Khamis, 9 Januari 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Bukan Kim Swee ke Yemen

Posted: 09 Jan 2014 10:33 AM PST

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Ong Kim Swee

PETALING JAYA - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bakal memperkenalkan ketua jurulatih baharu Harimau Malaya selewat-lewatnya bulan depan, sambil memberi bayangan Datuk Ong Kim Swee bukan orang yang akan membawa Malaysia pada perlawanan terakhir kelayakan Piala Asia 2015, Mac ini.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin semalam memberi bayangan, sekurang-kurangnya 95 peratus urusan menamakan jurulatih hampir selesai apabila Malaysia bertemu Yemen pada 5 Mac nanti dan jurulatih sementara, Kim Swee tidak perlu membimbing skuad negara.

Satu lagi isyarat yang turut diberikan Hamidin, kemungkinan besar FAM akan mengambil jurulatih luar negara, biarpun beliau enggan mendedahkan nama calon.

''Mengenai jurulatih baharu Harimau Malaya, FAM akan mengumumkan selewat-lewatnya Februari ini kerana buat masa ini masih ada satu, dua perkara yang perlu diselesaikan.

''Lima nama telah disenarai pendek dan kami akan memutuskan calon yang layak memikul tugasan selaku jurulatih Harimau Malaya dalam masa terdekat," katanya di Wisma FAM, semalam.

Philippe Troussier kekal sebagai pilihan utama untuk mengisi kerusi panas ditinggalkan Datuk K. Rajagobal apabila pihak FAM dikhabarkan telah mengadakan dua pertemuan dengan bekas pengendali Jepun dan Qatar itu.

Namun, FAM mendapat saingan daripada Tunisia yang turut mencari pengganti Ruud Krol yang dipecat ekoran gagal layak ke Piala Dunia 2014.

Dua nama baharu yang turut dikaitkan adalah bekas pengurus AS Roma, Zdenek Zeman dan bekas pemain antarabangsa Perancis, Marcel Desailly, selain bekas jurulatih Uzbekistan dan India yang berasal dari England, Bob Houghton.

Sebelum ini, bekas jurulatih Singapura, Radojko Avramovic dan bekas penolong jurulatih Liverpool, Alex Miller turut berminat menjadi jurulatih Harimau Malaya.

Dua nama jurulatih tempatan, Kim Swee dari Harimau Muda A dan bekas jurulatih Pahang, Dollah Salleh juga dikaitkan antara lima nama yang disenarai pendek.

Menyentuh mengenai Kim Swee, Hamidin menjelaskan pengendali Harimau Muda A itu telah dilanjutkan kontrak dua tahun, selain diberi peranan membantu jurulatih Harimau Malaya yang akan dilantik.

''Tugas utama Kim Swee masih bersama Harimau Muda A cuma apabila ketua jurulatih kebangsaan dilantik tidak lama lagi, beliau akan membantu dalam beberapa kejohanan tetapi bukannya sebagai penolong.

''Ini sebagai langkah buat dirinya menimba pengalaman yang boleh membantu semasa membimbing Harimau Muda A," katanya lagi.

'Jangan dimalukan di negara sendiri'

Posted: 09 Jan 2014 10:33 AM PST

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin (duduk tengah) meraikan atlet paralimpik negara yang akan beraksi pada Sukan Para Asean di Myanmar minggu depan dalam majlis penyerahan Jalur Gemilang kontinjen Para Asean di Putrajaya, semalam. Turut hadir Tun Abdullah Ahmad Badawi (berdiri tujuh dari kiri) dan Tun Jeanne Abdullah (duduk lima dari kiri). - UTUSAN/Zaki Amiruddin

PUTRAJAYA - Selepas kecewa melihat prestasi yang ditunjukkan skuad sepak takraw pada Sukan SEA Myanmar tahun lalu, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mahu keadaan segera diperbetulkan sebelum Malaysia menjadi tuan rumah temasya tersebut pada 2017.

Menurut Khairy, beliau tidak rela pasukan negara dimalukan lagi di depan penyokong sendiri, justeru Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) dan Majlis Sukan Negara (MSN) perlu merangka program yang lebih efektif dalam tempoh empat tahun ini.

"Saya selaku menteri hanya mempunyai hak untuk menegur prestasi sukan tersebut, manakala soal pentadbiran terserah kepada ahli gabungan kerana itu di luar bidang kuasa saya untuk menentukan siapa yang berhak menerajui atau sebaliknya.

"Pada Sukan SEA 2017 saya tidak mahu sukan sepak takraw tewas dalam usaha memburu pingat emas kerana kita beraksi di gelanggang sendiri," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan Jalur Gemilang kontinjen negara ke Sukan Para Asean, di sini, semalam.

Turut hadir bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan isteri, Tun Jeanne Abdullah selaku penaung Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) serta Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong.

Kata Khairy, PSM dan MSN perlu berkerjasama bagi merangka yang benar-benar berkesan dalam memperkasakan sukan tersebut.

Tambahnya lagi, tempoh empat tahun yang ada sebelum bermulanya temasya dwi tahunan itu di negara ini perlu dimanfaatkan dengan baik dalam mengangkat semula martabat sukan sepak takraw negara.

Pada Sukan SEA XXVII di Myanmar skuad sepak takraw negara hanya mampu membawa pulang sebutir pingat perak antara regu dan dua gangsa berpasukan dibawa pulang skuad elit dan wanita dari Nay Pyi Taw, bulan lalu.

Jika bukan hanya empat negara yang menyertai dan tiada pula perlawanan playoff gangsa berpasukan, anak-anak buah Jamaluddin Hassan berkemungkinan pulang dengan tangan kosong buat kali pertama dalam sejarah sejak Malaysia yang memasukkan acara tertua Sukan SEA itu pada 1965.

Malah Sepanjang 2013 juga kita kerap diperbudakkan oleh Korea Selatan pada kejohanan Piala Raja Thai, Siri Super 1 Istaf dan Kejohanan Asia Pertama di Hwacheon Kangwondo, November lalu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved