Jumaat, 7 Februari 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Skuad Pari-Pari terbukti hebat

Posted: 06 Feb 2014 11:08 AM PST

Oleh AINAA MARDHIAH MOHD. GHAZALI
utusanN9@utusan.com.my

SKUAD Pari-Pari sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan, khususnya daripada segi mental dan fizikal untuk melaksanakan tugas pada bila-bila masa.

SEREMBAN 6 Feb. - Apa yang anda tahu mengenai 'Skuad Pari-Pari'? Jika anda bayangkan seorang wanita yang lembut sebagaimana seekor ikan pari-pari berenang dalam lautan, maka anda mungkin tersilap.

Ini adalah gelaran yang diberikan kepada pasukan trafik wanita negeri ini yang kesemuanya tersenyum manis, tetapi tegas melaksanakan peraturan lalu lintas, apatah lagi sewaktu mereka menunggang motosikal Honda VFR800 yang cukup bergaya.

'Skuad Pari-Pari' ini ditubuhkan pada tahun 2012 yang dianggotai oleh seorang pegawai, seorang sarjan serta lima orang anggota trafik wanita.

Pegawai Penyiasat Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban, Inspektor Faizrizarina Mohamad Fauzi berkata, skuad ini ditubuhkan antara lain bertujuan untuk menjadi pegawai pengiring dalam program konvoi bermotosikal melibatkan penunggang wanita.

"Ketika itu, terdapat 70 orang penunggang motosikal wanita dalam jelajah Srikandi 3 negeri (Negeri Sembilan-Melaka-Johor) sejauh 570 kilometer, di mana kami ditugaskan sebagai pengiring keselamatan.

"Kami kemudian diberi kepercayaan untuk tugas kawalan dan iringan pelbagai aktiviti seperti perbarisan Hari Merdeka peringkat negeri dan kebangsaan, Jelajah Basikal, Kembara 4X4 serta berpeluang membuat pertunjukan dalam Komuniti Polis di Tampin," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Ditanya mengenai pemilihan anggota, beliau menjelaskan, mereka yang mempunyai lesen B berpeluang menjalani kursus asas Menunggang Motosikal Berkuasa Tinggi selama sebulan.

"Dalam kursus tersebut anggota akan didedahkan dengan cara-cara menunggang motosikal, mengawal motosikal, kemahiran penggunaan brek dan gear, serta menunggang jarak dekat dan jauh.

"Kami juga diberi pengetahuan dalam teori asas menunggang motosikal, undang-undang serta ciri-ciri keselamatan," jelasnya.

Beliau berkata, anggota juga akan mengikuti Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) selama seminggu sebelum tugasan kawal dan iringan ini.

"Sebelum konvoi, biasanya kami akan melalui jalan tersebut terlebih dahulu, mengetahui cara untuk membuka laluan konvoi, memastikan kenderaan dapat dihalakan di tepi laluan, memperlahankan kenderaan serta menutup laluan," katanya.

Menurut Faizrizarina, walaupun tugas skuad ini hanya berkisar dalam aspek kawal dan iringan, namun pelbagai cabaran yang dihadapi semasa menjalankan tugas seperti perubahan cuaca di mana panas dan hujan, menempuhi banjir, jalan tidak rata, berliku, selekoh tajam serta jalan berpasir.

"Saya berharap pada masa akan datang, lebih ramai penglibatan wanita dalam polis trafik," katanya.

Keperkasaan trafik sasaran Skuad Pari-Pari

Posted: 06 Feb 2014 11:08 AM PST

ZULHIJJAH Zulkifli (kanan) memberi taklimat kepada pasukan trafik wanita sebelum memulakan tugas agar berjalan lancar dan selamat.

SEREMBAN 6 Feb. - "Jangan pandang kami sebelah mata, walaupun kami wanita, keupayaan mengawal dan menunggang motosikal adalah sama seperti polis trafik lelaki."

Kenyataan itu adalah benar dan telah pun dibuktikan dalam banyak acara dan penyertaan pasukan polis trafik wanita dalam melaksanakan tugas kawalan dan iringan melibatkan penunggang motosikal wanita serta lainnya di negeri ini dan seluruh negara.

Dengan jolokan 'skuad pari-pari', Sarjan Zulhijjah Zulkifli berkata, mereka juga mampu mengendalikan motosikal Honda VFR800 dengan baik.

"Pada zahirnya, sememangnya kami dilihat sebagai seorang wanita namun kami mampu untuk duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan polis trafik lelaki.

"Dalam mengendalikan motosikal besar ini, setiap anggota perlu bersedia dalam apa jua keadaan khususnya dari segi mental dan fizikal," katanya yang telah berkhidmat dalam pasukan polis selama 20 tahun.

Sementara itu Koperal Norzarila Dabok berkata, perlu ada minat yang mendalam untuk menunggang motosikal besar.

"Pada mulanya, kita akan merasa berat apabila mengendalikan motosikal ini, tetapi lama-kelamaan kenderaan ini menjadi mudah jika kita tahu menguruskannya selain mengetahui teknik mengawalnya," katanya.

Tambahnya, sepanjang pengalaman menunggang motosikal ini, ramai juga yang 'tidak kelip mata' apabila melihat 'skuad pari-pari' berada di atas jalan raya.

"Macam 'orang asing' pun ada. Kami tetap buktikan bahawa wanita juga mampu melakukan tugas kawalan dan iringan dengan baik," jelasnya.

Mengenai latihan pula Norzarila menambah, dia berhadapan situasi di mana pernah jatuh motosikal empat kali namun itu tidak pernah mematahkan semangatnya untuk menamatkan kursus ini.

"Sekarang seronok pula menunggang motosikal berkuasa tinggi ini," jelasnya.

Sementara itu, Koperal Norzi Mohd. Shariff berkata, banyak keseronokan dalam menjalankan tugas kawalan dan iringan ini kerana tugas ini memerlukan kecekapan dalam banyak aspek.

"Keutamaan peserta menjadi tanggungjawab kami dan pada masa yang sama, menjaga keselamatan pemandu lain juga perlu diberikan perhatian.

"Saya menganggap ini satu amanah dan akan melaksanakan tugas sebaik mungkin. Ini adalah cabaran baharu yang akan menaikkan lagi nama pasukan polis dan berharap lebih ramai wanita dapat menyertai pasukan polis khususnya trafik ini pada masa hadapan," katanya.

Kesejahteraan rakyat diutama

Posted: 06 Feb 2014 11:08 AM PST

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my

MOHAMAD Hasan (tengah) turut mengambil bahagian dalam perbincangan meja bulat selepas merasmikan sesi 'brainstorming' meja bulat pentadbiran kerajaan negeri di Klana Resort di Seremban, Negeri Sembilan, semalam.

SEREMBAN 6 Feb. - Pentadbiran kewangan kerajaan negeri yang mantap membolehkan rizab yang ada diterjemahkan kembali untuk kesejahteraan rakyat.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, sehingga 31 Disember lalu, rizab kerajaan negeri adalah RM438 juta yang diperoleh daripada lebihan sejak lima tahun ini, walaupun menyaksikan pembentangan bajet berimbang setiap tahun.

"Hasil bukan cukai seperti premium jelas menampakkan peningkatan dalam rizab, di mana selepas akaun ditutup pertengahan Januari lalu dan bayaran balik hutang maka pada tahun 2013, kerajaan mendapat lebihan sebanyak RM86 juta.

"Walaupun kita membentangkan bajet berimbang, tidak bermakna pula kerajaan tidak berbelanja. Kita berbelanja untuk pembangunan dan hal berkepentingan rakyat untuk memastikan ekonomi tidak menguncup," katanya di sini hari ini.

Mohamad berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan sesi 'brainstorming' meja bulat pentadbiran kerajaan negeri di Klana Resort, di sini hari ini. Yang turut hadir, Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Dr. Awaludin Said dan Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mat Ali Hassan.

Tambah Mohamad, lebihan ini disebabkan pembangunan yang berlaku terutama dalam aspek pembayaran premium bagi projek pembinaan kilang, perumahan dan sebagainya, di mana hasil ini tidak diletakkan dalam bajet tetapi dikumpulkan dalam pendapatan luar jangka.

"Sudah lima tahun kerajaan negeri berjaya mendapat lebihan dan lebihan ini dikumpulkan sehinggalah kita mempunyai rizab sebanyak RM438 juta," katanya.

Justeru kata beliau, bagi mengembalikan usaha itu, kerajaan mengguna pakai dengan bijak sebahagian rizab itu termasuk menggunakan RM20 juta daripada angka tersebut untuk diletakkan dalam Tabung Amanah Permasalahan Rakyat bagi menyejahterakan rakyat.

"Tiga pemegang amanah, di mana dua orang adalah tetap iaitu Setiausaha Kerajaan negeri dan Pegawai Kewangan negeri, manakala salah seorang daripada Pegawai Undang-Undang negeri atau pengarah agensi kerajaan akan menguruskannya," kata Mohamad.

Rezab berkenaan juga digunakan untuk Dasar Pencahayaan negeri serta melaksanakan Dasar Jaringan Keselamatan Sosial.

Pada masa yang sama juga kata Mohamad, hasil cukai tanah yang diperoleh menyaksikan pencapaian sehingga melebihi 90 peratus di kebanyakan daerah, malah ada satu daerah di negeri ini yang berjaya mengutip sehingga 99.8 peratus.

"Kita tidak boleh melihat ekonomi menguncup hanya kerana menghalang pembangunan. Ini mesti ada supaya ekonomi dapat dirancakkan dan saya optimis, pertumbuhan 5 peratus dalam ekonomi ini dapat dicapai, sekali gus menyaksikan kederasan gerakan dalam mencapai status negeri maju pada tahun 2020," tegas beliau.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved