Isnin, 13 Januari 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Jangan buat saya pening'

Posted: 13 Jan 2014 10:24 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

PRESTASI tidak konsisten Chong Wei Feng meresahkan Rashid Sidek pada ketika Piala Thomas tinggal kurang lima bulan sebelum berlangsung di New Delhi, 18-25 Mei ini.

KUALA LUMPUR - Kecuali jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei, prestasi perseorangan negara yang lain mencetus kebimbangan ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek ketika kejohanan badminton berprestij, Piala Thomas tinggal kurang lima bulan untuk berlangsung di New Delhi, India, Mei ini.

Baik Chong Wei Feng mahu pun Liew Daren, masing-masing belum menunjukkan aksi yang meyakinkan untuk menggalas cabaran Malaysia pada kejohanan itu, namun dalam masa yang sama angkatan pemain yang lebih muda seperti Iskandar Zulkarnain Zainuddin, Soo Teck Zhi, Misbun Ramdan Misbun, Mohd. Arif Abd. Latif, Zulfadli Zulkifli serta Iskandar Zulkarnain Zainuddin juga tidak cukup bagus untuk mencabar senior mereka.

Pemain-pemain muda lain seperti Goh Soon Huat, Nur Mohd. Azriyn Ayub, Goh Giap Chin serta Loh Wei Sheng juga tidak meyakinkan dan terlalu jauh daripada pemain utama.

Justeru, tidak hairanlah jika Rashid dan barisan jurulatih negara pening kepala memikirkan bagaimana hendak membentuk skuad mantap dalam tempoh empat bulan ini pada ketika pilihan pemain yang dimiliki sendiri tidak cukup bagus.

Mengakui, situasi sekarang tidak banyak beza dengan keadaan ketika Malaysia menghadapi Piala Thomas 2012, Rashid menggesa pemain-pemain muda negara agak mula meningkatkan prestasi, terutama mereka yang bakal beraksi pada kejohanan Siri Super Premier Terbuka Malaysia yang bermula hari ini.

"Semua pemain hanya ada beberapa bulan saja untuk meningkatkan prestasi. Kita menghadapi tahun yang mencabar dengan Piala Thomas, Sukan Asia dan Sukan Komanwel menanti, jadi saya harap pemain-pemain muda ini dapat segera menonjolkan kemampuan," kata Rashid.

Selepas merangkul kejuaraan kebangsaan pertama, Wei Feng kembali meresahkan Rashid apabila tersingkir seawal pusingan pertama di Terbuka Korea minggu lalu selepas tewas kepada Vladimir Ivanov dari Rusia. Dia sebelum itu turut tersingkir awal di Sukan SEA Myanmar, Disember lalu.

Daren pula hanya akan membuat penampilan pertama esok sejak mengalami kecederaan pada Terbuka Denmark, Oktober lalu. Dia menutup 2012 dengan merangkul gelaran Siri Super Terbuka Perancis, namun masalah buku lali yang dialami tiga bulan lalu menyebabkan sukar buat Rashid menilai tahap permainan pemain itu ketika ini.

Jika Wei Feng dan Daren tidak mampu melakukan sesuatu pada Terbuka Malaysia, peluang terbuka buat Iskandar, Misbun Ramdan, Teck Zhi atau Arif untuk mengintai tempat dalam skuad Piala Thomas, namun dengan syarat mereka juga kena menunjukkan persembahan yang berwibawa. Malah, bekas pemain kebangsaan, Tan Chun Seang yang muncul naib juara kebangsaan juga perlu diberi perhatian.

Anak jurulatih legenda, Datuk Misbun Sidek, Misbun Ramdan antara yang harus diberi tumpuan. Biarpun tiada kejayaan besar dikecapi sejak dilatih bapanya, namun Ramdan mengutip banyak pengalaman antarabangsa dengan menjuarai beberapa kejohanan kecil di Eropah seperti Terbuka Ireland, Antarabangsa Slovenia, Antarabangsa Portugal dan Antarabangsa Hellas di Greece.

Chong Wei mampu bangkit

Posted: 13 Jan 2014 10:24 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Lee Chong Wei

KUALA LUMPUR - Kekalahan Datuk Lee Chong Wei buat kali keempat berturut-turut kepada Chen Long di perlawanan akhir Siri Super Terbuka Korea kelmarin tidak merisaukan jurulatihnya, Tey Seu Bock.

Sebaliknya beliau yakin, pemain nombor satu dunia itu mampu mempertahankan gelaran Siri Super Premier Terbuka Malaysia yang membuka tirai hari ini.

Kelmarin, Chong Wei mengakui, Chen Long semakin liat untuk ditumbangkan dan hampir menyamai prestasi Lin Dan setelah kalah kepada pemain sensasi China itu straight set 14-21, 15-21 di Seoul seterusnya memadamkan impiannya untuk meraih gelaran sulung 2014.

Menurut Seu Bock, beliau menonton perlawanan itu dan akan berbincang dengan Chong Wei sebaik pemain tersebut kembali ke Malaysia.

"Kita akan menganalisis semula prestasinya dan saya yakin dia masih mempunyai peluang untuk merangkul gelaran Terbuka Malaysia buat kali ketujuh berturut-turut dan kesepuluh dalam kariernya," katanya di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.

Selain berjaya mempertahankan kejuaraan sejak 2008 hingga tahun lalu, Chong Wei juga pernah meraih gelaran ini pada 2004, 2005 dan 2006.

Seu Bock berkata, penganjuran Siri Super Premier buat kali pertama di Terbuka Malaysia bakal menyaksikan kehadiran pemain terbaik dunia, namun ia bukan halangan buat Chong Wei mengekalkan gelaran terutama beraksi di hadapan peminat tempatan.

"Dia mempunyai kelebihan kerana beraksi di gelanggang sendiri, memang kalau dilihat daripada undian yang dilakukan bukan mudah untuknya merangkul kejuaraan tetapi juga bukan alasan buat Chong Wei untuk tidak mempamerkan aksi terbaik.

"Selain Chong Wei, pemain negara yang lain perlu merebut peluang dan buktikan bahawa mereka mampu menggalas cabaran negara. Mereka perlu mempamer tahap permainan terbaik serta menyangkal dakwaan sesetengah pihak bahawa mereka pemain yang tidak bagus," katanya.

Chong Wei akan bertemu pemain Denmark, Hans-Kristian Vittinghus pada pusingan pertama, manakala lawannya di pusingan kedua mungkin pemain China, Wang Zhengming . Seorang lagi pemain China, Du Pengyu berkemungkinan akan menjadi halangannya di peringkat suku akhir.

Melihat carta undian, Chong Wei dijangka bertemu pemain Denmark, Jan O Jorgensen atau pemain Thailand, Boonsak Ponsana di peringkat separuh akhir.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved