggan meneruskan perlawanan separuh masa kedua di Stadium Tan Sri Haji Hassan Yunos di Larkin, Johor Bahru.

"Saya amat kecewa dengan keputusan FAM (beri kemenangan kepada JDT).

"FAM kena profesional, jangan double standard. Kalau beginilah cara, saya percaya bola sepak Malaysia tak akan ke mana," kata Ahmad lagi ketika ditemui pemberita ketika melawat Kampung Pelandan dekat sini semalam.

Ahmad yang tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut berkata, sumpah itu dijangka dibuat sama ada Isnin atau Selasa ini dalam usaha mencari kebenaran.

Beliau turut menyarankan agar pengurusan serta pemain JDT melakukan perkara yang sama (bersumpah dengan al-Quran) bagi memastikan siapa sebenarnya di pihak yang benar.

"Apakah dia (Muhd. Irfan) lihat sendiri apa yang berlaku, saya difahamkan dia pemain simpanan dan sudah tentu kalau ikut proses biasa bila rehat, dia tak masuk dalam terowong kerana kena 'warm up' di padang.

"Sebagai orang Islam saya ingin lihat perkara ini benar, saya juga minta JDT (pemain dan pengurusan) bersumpah al-Quran kerana kita orang Islam," katanya lagi ketika diminta mengulas keputusan JKPT FAM.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin yang mengumumkan keputusan itu berkata, JKPT membuat rumusan berdasarkan laporan dan soal siasat membabitkan komisioner perlawanan, pegawai penyelaras, pengadil dan pegawai kedua-dua pasukan.

Ahmad tetap mempersoalkan kewibawaan FAM sambil menyifatkan badan induk itu membuat keputusan yang tidak profesional kerana keengganan T-Team meneruskan perlawanan setelah mengambil kira faktor keselamatan pemain.

"Saya difahamkan ia (keputusan FAM) berasaskan laporan dan komisioner perlawanan, mungkin mereka tak terlibat dalam terowong dan mereka tak tahu apa cerita sebenarnya. Sepatutnya perlu diteliti dengan mendalam oleh pihak jawatankuasa FAM.

"Takkanlah Terengganu bodoh sangat, suka-suka nak tarik diri tanpa alasan tertentu, saya dimaklumkan mereka diiring keluar oleh polis dengan bas hingga ke Mersing. Jadi, sudah tentulah melibatkan soal keselamatan, sepatutnya ini diambil kira FAM," ujarnya.

Ahmad turut membandingkan tindakan yang diambil badan induk itu ekoran perlawanan bola sepak antara JDT dengan Pahang tahun lalu yang akhirnya memutuskan diadakan perlawanan ulangan.

"Dulu juga pernah berlaku apabila penonton terlalu ramai ketika menyaksikan perlawanan antara JDT dengan Pahang, kemudiannya diadakan perlawanan ulangan, kenapa boleh pula.

"Kalau ikut perasaan saya, lebih baik kita tarik diri saja (tidak sertai Liga Malaysia), tapi bila fikirkan peminat dan sukan bola sepak Malaysia, kita tidaklah buat begitu," jelasnya.

Beliau seterusnya menyerahkan kepada pihak Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) dan pengurusan T-Team sama ada perlu mengemukakan surat bantahan atau sebaliknya berhubung keputusan FAM itu.

'No komen' - PBNJ

Posted: 07 Feb 2014 11:13 AM PST

JOHOR BAHRU - Pengurusan pasukan Johor Darul Ta'zim (JDT) enggan memberi sebarang reaksi berhubung kenyataan terbaharu Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang mahukan kesemua pemain T-Team dan pihak pengurusannya melakukan sumpah al-Quran berhubung kemelut antara JDT dan T-Team.

Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Mohd. Fahmy Yahya enggan mengulas dan hanya memberi jawapan tiada sebarang komen ketika dihubungi Utusan Malaysia.

"Wasalam (Waalaikumussalam)... No komen (tiada ulasan)... harap maklum... tq (terima kasih). Dalam kenduri arwah... jawapan saya tetap sama... harap maaf," katanya melalui mesej aplikasi WhatsApp.

Mohd. Fahmy berkata demikian sewaktu diminta mengulas berhubung kenyataan Ahmad yang mahu kesemua pemain T-Team dan pihak pengurusan mereka mengangkat sumpah serta meminta pihak JDT melakukan perkara sama.

Menurut Ahmad, tindakan tersebut adalah wajar dilakukan bagi mengenalpasti pihak mana yang berkata benar berhubung kejadian yang berlaku pada separuh masa pertama perlawanan pusingan kedua Piala FA antara dua pasukan terbabit yang dihentikan Sabtu lalu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved