Khamis, 6 Februari 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Denggi di NS membimbangkan

Posted: 05 Feb 2014 10:48 AM PST

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
pengarang@utusan.com.my

Mohamad Hasan menunjukkan laporan kumulatif denggi pada Sidang Akhbar Mesyuarat EXCO di Bilik Tetamu Wisma Negeri, Seremban, Negeri Sembilan, semalam.

SEREMBAN 5 Feb. - Mengejut dan membimbangkan! Itu adalah kenyataan merujuk kepada statistik kes demam denggi yang menyaksikan peningkatan 1,128 peratus sejak 1 Januari hingga sekarang, berbanding tempoh sama tahun lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, senario itu amat merisaukan kerana peningkatan itu amat ketara sekali, sekali gus menyaksikan pihak hospital tidak mampu menampung jumlah kes yang tinggi buat masa ini.

"Peningkatan itu mewakili 614 kes demam denggi sepanjang tempoh awal Januari sehingga hari ini bagi seluruh Negeri Sembilan.

"Perkembangan ini amat merisaukan kerana statistik menunjukkan peningkatan yang amat ketara dan bagi minggu kelima iaitu minggu pertama Februari sahaja sebanyak 226 kes dicatatkan berbanding tempoh sama tahun lalu iaitu sebanyak 50 kes," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri, di sini hari ini.

Tegas beliau, berpandukan laporan berkenaan juga melonjak sehingga mencecah 1,128 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu, sekali gus mencatatkan satu kematian akibat kes demam denggi.

"Peningkatan kes demam denggi itu turut menyaksikan pihak hospital tidak mampu menampung jumlah kes yang tinggi buat masa ini.

"Justeru, pihak hospital terpaksa mengutamakan pesakit yang sudah disahkan menghidap denggi untuk dimasukkan wad, manakala pesakit yang berstatus disyaki perlu berulang alik untuk melakukan pemeriksaan darah," jelasnya.

Tambahnya, Seremban merupakan lokasi tertinggi dan menjadi penyumbang kepada peningkatan statistik kes demam denggi berbanding daerah lain di negeri ini.

Sehubungan itu, Mohamad meminta kerjasama orang ramai untuk mencegah wabak ini dari merebak dengan menghapuskan semua tempat pembiakan nyamuk aedes di kawasan masing-masing.

"Saya harap orang ramai dapat luangkan masa membersihkan kawasan di luar dan dalam yang berpotensi menjadi sarang pembiakan jentik-jentik.

"Wabak ini tiada vaksin dan satu cara untuk menanganinya adalah melalui kebersihan di mana kita perlu hapuskan tempat pembiakan nyamuk aedes," katanya.

Warga kampus diingat selidik kesahihan berita

Posted: 05 Feb 2014 10:48 AM PST

SEREMBAN 5 Feb. - Warga kampus perlu menyelidik latar belakang setiap berita sebelum mempercayainya agar pemikiran tidak dipesongkan dengan fahaman tidak betul.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, dalam era kemodenan teknologi, berita boleh diperoleh mudah dalam laman web sehingga ada ketikanya ia sengaja diada-adakan bagi menggugat keselamatan dan keamanan negara.

"Selaku golongan terpelajar, dalam Islam sekalipun kita dituntut selidik terlebih dahulu sumber sesuatu berita, perkhabaran mahupun cerita sebelum ternyata sahih.

"Maka, saya nasihatkan warga kampus terutama mahasiswa yang duduk di menara gading ini, jangan mudah terpedaya, percaya dan akur dengan setiap berita itu sebelum diselidiki kebenarannya," katanya.

Beliau berkata demikian dalam pertemuan dengan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di Nilai dekat sini semalam.

Yang turut hadir Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr. Asma Ismail; Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mat Ali Hassan serta pengurusan tertinggi USIM.

Dalam pada itu, kata Mohamad, mahasiswa pula perlulah keluar daripada kepompong 'majoriti senyap' dan mengetahui apa yang berlaku dalam masyarakat, persekitaran negara dan sebagainya.

"Kita mahu mahasiswa ini mencambahkan idea dan sama-sama memajukan negeri dan negara. Kita tidak boleh berpolitik sepanjang masa. Ini adalah masa untuk bekerja dan bercakap soal kemajuan bangsa, agama dan tanah air," tegasnya.

Justeru katanya, mahasiswa jangan terlalu mengasingkan diri dan duduk dalam universiti sahaja, sebaliknya mesti bersama masyarakat menerangkan dasar dan kebaikan menjadi warganegara Malaysia yang aman dan makmur ini.

"Hujah mahasiswa ini didengar, dipakai dan dihormati masyarakat. Jadi, berikanlah penerangan yang betul dan bercakaplah dalam konteks ilmu untuk kesejahteraan rakyat," kata Mohamad.

Pada masa sama juga, Mohamad mencadangkan supaya mahasiswa USIM melaksanakan program bersama masyarakat di 55 mukim yang terdapat dalam negeri ini dengan agendanya memperkasakan rakyat.

MBMB sedia lima lokasi untuk busking

Posted: 05 Feb 2014 10:48 AM PST

MELAKA 5 Feb. - Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) menyediakan lima lokasi kepada pemuzik jalanan di negeri ini untuk aktiviti busking sempena program My Buskers Corner yang dilancarkan baru-baru ini.

Datuk Bandar, Datuk Zainal Abu berkata, lima lokasi untuk aktiviti busking ialah Dataran Sungai Melaka, kawasan bangunan Stadhyus, Taman Bunga Merdeka, hadapan kota A'Famosa dan kawasan rekreasi Jonker Walk.

Menurutnya, aktiviti tersebut akan bermula setiap Jumaat hingga Ahad bermula hujung minggu ini sehingga 31 Disember bermula dari pukul 12 tengah hari hingga 12 tengah malam.

Beliau berkata, lima lokasi itu bukan dikhususkan untuk pemuzik jalanan semata-mata, sebaliknya sebarang aktiviti berunsur hiburan seperti silap mata, melukis, tarian dan sebagainya boleh dijalankan di kawasan tersebut.

"MBMB mempelawa mana-mana pemuzik jalanan daripada pelbagai peringkat umur dan tidak kira bangsa boleh mengembangkan bakat seni mereka di lima lokasi yang telah MBMB khaskan untuk program My Buskers Corner," katanya ketika dihubungi hari ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved