Isnin, 13 Januari 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Bantu pelajar kenali pemimpin

Posted: 12 Jan 2014 10:49 AM PST

Oleh Zulhisham Isahak
utusanjohor@utusan.com.my

MOHD. Nor A Ghani (tengah baris hadapan) bersama guru-guru dalam Majlis Perasmian Dewan Tun Mamat, Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Mamat di Tangkak, Ledang, Johor, semalam.

LEDANG 12 Jan. - Arahan menggantung gambar pemimpin negara dan negeri di semua 1,117 sekolah rendah dan menengah di negeri ini tidak seharusnya dipolitikkan kerana tujuan berbuat demikian bagi membantu pelajar mengenal pemimpin.

Pengarah Pendidikan negeri, Mohd. Nor A. Ghani berkata, kaedah itu dapat menyemai rasa hormat terhadap pemimpin, seiring dengan arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan.

"Perkara ini sepatutnya tidak menjadi isu, malah kita menggalakkan gambar pemimpin dipasang di setiap bilik darjah supaya pelajar tahu dan mengenali pemimpin negara.

"Pada saya, apa yang menjadi isu apabila pihak sekolah tidak memasang gambar berkenaan dan sepatutnya gambar itu digantung kerana kita tidak mahu pelajar tidak mengenali pemimpin negara," katanya selepas merasmikan Dewan Tun Mamat di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Mamat di Tangkak di sini semalam.

Yang turut hadir, Pengetua SMK Tun Mamat, Mahmud Sarlan dan Naib Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Mohamad Mohd. Said.

Mohd. Nor berkata, semua sekolah di negeri ini diwajibkan menggantung gambar Yang di-Pertuan Agong, Sultan Johor, Perdana Menteri, Menteri Pendidikan dan Menteri Besar yang dikeluarkan oleh Jabatan Penerangan.

"Di Johor terdapat tujuh gambar yang perlu diletakkan di setiap bilik darjah dan pada saya usaha ini atas inisiatif pihak sekolah berkenaan untuk melaksanakannya.

"Kalau perlu dibeli mungkin pihak sekolah boleh menggunakan wang sekolah yang dibenarkan untuk pembelian bahan tersebut terutamanya sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan. Ini merupakan arahan rasmi Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr. Khair Mohamad Yusof," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Mohd. Nor menasihatkan semua pelajar yang berjaya dalam peperiksaan dan bakal melangkah ke menara gading supaya mempunyai kemahiran berfikir yang tinggi untuk menghadapi cabaran sebagai sebuah negara maju.

Beliau berkata, persiapan itu penting kerana pengisian sebuah negara maju bukan sekadar sumber manusianya yang berasaskan ilmu pengetahuan, malah kemantapan pemikiran kerana keadaan dan keperluan semasa sentiasa berubah-ubah.

Pembinaan IPD baharu bukti keprihatinan kerajaan terhadap polis

Posted: 12 Jan 2014 10:49 AM PST

Bangunan Ibu Pejabat Polis Bandar Seri Alam yang baharu dirasmikan oleh Mohamed Khaled Nordin di Bandar Seri Alam, Masai, Johor Bahru, semalam. - utusan/ RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 12 Jan. - Projek pembinaan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) yang baharu di negeri ini adalah merupakan satu terjemahan keprihatinan Kerajaan Pusat terhadap keperluan kebajikan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, pembinaan IPD atau Balai Polis baharu itu juga merupakan satu pengiktirafan kerajaan terhadap warga PDRM atas pengorbanan dan kesetiaan mereka dalam melaksanakan tugas menjaga keamanan dan kesejahteraan negara.

Justeru, beliau berharap warga PDRM dapat menjalankan tugas dengan lebih tenang, teratur dan berkesan dengan pembinaan bangunan baharu yang turut dilengkapi pelbagai kemudahan, antaranya logistik dan perumahan.

"Selain IPD Seri Alam yang baharu ini, IPD Johor Bahru Utara merupakan antara projek awal yang telah siap dibina dan terdapat beberapa projek pembinaan lain dalam perancangan seperti IPD Nusajaya dan IPD Johor Bahru Selatan.

"Selepas ini projek pembinaan IPD Nusajaya di atas tanah berdekatan Kolej Marlborough dengan kos dianggarkan RM100 juta," katanya selepas merasmikan IPD Seri Alam di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin; Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Obet Tawil dan Speaker Dewan Undangan Negeri Johor, Datuk Mohamad Aziz

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff. dan timbalannya Ismail Yatim

Dalam pada itu, Mohd. Bakri berkata, pembinaan kompleks IPD Seri Alam yang dibina dengan kos RM149 juta di tanah seluas 7.6 hektar itu merangkumi bangunan pejabat, blok rumah kediaman, lapang sasar, dewan dan padang bola.

Menurutnya, IPD Seri Alam mula beroperasi sejak Mac 2011 dengan kekuatan pegawai dan anggota seramai 796 orang diketuai ketua polis daerah berpangkat supritendan dan terdapat sembilan buah balai polis di bawah pentadbirannya.

"Saya berharap dengan pembinaan kompleks bangunan ini bukan sahaja menjadi pejabat yang selesa untuk warga PDRM menjalankan tugas, malah sebagai inspirasi untuk meningkatkan lagi prestasi masing-masing," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved