Khamis, 6 Februari 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Latih anak kecil urus diri sendiri

Posted: 05 Feb 2014 08:36 PM PST

JIKA situasi ini sedang melanda diri anda, pasti naluri keibuan sedikit gusar lebih-lebih lagi apabila melihat anak rakan-rakan lain yang sebaya sudah pandai menguruskan diri ketika hendak membuang air kecil atau besar.

Keadaan anak-anak kecil yang masih mengenakan lampin pakai buang atau bergantung kepada ibu bapa untuk 'urusan' ke tandas pada usia di mana mereka sepatutnya sudah boleh melakukan sendiri, bukan setakat menggusarkan malah turut memberi kesan kepada perkembangan dan psikologi kanak-kanak tersebut.

Pensyarah di Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Mariani Mohd. Nor berkata, seeloknya kanak-kanak apabila mencecah usia dua tahun ke atas sudah boleh dilatih dan didedahkan dengan cara-cara menguruskan diri kerana ketika itu mereka sudah faham serta mengenali bahagian anggota badan masing-masing.

Biasanya kanak-kanak seusia ini cuma tidak tahu cara-cara membuang air kecil atau besar di tandas dan melakukan sendiri proses membasuhnya dengan cara yang betul kerana selama ini bergantung pada lampin pakai buang atau diurus oleh ibu dari mula sehingga akhir.

Untuk melatih melakukan sendiri, pada peringkat awal ibu bapa boleh mendedahkan mereka dengan cara membuang air besar dengan mencangkung atau duduk.

Kemudian pendedahan menggunakan tangan yang betul untuk membasuh najis mereka. Latihan yang berterusan akan membantu mereka berjaya dalam usaha ini," jelasnya.

Tambah Dr. Mariani lagi, bagi membuatkan proses latihan lebih berkesan, seeloknya ibu bapa melakukan demonstrasi terlebih dahulu agar anak-anak kecil mudah untuk mempelajari dan mengikut.

Langkah pertama, ibu atau bapa bersama-sama anak tersebut tunjuk sendiri cara hendak duduk untuk membuang air besar atau kecil.

Praktikkan cara tersebut kepada mereka apabila mereka mengadu untuk membuang air. Ajar juga mereka untuk mengepam tandas setelah selesai.

Seterusnya, apabila mereka sudah diyakini dapat mempelajari proses tersebut, ibu atau bapa masih perlu memantau dengan mengikut mereka ke tandas bersama-sama tetapi proses mencuci tersebut biar mereka yang lakukan sendiri.

"Bantu mereka jika anda mendapati keadaan tidak terkawal," jelasnya.

Dr. Mariani menambah, proses tersebut seeloknya dilakukan berterusan sehingga sebulan sama ada dipantau oleh ibu bapa atau mendapat bantuan daripada pembantu rumah.

Apabila kanak-kanak didapati sudah pandai menguruskan sendiri proses tersebut, seterusnya anda hanya perlu memantau anak-anak dari jauh tanpa menggunakan bantuan fizikal.

Teruskan memantau mereka dalam tempoh ini tanpa menggunakan fizikal tetapi berikan arahan dan perhatian apabila mereka memerlukan bantuan," katanya.

Mengawal anak mengamuk

Posted: 05 Feb 2014 08:36 PM PST

Pernahkah anda mengalami keadaan anak-anak yang mengamuk. Tidak semena-mena dia menjerit, membaling barang-barang yang ada, sukar untuk dipujuk dan sebagainya.

Anak yang sedang mengamuk bagaikan seorang yang hilang kawalan, sebenarnya sedang menghadapi badai dan taufan dalam emosinya. Dia memerlukan seseorang yang lebih bijak untuk membawanya keluar daripada keadaan itu dengan selamat.

Sebagai ibu bapa, anda pula tidak harus hilang kawalan saat itu, kalau tidak pastinya akan mengeruhkan lagi keadaan.

Sekiranya anda memarahi anak secara melulu, menengking dan menjerit kepada mereka, tidak akan memberi kesan yang positif bagi jangka panjang.

Pada awalnya memanglah mereka akan nampak diam dan nampak seperti mendengar kata, tetapi hati dan jiwa mereka tercalar. Dalam situasi seperti ini perlunya nilai-nilai kepimpinan dalam diri ibu dan bapa untuk mengendalikan keadaan.

Jika mereka tidak faham tindakan anda dan pertalian anda dengan mereka tidak rapat, apabila mereka semakin besar mereka tidak lagi menghormati anda. Ini kerana anda tidak menunjukkan kepada mereka yang anda boleh mengawal keadaan dengan tenang dan tegas, penuh hormat dan kasih sayang serta tidak melukakan emosi dan jiwa mereka.

Memang kita geram dengan perangainya pada ketika itu, tetapi ingatlah bahawa anak kita itu tidak dilahir sememangnya degil dan jahat atau suka mengamuk dan akan mengamuk hanya untuk menyakitkan hati ibu bapa yang dia sayang.

Fikir-fikirkan kembali mengapa pula dia hendak menjadi degil? Adakah hanya kerana dia sememangnya dilahirkan degil dan berperangai seperti hantu?

Adakah mereka ini keturunan Adam A.S yang taat dan kasih kepada Allah atau keturunan iblis yang tidak mahu taat kepada Allah? Jawapan soalan ini memberi anda kesedaran betapa tidak baiknya kita bersangka buruk terhadap anak kita apabila mereka lemah pada ketika itu.

Jika kita fikir sejenak, memang tidak logik untuk kita memikirkan anak kita ini mengamuk hanya kerana memang itu tabiatnya.

Itulah sebabnya, apabila kita mengawal diri kita, kita boleh tahu, anak ini mungkin letih, mungkin rasa tidak dikasihi atau keletihan sehingga dia hilang kawalan emosinya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved