Khamis, 6 Februari 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


PATI cuba sembunyi dalam hutan

Posted: 05 Feb 2014 10:48 AM PST

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

ANGGOTA penguat kuasa Jabatan Imigresen negeri membuat pemeriksaan terhadap pendatang asing tanpa izin di kilang kitar semula di Pekan Nanas, Pontian, awal pagi semalam.

JOHOR BAHRU 5 Feb. - Cubaan segelintir pendatang asing tanpa izin (PATI) bersembunyi di dalam timbunan barang kitar semula dan tangki air gagal apabila mereka ditahan penguat kuasa Jabatan Imigresen negeri ini awal pagi ini.

Dalam serbuan kira-kira pukul 2 pagi di kilang kitar semula di Pekan Nanas, Pontian itu, seramai empat lelaki warga Bangladesh, Nepal dan Pakistan berusia 25 hingga 35 tahun ditahan.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen Kanan, Anuar Zainal berkata, turut ditahan seorang lelaki warga tempatan yang dipercayai majikan mereka berusia 30-an.

"Dalam operasi bersepadu disertai 18 pegawai dan anggota, kita memeriksa 39 pendatang asing dengan 15 merupakan warga Bangladesh, Myanmar (12), Nepal (8), Indonesia (3) dan Pakistan (1).

"Ada yang melarikan diri dan bersembunyi di kawasan hutan berhampiran kilang berkenaan namun kita berjaya menangkap mereka semua," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Anuar berkata, PATI berkenaan disiasat mengikut Seksyen 39(b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 dan Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah dan tinggal melebihi tempoh yang ditetapkan.

"Kesemua yang ditahan dibawa ke Depot Tahanan Imigresen Pekan Nanas untuk tindakan lanjut termasuk urusan dokumentasi," katanya.

Kata beliau, kedua-dua kes tersebut turut disiasat di bawah Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (Atipsom) 2007.

MPM semak cukai harta, kadar baharu dijangka bermula Julai

Posted: 05 Feb 2014 10:48 AM PST

MUAR 5 Feb. - Majlis Perbandaran Muar (MPM) akan menyemak semula kadar taksiran cukai harta dalam tempoh lima bulan ini kerana bayaran sedia ada tidak pernah dinaikkan sejak 20 tahun lalu.

Yang Dipertua MPM, Ramlee A. Rahman berkata, satu kajian akan dilakukan sebelum kadar baharu dilaksanakan bermula Julai ini dan pihaknya sedia menimbang pelbagai perkara termasuk pandangan rakyat.

"Cukai harta ketika ini mengikut kadar lama yang tidak pernah berubah sedangkan nilai hartanah di kawasan Muar sudah meningkat berkali ganda mengikut nilai semasa.

"Langkah menaikkan cukai harta untuk bangunan komersial terutama hotel, kompleks beli-belah dan pusat hiburan juga sudah dilakukan pihak berkuasa tempatan (PBT) seperti Majlis Perbandaran Kulaijaya, Majlis Perbandaran Pasir Gudang dan Majlis Perbandaran Kluang," katanya di sini baru-baru ini.

Menurutnya, kenaikan itu akan memberi kesan positif kepada pasaran hartanah serta ekonomi dan MPM juga akan mempunyai tambahan sumber kewangan sekali gus tidak terlalu bergantung kepada peruntukan tahunan kerajaan negeri atau Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Ramlee berkata, menerusi tambahan sumber kewangan tersebut, MPM mempunyai peruntukan yang cukup untuk meningkatkan kemudahan di kawasan pentadbirannya.

Mengenai masalah peniaga yang masih tidak dapat membayar cukai atau memperbaharui lesen tahunan perniagaan, beliau berkata, ketika ini pihaknya menghadapi masalah teknikal terutama berkaitan sistem pangkalan data.

Selain itu jelasnya, sistem yang diguna pakai oleh MPM pula bertindih dengan e-PBT yang diperkenalkan kerajaan negeri dan masalah itu akan diselesaikan segera dengan menggunakan satu pangkalan data sahaja.

"Masalahnya sistem e-PBT sekarang ini seperti tidak berfungsi dan pada masa sama sistem MPM sudah tidak dapat tampung jumlah pendaftaran yang semakin meningkat. Jadi, untuk menyelesaikan masalah ini mungkin kita akan buat secara manual," katanya.

Dalam perkembangan lain, MPM melantik 24 Ahli Majlis bagi penggal ini dan mengekalkan beberapa muka lama yang keanggotaannya daripada parti-parti komponen Barisan Nasional (BN).

Beliau berharap pelantikan seramai 12 ahli daripada UMNO, sembilan (MCA), dua (MIC) dan seorang (Gerakan) mampu memberi idea baharu dan membantu MPM untuk meningkatkan perkhidmatannya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved