Khamis, 6 Februari 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Kajang kejang, tegang dan bengang

Posted: 06 Feb 2014 11:08 AM PST

Dr. Ahmad Zaki Ismail
PENULIS ialah Penasihat Pertubuhan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia (Pewaris)

Pekan Kajang akan menjadi bertambah sibuk apabila penduduknya terpaksa memilih semula ADUN mereka pada Pilihan Raya Kecil pada 23 Mac ini. - BERNAMA

MEMANG suasana perayaan Tahun Baharu Cina belum berakhir kerana ia masih lagi dirayakan hingga hari yang ke-15 terutamanya bagi masyarakat keturunan Hokkien. Bagaimanapun, dalam kegembiraan masyarakat Cina meraikan tahun Kuda 2014 banyak kejadian dan peristiwa turut terheret bersamanya.

Isu paling banyak diperkatakan adalah tindak-tanduk pemimpin wanita sebuah parti pembangkang berbangsa Cina yang mempersendakan banyak pihak dalam bentuk satira dan sandiwara yang disiarkan melalui media YouTube sehingga mendatangkan rasa tidak puas hati dan kemarahan pelbagai pihak.

Akibatnya, puluhan laporan polis dibuat terhadap pemimpin berkenaan. Reaksi beliau pula adalah menafikan sekeras-kerasnya ia dibuat untuk menyinggung perasaan sesiapa tetapi sekadar menyindir dan menegur secara sinis. Malah beliau menuduh UMNO yang memanipulasikan situasi sehingga ia disalah tafsir dan menuduh pihak berkuasa jika mengambil tindakan bersikap berat sebelah.

Agaknya ini mempunyai hubung kait dengan satu lagi peristiwa besar yang bakal berlaku tidak lama lagi iaitu pilihan raya kecil di Kajang. Ia diibaratkan sebagai paluan gong awal bagi menghidupkan amaran bahawa dalam pilihan raya kecil yang bakal berlangsung kelak semua isu dan cara akan dihalalkan walaupun bakal mengundang ketegangan antara kaum atau agama.

Meskipun nampaknya kerajaan cuba sedaya upaya untuk menenang dan memenangi hati rakyat dengan pelbagai pemberian yang tidak putus-putus tetapi nampaknya seperti ada yang tidak sempurna. Kerana pemberian yang diberikan itu memberikan impak yang negatif sehingga mencetuskan kenaikan harga barangan termasuk keperluan harian.

Malah kenaikan harga barang pengguna sudah sampai ke tahap yang tidak munasabah. Sebagai contoh harga ikan kembung meningkat kepada RM16 sekilogram berbanding ikan salmon yang hanya berharga RM12 sekilogram. Begitu juga harga daging tempatan yang sudah mencecah hampir RM30 sekilogram telah mencetus fenomena yang tidak boleh difahami oleh kebanyakan pengguna ketika ini.

Hasil mainan emosi dan tidak ada justifikasi yang rasional kepada kenaikan bahan-bahan keperluan ini sudah tentu menjadikan orang biasa dan kebanyakan mereka yang tidak mahu pening memikirkan sebab-sebabnya akan menjadi sangat bengang kepada kerajaan. Malah lebih buruk lagi apabila pada masa sama syarikat milik kerajaan seolah-olah sengaja ingin mensabotaj imej pemerintah dengan turut menaikkan kadar tarif perkhidmatan mereka pula.

Jentera propaganda pembangkang nampaknya sangat berkesan dan bijak memainkan peranan ataupun mungkin juga di pihak kerajaan bergerak terlalu perlahan dan tidak bersungguh-sungguh menangkis dakyah yang sedang digembar-gembur ketika ini.

Sesungguhnya dari atas kelihatan semuanya seperti riak dan ombak kecil sahaja di permukaan air tetapi sebenarnya gelombang dan arus deras sangat ganas di dalam sana dan hanya mereka yang berkayuh bersama akan merasainya dan bukan sekadar bermain di permukaan sekadar membasah tangan untuk ditunjuk kepada bos besar sahaja.

Orang Kajang perlu didekati dengan berhemah kerana mereka bukan orang hulu yang tidak bersekolah atau hard up untuk janji pembangunan sahaja. Mereka sudah bersekolah dan mereka kini ingin menyekolahkan pula bakal calon yang akan dilantik di sana. Kerana kini kata-kata ingin berubah dan sedia berubah tidakpun nampak secara nyata diterjemahkan oleh kebanyakan pimpinan peringkat menengah dan akar umbi. Sehingga keenakan diulit mimpi lama meskipun sudah berkali-kali terjaga terus disambung juga.

Malahan para pegawai kanan kerajaan juga ramai yang tinggal di kawasan berhampiran dan kemungkinan juga berdaftar untuk mengundi di sana. Mungkin tidak ramai yang berpeluang mendengar keluhan mereka sewaktu sesi tertutup bersama Ketua Setiausaha Negara baru-baru ini.

Tentunya jika semua isu yang mereka bangkitkan itu mampu ditangani, ada potensi untuk meningkatkan jumlah undi tetapi jika sebaliknya tentu suasana panas ketika sesi itu akan diterjemahkan tanpa rasa takut dan ragu lagi bagi menghantar satu lagi roket bagi meledakkannya kepada mereka yang sepatutnya lebih prihatin dalam membuat keputusan.

Rasanya sudah cukuplah bersandiwara dan berbasa-basi dan menutup semua masalah daripada pengetahuan pembuat keputusan supaya tindakan yang bakal diambil lebih tepat dan jitu. Masalah rakyat bukan bahan mainan politik dan ia sepatutnya diselesaikan dengan cara yang bersepadu supaya mampu diselesaikan secara tuntas. Ia bukan masalah bermusim sepertimana musim banjir ataupun musim tengkujuh.

Sebaliknya ia perlu dilaksanakan dengan program yang benar-benar realistik dan boleh diukur keberkesanannya.

Malah akui seorang pegawai kerajaan bertaraf JUSA C, mereka kecewa dijadikan sebagai kambing hitam dan dikorbankan walhal mereka yang menikmati pendapatan lebih besar seperti JUSA B, JUSA A dan selanjutnya terlepas pandang. Kumpulan JUSA C ini merupakan barisan hadapan yang berhubung terus dengan rakyat biasa dan mereka ini pula ditarik keistimewaan kecil yang tidak seberapa. Tentulah ia tidak signifikan dan tidak menjimatkan sebanyak manapun belanja sebenar.

Perkara-perkara sebeginilah sebenarnya yang sudah terlepas pandang dan tidak diberikan perhatian wajar, tidak seperti sebelumnya. Umpama pohon yang baik tidak diberikan baja dan perhatian maka tentu buah yang bakal dihasilkan tidak akan menjadi seperti diharapkan. Agaknya pemberi cadangan berkaitan usaha penjimatan juga mempunyai agenda-agenda peribadi mereka yang jauh melebihi agenda negara.

Malahan di pihak lain pula, media cetak sepatutnya lebih terbuka dalam mendedahkan pelbagai perkara supaya ia mampu sampai kepada pembuat keputusan segala keluh-kesah rakyat marhaen dan tidak hanya menghidangkan yang enak sahaja untuk ditatap sekiranya mahu keputusan yang betul boleh dibuat.

Umpama mencari ubat dan penawar, tentunya kita tidak keberatan menelan yang pahit kerana ia lebih mujarab berbanding daripada yang manis seperti sifat ubat batuk dan ubat cacing sahaja.

Demi menghilangkan rasa tegang, menghembus suasana bengang dan mengendurkan kekejangan, sesuatu perlu dilakukan sekiranya Kajang ingin dirampas dan bukanlah mengambil jalan pintas meletakkan calon bidan terjun berdasarkan populariti semata-mata. UMNO sebagai peneraju BN tidak perlu lagi mengamalkan sikap apologetik kepada parti komponen lain demi memastikan DUN Kajang tidak kembali kepada pembangkang sekali lagi.

Kajang bukan sekadar pilihan raya kecil tetapi ia sebenarnya manifestasi situasi semasa di seluruh negara. Ia adalah gambaran sebenar apa yang bakal berlaku untuk tempoh-tempoh menjelangnya Pilihan Raya Umum Ke-14 yang akan datang.

Sekaranglah masanya sebelum terlambat kerana biarlah sedikit lewat, jangan tidak berubah kerana angin perubahan sudahpun menjadi badai yang semakin gila dan sukar dikendalikan lagi.

Perlunya tindakan lebih berkesan

Posted: 06 Feb 2014 11:08 AM PST

AZRIL MOHD AMIN
ialah seorang peguam, dan merupakan ketua delegasi MuslimUPRo, Delegasi Pertubuhan-pertubuhan Islam di dalam Proses Semakan Berkala Sejagat di Geneva, Switzerland.

Pelarian etnik rohingya dari myanmar diselamatkan oleh pihak berkuasa thailand di phuket, thailAnd, baru-baru ini. - AGENSI

MESYUARAT Peringkat Tertinggi Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) ke-21 yang diadakan di Phnom Penh pada 18 dan 19 November 2012 telah menzahirkan keazaman politik baru rantau ini dengan termeterainya Perisytiharan Hak Asasi Manusia (HAM) ASEAN atau ASEAN Human Rights Declaration (AHRD) yang melakar sejarah kewujudan rantau yang strategik ini.

Pada 18 November 2012, AHRD telah secara rasmi disepakati dan ditandatangani sebagai susulan perkembangan menarik pada 2009 apabila negara anggota ASEAN berjaya membentuk Badan HAM ASEAN yang tersendiri.

AHRD menyatakan bahawa HAM akan dipertimbangkan mengikut `konteks serantau dan nasional. Hal ini bererti sikap menghormati, mempromosi dan melindungi HAM tertakluk pada pembatasan-pembatasan yang dilakukan negara anggota ASEAN secara kolektif dan individu.

Hakikatnya, pencapaian HAM di ASEAN tidak mengikut telunjuk dan acuan faham HAM barat semata-mata, tetapi mengambil kira realiti dan pendekatan mengehadkan prinsip-prinsip HAM secara bersama dengan menurut realiti budaya, agama dan sejarah negara-negara anggota.

Penulis berhujah bahawa pendekatan yang telah disepakati tersebut merupakan acuan yang lebih berkesan pada tahap ini di dalam melaksanakan prinsip-prinsip HAM yang juga menjamin HAM dengan baik bagi keseluruhan masyarakat ASEAN.

Apabila proses pembentukan AHRD pada 2012 ini dicermati, kita mendapati bahawa ASEAN yang ditubuhkan pada 1967 sebagai sebuah permuafakatan serantau masih baru di dalam arena dan prakarsa memajukan pencapaian HAM.

Rantau ini jauh berbeza dengan blok Kesatuan Eropah (EU) yang lebih rencam dan telah melahirkan pelbagai institusi HAM seperti Mahkamah HAM Eropah di sepanjang sejarah pembentukannya. Bagaimanapun, pada hakikatnya rantau Eropah berkembang menjadi terlampau liberal di dalam mentafsir hak-hak yang layak dituntut manusia sehinggakan hak-hak kontroversi seperti hak untuk murtad, kebebasan berekspresi yang kontroversi dan hak perkahwinan sesama jenis juga disebarluaskan.

Begitu juga kebebasan yang dicanang bangsa Eropah ini tidak lain telah didasarkan pada fahaman sekular yang memisahkan agama dari ruang awam serta bertitik tolak daripada trauma mereka mengalami kesan perang dunia kedua serta pengalaman perit peristiwa holocaust.

Melihat realiti dan fakta tersebut, sudah tentu acuan dan kerangka HAM rantau Eropah sebagai manifestasi kefahaman dan pengamalan HAM Barat tidak bersesuaian dengan rantau ASEAN. Justeru, AHRD sebagai keazaman baru di dalam medan HAM ASEAN seharusnya membentuk jati diri tersendiri apabila perbahasan tentang prinsip-prinsip HAM yang absah diadakan untuk mencapai kesepakatan.

Bagaimanapun pendekatan yang diambil ASEAN di dalam melaksanakan dan memenuhi pencapaian HAM di rantau ini mempunyai banyak ruang pemerkasaan. Salah satu prinsip yang dipersetujui dalam konteks ini adalah non-interference (tidak mencampuri hal ehwal dalaman dalam kalangan negara ASEAN).

Bertitik-tolak dari prinsip ini dan dengan semangat kesepakatan untuk menerima HAM mengikut acuan tersendiri, ASEAN seharusnya belajar daripada pengalaman kegagalan perlindungan HAM di beberapa negara anggota ASEAN akibat penerimaan dan pelaksanaan prinsip non-interference.

Myanmar adalah contoh negara anggota yang paling sering mengalami krisis politik dan sektarian dalam kalangan anggota ASEAN. Namun atas nama prinsip non-interference, campur tangan bersifat kemanusiaan sekalipun sukar, dilakukan rakan-rakan ASEAN.

Setelah hampir dua tahun AHRD dimaktubkan, ujian sebenar keberkesanannya mula menjelma saat kita berhadapan dengan peristiwa kekejaman rejim Myanmar terhadap etnik minoriti Rohingya yang beragama Islam serta beberapa etnik minoriti lain.

Pembunuhan beramai-ramai penduduk di daerah-daerah tertentu, pengusiran serta pencabulan HAM ke atas etnik yang diperakui Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebagai etnik minoriti paling dizalimi kesemuanya menjurus ke arah tragedi pembunuhan besar-besaran ataupun genocide di rantau ini.

Pendek kata, AHRD masih kurang berkesan bagi tuntutan-tuntutan absah HAM kerana dihalang prinsip non-interference tersebut. Sesetengah pemerhati politik berpandangan bahawa model AHRD seumpama ini sekadar mengizinkan badan HAM ASEAN untuk menjadi ruang mengukuh persaudaraan antara negara anggota ASEAN dan sekadar tempat saling mengadu tentang situasi HAM di negara masing-masing.

Bagi rejim seperti Myanmar pula, realiti ini hanya menzahirkan sikap hipokrit mereka mencanangkan kepada dunia untuk meratifikasi lebih banyak konvensyen HAM sejagat, tetapi pada masa sama meneruskan pembersihan etnik Rohingya beragama Islam.

Sebagai pernyataan dan peneguhan iltizam yang mengikat secara moral, AHRD ini semestinya mengandungi prinsip-prinsip dasar HAM dengan piawaian sejagat tetapi memenuhi realiti budaya, agama dan sejarah tempatan. Selain atas prinsip non-interference, kandungan AHRD yang demikian merupakan identiti badan HAM ASEAN di dalam menyusun perisytiharan ini dengan dukungan masyarakat sivil.

Dalam konteks menyelamatkan etnik Rohingya daripada kekejaman berterusan, tindakan rejim Myanmar menghalalkan pembunuhan dan pengusiran sesebuah etnik adalah pelanggaran yang tidak dapat diterima sama ada di peringkat AHRD ataupun di dalam mana-mana konvensyen HAM sejagat. Demi kemanusiaan, mungkin tahap perlaksanaan prinsip non-interference ini perlu dinilai semula dan dilaksanakan secara bijaksana sebagai langkah pemerkasaan HAM di ASEAN.

Adakah AHRD gagal secara menyeluruh di dalam menghentikan pencabulan HAM etnik Rohingya? Pada hakikatnya, landasan yang sedia wujud semenjak AHRD dimaktubkan sudah pun betul. Negara anggota ASEAN perlu meneliti pada semangat dan prinsip-prinsip yang terkandung di dalam AHRD dan bertindak segera dengan menggunakan prinsip-prinsip di dalam AHRD demi menyelamatkan etnik minoriti Rohingya daripada kekejaman, pembunuhan dan pencabulan HAM berterusan.

Perhatian perlu diberi khususnya pada Fasal 3 yang menegaskan... Tiap-tiap orang mempunyai hak pengiktirafan di mana jua sebagai seorang insan di sisi undang-undang. Tiap-tiap orang sama rata di sisi undang-undang. Tiap-tiap orang berhak tanpa perbezaan kepada perlindungan yang sama undang-undang, manakala Fasal 4 berhubung Hak-hak wanita, kanak-kanak, warga tua, orang kurang upaya, pekerja asing dan kumpulan yang lemah dan terpinggir..." Kedua-dua fasal tersebut adalah bersifat sejagat.

Sesiapapun dalam kalangan negara ASEAN, hatta yang mengkritik AHRD sebagai tidak menepati Perisytiharan HAM Sejagat (UDHR) perlu akur bahawa AHRD menjamin hak-hak yang disebutkan di dalam kedua-dua fasal tersebut. Justeru tidak adil sekiranya penganiayaan dan pencabulan berterusan HAM etnik Rohingya dibiarkan berterusan.

Fasal 14 AHRD pula jelas melindungi warga ASEAN seperti etnik Rohingya ini. Fasal tersebut menyebut bahawa .... Tiada seorang pun boleh dikenakan seksaan atau kejam, layanan yang tidak berperikemanusiaan atau menjatuhkan maruah atau hukuman." Dengan berlandaskan fasal ini secara khusus, negara anggota ASEAN perlu segera bersepakat bertindak menyelesaikan isu etnik Rohingya secara serius.

Dalam hal ini, Malaysia sebagai sebuah negara yang menjunjung prinsip kesederhanaan sejagat perlu memainkan peranan proaktif menggerakkan inisiatif permuafakatan bagi menyelesaikan masalah ini secara bersama. Hatta jika Malaysia terpaksa mencadangkan agar prinsip non-interference ini dipertimbangkan semula sekalipun, tindakan ini perlu dilakukan demi menyelamatkan lebih banyak nyawa manusia daripada terus terkorban dan dizalimi di Myanmar.

Pada saat ini, harapan yang tersisa daripada badan HAM ASEAN adalah mengoptimumkan prinsip-prinsip HAM yang wujud menerusi AHRD demi menyelamatkan etnik Rohingya daripada pembersihan etnik. Tanpa tindakan susulan untuk merealisasikan prinsip-prinsip di dalam AHRD demi menyelamatkan kemanusiaan, AHRD akan sekadar menjadi sebuah aspirasi penzahiran politik sebuah rantau yang pada hakikatnya berpotensi untuk menjadi contoh pada peradaban manusia sejagat.

Tetapi dengan penderitaan etnik Rohingya yang berterusan, ASEAN perlu memikirkan kembali potensi itu secara serius dan bertindak segera sebelum kehilangan potensi tersebut selama-lamanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved