Khamis, 9 Januari 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Kerajaan perlu bertindak segera

Posted: 08 Jan 2014 11:02 AM PST

Oleh MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI
utusanjohor@utusan.com.my

KIRI: MOHAMED JALIL, ZAINAB ALIAS, MOHD. TOYIB

JOHOR BAHRU 8 Jan. - Orang ramai mahu kerajaan bertindak tegas dan melakukan pemantauan secara berterusan bagi memastikan harga barangan keperluan harian tidak meningkat terlalu tinggi.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati golongan berpendapatan rendah dan sederhana paling berasa terbeban dengan kenaikan harga barangan yang menyumbang kepada kenaikan kos sara hidup.

Pekerja swasta, Mohamed Jalil Sharwan, 46, berkata, harga ikan yang meningkat antara RM2 sehingga RM7 amat membebankan pengguna, apatah lagi ikan merupakan antara barangan asas yang sering menjadi hidangan utama.

Peningkatan keterlaluan ini tidak sepatutnya berlaku dan seharusnya kerajaan bertindak segera bagi membendung sebarang kenaikan yang melampau.

Undang-undang sedia ada perlu dikuatkuasakan bagi memastikan tiada pihak yang mengambil kesempatan dan menekan pengguna seperti kami," katanya, di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan kekurangan bekalan ikan dan sayur di pasaran tempatan dijadikan sebab kepada peningkatan mendadak barangan keperluan terbabit.

Sementara itu, seorang kakitangan kerajaan, Zainab Alias, 54, berkata, peningkatan yang mendadak seperti itu pastinya membebankan golongan pengguna apatah lagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Mungkin bagi sesetengah pihak yang mampu ia tidak menjadi masalah namun pihak kerajaan harus mendengar luahan daripada semua golongan masyarakat, termasuklah mereka yang berada di bawah.

Saya berharap pihak berwajib akan memantau isu ini secara berterusan," ujarnya.

Sementara itu, seorang lagi pekerja swasta, Mohd. Toyib Mohd. Marzuki, 19, berkata, sungguhpun dirinya belum berkahwin namun sebagai seorang individu yang baru mahu memulakan alam pekerjaan, pastinya peningkatan harga itu turut dirasai olehnya.

Saya baru sahaja memasuki alam pekerjaan dan memulakan hidup secara berdikari, namun jika peningkatan seperti ini berlaku secara berterusan, pastinya ia akan menyukarkan saya. Oleh yang demikian, saya berharap harga barangan seperti ikan dan sayur-sayuran dikawal agar ia tidak membebankan golongan pengguna," katanya.

Warga KRT perlu mahir ICT - Joseph Kurup

Posted: 08 Jan 2014 11:02 AM PST

JOSEPH Kurup (tiga dari kiri) mengacau bubur lambuk selepas merasmikan Program Rewang Muafakat dan Perasmian KRT Taman Kota Mas di Kota Tinggi, Johor, baru-baru ini.

KOTA TINGGI 8 Jan. - Pemimpin dan warga Komuniti Rukun Tetangga (KRT) digesa meningkatkan ilmu dan kemahiran khususnya dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) supaya dapat membantu melaksanakan tugas dengan lebih efisien.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan sri Joseph Kurup berkata, KRT memainkan peranan penting serta memberi manfaat dan faedah yang besar kepada komuniti setempat khususnya dalam usaha menjaga keselamatan dan keharmonian penduduk.

Beliau berkata, peranan KRT perlu diteruskan dalam mengurangkan sikap kebergantungan terhadap pihak kerajaan.

"Saya dimaklumkan KRT Taman Kota Mas di sini telah mengadakan aktiviti gotong-royong memasak bubur lambuk dan membersihkan kawasan perumahan. Selain itu, penduduk juga bermuafakat untuk memperbaiki alat kelengkapan yang tidak berfungsi dan rosak di taman ini.

"Usaha seperti ini perlu diteruskan dan dibuat secara berterusan. Tambahan pula amalan ini dapat menjimatkan kos dan secara tidak langsung mengukuhkan lagi ikatan perpaduan dan semangat dalam kalangan komuniti setempat," katanya semasa merasmikan Majlis Rewang Muafakat Johor dan Perasmian KRT Taman Kota Mas, di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Ketua Pengarah Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman @ Amin Hassan; Pengarah Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional negeri, Rajali Mudin; Pegawai Daerah Kota Tinggi, Mohd. Noorazam Osman dan Pegawai Perpaduan Daerah Kota Tinggi, Rahmat Maulud.

Joseph berkata, usaha membentuk dan menyatukan masyarakat pelbagai etnik, budaya dan agama untuk menjadi sebuah bangsa yang bersatu padu, sejahtera dan harmoni bukan perkara mudah kerana menuntut komitmen dan iltizam yang tinggi daripada semua pihak.

"Justeru, usaha yang dilaksanakan kerajaan dalam memastikan perpaduan rakyat terus terpelihara mestilah mendapat sokongan daripada segenap lapisan masyarakat," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved