Selasa, 11 Februari 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Produk aksesori kraf

Posted: 10 Feb 2014 10:11 PM PST

Oleh Siti Aishah Yusoff
Gambar Najib Mohd. Noor

MUNIRAH Abdullah Bajanuddin (tiga dari kiri) berkata sesuatu kepada peserta-peserta program Promosi Produk Usahawan Aksesori Kraf JPW di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

kkesungguhan dan ketekunan dalam memasarkan produk merupakan antara rahsia kejayaan seseorang usahawan, apatah lagi jika perusahaan itu masih ditahap kecil-kecilan.

Justeru sebagai langkah memperluaskan jaringan pasaran Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) melalui Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) telah menganjurkan Promosi Produk Usahawan Aksesori Kraf JPW.

Program yang berupa bazar jualan, adalah khusus untuk wanita dan ibu tunggal yang terbabit dalam menghasilkan produk aksesori secara kecil-kecilan dan dibangunkan dengan bantuan agensi tersebut.

Ketua Pengarah JPW Wilayah Persekutuan Putrajaya, Datuk Munirah Abdullah Bajanuddin, aktiviti tersebut dilaksanakan bersama rakan strategik iaitu syarikat penyedia perkhidmatan dan pemilik pasar raya besar.

Perlaksanaan program ini adalah kesinambungan daripada Program Inkubator Kemahiran Ibu Tunggal (I-Kit) dan program Inkubator Keusahawanan Wanita (I-KeuNita), yang mana kami memberi kemahiran kepada golongan wanita dan ibu tunggal menghasilkan produk-produk kraf bagi menambah pendapatan.

"Daripada situ, kami anjurkan bazar untuk golongan ini memasarkan produk mereka dengan lebih teratur

Program ini dimulakan pada tahun lepas dan pesertanya rata-rata dari negeri Selangor dengan kerjasama syarikat Dor Rue Sdn. Bhd. dan dua pasar raya besar, iaitu Aeon co. (M) Bhd. dan Giant Hypermarket Sdn. Bhd," katanya pada majlis pelancaran Bazar Wanita Peserta-Peserta JPW Selangor dan Wilayah Persekutuan, di pasar raya Giant, Cheras, Selangor, baru-baru ini.

Munirah berkata, aktiviti promosi tersebutdisasarkan untuk peserta program I-Kit dan I-keuNita yang berminat serta berpotensi untuk menjadi usahawan berjaya.

Katanya, objektif utama program ini adalah untuk mendedahkan usahawan yang dilatih JPW dengan bidang pemasaran dan mempromosikan produk sekali gus membantu meningkatkan pendapatan keluarga masing-masing.

Dari segi pencapaian program sangat memberangsangkan dengan jualan mencecah RM20,000, iaitu hasil pembelian secara borong oleh pelanggan, pembelian bahan mentah aksesori kraf dan bayaran perkhidmatan membaiki aksesori kraf," katanya.

Munirah berkata, peserta yang terlibat dalam promosi akan sentiasa dipantau melalui laporan pencapaian pendapatan tiga bulan berturut-turut.

Kami akan melihat keuntungan pada ketiga-tiga bulan tersebut yang bermula dari bulan pertama sebanyak RM3,000 pendapatan minimum dan diikuti kenaikan pendapatan pada bulan-bulan seterusnya.

Saya yakin keuntungan daripada hasil produk kraf yang dijual oleh peserta-peserta di bawah seliaan JPW bergantung kepada pemasaran produk yang dilakukan oleh mereka. Lagi banyak produk dihasilkan dan betul cara pemasarannya, lagi banyak keuntungan yang mereka perolehi," jelasnya.

Tambah Munirah lagi, perancangan jabatan pada masa hadapan adalah meluaskan aktiviti jelajah Promosi Produk Usahawan JPW ini ke negeri-negeri lain.

Ini bagi memberi peluang peserta dilatih di bawah JPW menimba pengalaman dalam bidang pemasaran, mengadakan kerjasama dengan pelbagai syarikat peruncitan dan pemasaran.

Salah seorang peserta, Junaidah Amin berkata, hampir setahun dia mengikuti kursus pembuatan aksesori kraf bersama Dor Rue Sdn. Bhd., melalui program JPW menjadikan dirinya sangat teruja apabila mampu menghasilkan kraf yang cantik dan menarik.

Sebelum menjadi usahawan ini, saya bekerja sebagai tukang kebun. Banyak perbezaan apabila menceburkan diri dalam usahawan produk kraf tangan. Satu kepuasan terasa apabila melihat wanita-wanita di luar nampak cantik dan bergaya dengan produk kraf tangan yang saya hasilkan.

Idea rekaan produk kraf yang dihasilkan diperolehi daripada komen pelanggan yang membeli produk kami. Bila berhadapan dengan pelanggan seperti ini sangat membantu meningkatkan kepelbagaian produk," katanya.

Tambah Junaidah, dia mengetahui program anjuran JPW melalui rakan-rakan dan bernasib baik apabila permohonannya diterima untuk mengikuti kursus di Dor Rue Sdn. Bhd.

Kini pendapatan saya sekitar RM 3,000 setiap bulan dan sangat berbaloi. Jika kami mempunyai tempahan yang banyak, produk tersebut akan diberi kepada usahawan lain melalui kumpulan yang ditubuhkan untuk disiapkan dalam jangka masa tertentu," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved