Isnin, 13 Januari 2014

Utusan Online - Agrobiz


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Agrobiz


Benih padi bermutu

Posted: 12 Jan 2014 09:59 PM PST

Abdul Aziz(kiri) menunjukkan benih padi yang baru bercambah kepada peserta agrochallenge

Hal demikian kerana, negara tidak mampu bergantung kepada stok pengeluaran padi dalam negara yang amat terhad berikutan pelbagai faktor.

Antaranya kekurangan tanah sawah akibat pembukaan terhadap projek-projek pertanian lain, kekurangan tenaga mahir kerana golongan muda masa kini lebih berminat untuk bekerja di bandar dan masalah yang sering dihadapi petani menyebabkan mereka beralih kepada pekerjaan lain.

Mengusahakan sawah padi tidak semudah seperti yang disangka kerana banyak cabaran yang perlu ditangani seperti serangan haiwan perosak, kos baja dan racun yang tinggi, harga padi yang tidak berpatutan serta benih padi yang tidak bermutu.

Baka padi yang bermutu merupakan antara faktor penting yang perlu diambil kira demi memastikan pulangan yang lumayan di terima oleh pesawah.

Menyelami permasalahan tersebut, Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra) Plantations Services Sdn. Bhd. (FPSSB) telah menubuhkan pusat pembenihan padi yang tersendiri.

Menurut Pengurus Pusat Benih Padi, Felcra Bhd., Abdul Aziz Abdul Hamid, pusat tersebut ditubuhkan pada 1997 dan diswastakan bagi melancarkan perjalanannya.

FPSSB yang diwujudkan di Seberang, Perak tersebut pada asalkan untuk membekalkan benih padi kepada sawah yang dikelolakan oleh Felcra seluas 4,000 hektar, namun atas permintaan petani benih-benih tersebut mulai di jual kepada orang ramai.

"Pusat ini pada awalnya mampu memproses hampir satu tan padi dalam masa sejam dan pada tahun 1999 kilang pemprosesan benih padi ini diperbesarkan kepada tiga tan sejam.

"Pada tahun 2000, kilang ini sekali lagi dinaik taraf sehingga mampu menghasilkan benih sebanyak enam metrik tan sejam," katanya ketika ditemui di FPSSB, Seberang, Perak baru-baru ini sempena Program Kembara Pertanian, Agrochallenge ke Perak anjuran Kelab Usahawan Tani Malaysia (KUAT).

Jelasnya, FPSSB telah membelanjakan hampir RM1.8 juta pada tahun 1990 untuk menubuhkan pusat tersebut dan mula beroperasi pada 1991.

Pembesaran kawasan dan proses menaik taraf pada tahun 1999 pula mencatatkan kos sebanyak RM3.2 juta dengan tambahan sistem chimmay sebanyak RM675,810.

Bagi menghasilkan benih yang berkualiti tinggi, pusat tersebut menggunakan kamera khas untuk pengelasan biji benih mengikut saiz dan warna.

Antara varieti benih padi yang dikeluarkan pusat tersebut adalah MR219, MR220 dan MR232.

Varieti padi tersebut dihasilkan oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) dan dikembangkan oleh FPSSB menerusi kerjasama erat kedua-dua pihak tersebut.

Untuk menghasilkan benih, pusat tersebut akan menerima benih daripada MARDI dan setelah memasuki generasi kedua benih tersebut akan didaftarkan sebelum digunakan sebagai seed grow.

Benih akan dijual kepada petani apabila memasuki generasi yang ke tiga setelah sijil dikeluarkan.

Bagaimanapun, kapasiti kilang pemprosesan benih padi sebanyak lapan masa kini masih tidak dapat menampung keperluan petani, justeru FPSSB akan mempertingkatkan kapasiti pengeluarannya sebanyak 16 tan di masa-masa akan datang.

Kaedah penanaman betul tingkat pengeluaran padi

Posted: 12 Jan 2014 09:59 PM PST

Benih padi yang telah dicampur bersama media tanaman disusun sebelum dipindahkan ke tapak semaian

Kebanyakan petani tempatan menghadapi cabaran meningkatkan hasil pengeluaran padi menerusi kaedah tabur terus.

Biarpun kaedah tersebut lebih menjimatkan, cepat dan kurang menggunakan tenaga kerja, namun mengalakan serangan makhluk perosak dan penyakit dengan lebih kerap.

Sebelum kaedah tabur terus masyarakat Melayu terlebih dahulu menggunakan kaedah menanam secara manual menggunakan kuku kambing, namun apabila melibatkan penanaman pada skala yang lebih besar dan luas kaedah tersebut ditukar.

Kini, kaedah menanam secara manual yang dikenali sebagai 'mencendung' kembali boleh dipraktikkan menerusi kaedah mekanikal.

Menurut Pengarah Urusan, Sitt Heng Sdn. Bhd. (SHSB), Jacky Yip Eng Seng, mencendung secara mekanikal menghasilkan kualiti penanaman yang lebih baik.

"Mencedung anak semai yang berumur 12 hingga 18 hari dengan jarak yang seragam dan dengan kepadatan yang optimum adalah dicadangkan bagi mendapatkan hasil pengeluaran padi maksimum.

"Kaedah tersebut telah terbukti dapat meningkatkan hasil jika dibandingkan dengan kaedah mencedung secara tradisional apatah lagi secara tabur terus," katanya ketika di temui di kilang penghasilan benih padi di Parit Buntar, Perak baru-baru ini.

Katanya, menerusi kaedah itu anak benih ditanam pada usia 12 hingga 18 hari dengan jarak yang seragam dan kepadatan penanaman optimum iaitu 18 hingga 20 perdu bagi keluasan satu meter persegi.

Antara rekod hasil tertinggi yang pernah diperolehi menerusi kaedah tersebut adalah di Sekinchan ,Selangor iaitu sebanyak 10 metrik tan sehektar (ha).

Selain mengedar jentera untuk penanaman padi, SHSB turut menghasilkan anak benih padi untuk dijual kepada petani dan agensi kerajaan seperti Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra).

Ditubuhkan pada 2005, SHSB khusus dalam menghasilkan anak benih berkualiti tinggi serta teknologi berkaitan pertanian yang lebih inovatif.

Jelas Eng Seng, syarikatnya mampu menghasilkan hampir 80,000 anak benih padi yang ditanam atas satu dulang pada kadar pengeluaran 2,500 anak semai padi setiap jam.

"Kami menghasilkan anak-anak padi yang tahan lasak dengan sistem akar yang tebal serta berdaya tahan untuk suatu perjalanan yang jauh," katanya.

Aspek kualiti amat penting dalam proses pengeluaran anak benih padi justeru, anak-anak benih tersebut dipantau dengan teliti untuk mengelakkan penyakit, serangan makhluk perosak serta rumpai.

Tambahnya, pengunaan anak benih padi yang berkualiti dapat mengurangkan masalah ruang kosong yang sering terjadi dalam petak-petak sawah.

Dalam pada itu, antara teknologi yang dibekalkan SHSB adalah jentera Mini Jentanam yang menggunakan minyak petrol.

Mini Jentanam merupakan jentera mencedung

yang lebih berkesan serta memiliki fungsi-fungsi khusus untuk mencedung anak benih.

Jika dilihat, jentera mencendung kebiasaannya digunakan di sekitar Timur Asia, Asia Tenggara serta di Selatan Asia dan tidak popular di tempat lain kerana mereka menggunakan kaedah penyemaian biji benih secara terus.

Penggunaan teknologi jentera tersebut dapat memastikan keseragaman penanaman anak benih padi.

Di samping itu, jentera tersebut memiliki sistem pelepasan kongesi, profil automatik serta peranti pengangkat hidraulik bagi menjamin konsistensi kedalaman dan jarak dalam proses penyemaian benih.

Hanya seberat 170 kilogram (kg) serta harga yang lebih berpatutan, Mini Jentanam merupakan jentera berkecekapan tinggi serta kos penyelenggaraan yang rendah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved