Selasa, 11 Februari 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Denggi di Selangor serius

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup.com.my

SEORANG pekerja melakukan semburan bagi membasmi nyamuk aedes di Pangsapuri Sri Nilam, Ampang, semalam. - UTUSAN/AZLAN HADI ABU BAKAR

AMPANG 11 Feb. - Demam denggi di Selangor semakin membimbangkan apabila sebanyak 6,582 kes direkodkan sejak awal tahun ini.

Ketua Bahagian Kawalan Penyakit Pejabat Kesihatan Daerah Hulu Langat (PKDHL), Dr. Mohd. Nasir Habib berkata, Petaling merupakan daerah yang mencatatkan kes denggi tertinggi dengan 2,943 kes.

"Sejumlah 32,652 kes daftar tahunan direkodkan sejak tahun 2004 hingga 2013 dengan peningkatan yang mendadak dari 2012 iaitu 2,242 kes kepada 6,371 kes pada tahun lalu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar berhubung Ops Gempur Aedes Siri 2/2014 di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Yang Dipertua MPAJ, Abdul Hamid Hussain dan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Bandar dan Kesihatan MPAJ, Dr. Sarodin Shahri.

Sementara itu, Mohd. Nasir menjelaskan, Pangsapuri Sri Nilam menjadi tumpuan operasi itu dijalankan kerana pada setiap tahun, kawasan itu menyumbang kepada kes denggi yang agak tinggi.

"Selain kawasan tersebut, Taman Nirwana juga merupakan satu lagi lokasi ancaman denggi dan setakat ini kami memberi tumpuan di kawasan Ampang, Kajang dan Semenyih.

"Antara halangan yang perlu ditempuhi pada operasi ini adalah untuk memeriksa keadaan di dalam rumah penduduk kerana ada antara penghuni yang tiada di rumah pada waktu pemeriksaan dijalankan," jelasnya.

Pangsapuri Seri Nilam yang mempunyai lebih daripada 5,000 penduduk serta 1,000 unit premis itu diperiksa oleh kira-kira 200 anggota penguat kuasa Jabatan Kesihatan Negeri Selangor, wakil-wakil Pejabat Kesihatan Daerah di negeri itu dan MPAJ.

Mereka yang didapati menjadi punca pembiakan nyamuk aedes akan dikompaun sebanyak RM500 mengikut Akta Pemusnah Serangga Pembawa Penyakit 1975.

Pasar Minggu Kampung Baru akan dibangun

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Kawasan Pasar Minggu Kampung Baru di Jalan Raja Muda Musa di sini akan dibangun bagi mengindahkan lagi imej Kampung Baru sebagai lokasi tumpuan.

Ahli Parlimen Titiwangsa, Datuk Johari Abdul Ghani berkata, kerajaan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada dasarnya telah bersetuju untuk membayar pampasan kepada pemilik tanah terbabit yang sebelum ini enggan berpindah.

"Apabila mereka tidak mahu berpindah, bagaimana kerja-kerja pembangunan hendak dimulakan kerana tapak itu masih lagi berpenghuni.

"Walau bagaimanapun, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor bersama DBKL telah meluluskan perkara ini dan sedang berunding dengan pemilik tanah tentang nilai pampasan yang perlu dibayar," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Johari turut menyatakan bahawa kawasan itu akan dibangunkan oleh UDA Holdings Berhad dengan syarat DBKL dapat menyelesaikan pampasan kepada pemilik tanah di situ.

"Sekiranya penyelesaian mengenai isu pampasan ini dapat diselesaikan sebelum akhir Februari, kerja-kerja awal pembangunan akan dimulakan pada April nanti.

"Saya telah memaklumkan kepada Tengku Adnan dan akan membawa beliau melawat kawasan ini sebagai projek pemula kepada pembangunan Kampung Baru," katanya.

Katanya lagi, secara umumnya, DBKL memiliki sembilan tanah dengan keluasan kira-kira 1.15 hektar tetapi menghadapi kesukaran dalam membangunkan kawasan itu.

"Terdapat beberapa penduduk yang mempersoalkan usaha membangunkan kawasan mereka oleh DBKL," katanya.

Ujarnya, kerajaan berusaha memajukan kawasan tersebut sebagai suatu lokasi yang boleh dibanggakan oleh penduduk.

Sampah bertimbun selepas berniaga

Posted: 11 Feb 2014 10:50 AM PST

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Kemeriahan Pasar Malam Jalan Alor, Kuala Lumpur turut dikongsi pelancong asing
Suasana Pasar Malam Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur yang menjadi tumpuan pengunjung tempatan dan luar negara.
SAMPAH sarap berselerakan di tapak Pasar Malam Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala lumpur membuktikan tahap kesedaran mengenai kebersihan kalangan pengunjung dan peniaga masih rendah.
TONG sampah yang disediakan Alam Flora di Pasar Malam Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur tidak dimanfaatkan peniaga apabila sampah dibuang di luar tong berkenaan.

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Bercerita tentang pasar malam terbayang dalam kotak fikiran kita tentang kemeriahan suasana dan kepelbagaian aneka jenis makanan yang menyelerakan.

Daripada bahan mentah hinggalah makanan siap digoreng semuanya mudah didapati di pasar malam. Keunikan pasar malam menjadikannya pilihan sebilangan besar rakyat di negara ini tanpa mengira umur, bangsa mahupun agama.

Malah kewujudan pasar malam juga menjadi salah satu identiti pelancongan di negara ini yang turut menjadi tumpuan pelancong luar.

Menjelang waktu senja, kelihatan para peniaga berpusu-pusu mengeluarkan barangan jualan dari kenderaan masing-masing.

Bermulalah sesi membakar, menggoreng, tawar-menawar serta lelongan penjual bersama pembeli yang membanjiri pasar malam.

Namun, di sebalik kerancakan dan riuh-rendah suasana pasar malam, mungkin ramai yang terlupa kegiatan itu secara tidak langsung boleh menimbulkan masalah kepada alam sekitar akibat kegagalan pihak bertanggungjawab menguruskan dengan lebih efisien.

Tinjauan Utusan Malaysia di dua pasar malam yang menjadi tumpuan ramai iaitu di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Alor mendapati masalah pengurusan dan pembuangan sampah yang kurang cekap turut dihadapi dua lokasi itu.

Kesedaran sivik yang rendah dalam kalangan peniaga dan pengunjung menjadi antara punca lambakan sampah sarap di pasar malam.

Selain itu, kekurangan tong sampah di sekitar pasar malam menjadi alasan utama pengunjung membuang sampah terutama plastik dan lidi pencucuk makanan sesuka hati di atas jalan.

Tidak kurang sikap peniaga sendiri yang membuang sampah ke dalam longkang berhampiran selepas operasi sehingga menyebabkan longkang tersumbat dan mengeluarkan bau busuk.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar tapak Pasar Malam di Jalan Tuanku Abdul Rahman sejurus tamatnya operasi sekitar pukul 11 malam, Sabtu lalu mendapati dakwaan tersebut berasas.

Seolah-olah merentasi jalan ke tapak pelupusan sampah, didapati bungkusan plastik seperti sisa makanan dan sebagainya dilihat bertaburan di sekitar laluan tersebut, berbeza pada awal pasar malam beroperasi.

Tong sampah yang disediakan Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) di laluan pejalan kaki juga didapati sudah melimpah keluar.

Sementara itu, tinjauan di sekitar Jalan Alor di Bukit Bintang tidak jauh bezanya.

Di hadapan sebuah restoran nampak bersih tetapi di bahagian dapurnya amat mengecewakan.

Ini kerana saluran perangkap minyak tersumbat akibat saiznya yang kecil selain dicemari sisa makanan.

Namun, dari segi tahap kebersihan di hadapan premis dan jalan awam kelihatan terkawal dan perlu dipertingkatkan lagi.

Peniaga tidak seharusnya terlalu bergantung kepada pihak Alam Flora yang dipertanggungjawab mengawal kebersihan di kawasan pasar malam.

Sudah tentu tidak wajar meletakkan kebersihan di bahu pihak lain sedangkan di situlah tempat mereka mencari rezeki.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved