Sabtu, 25 Januari 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Gaya dan kualiti Fonepad Note 6

Posted: 25 Jan 2014 05:20 AM PST

KEPESATAN teknologi bukan sekadar menjadi penentu kemajuan sesebuah negara, sebaliknya menjadi tanda aras dalam gaya hidup masyarakat.

Menjejak kaki ke tahun baharu 2014, banyak syarikat-syarikat pengeluar teknologi telefon pintar meramalkan harga pasaran bagi sesebuah telefon pintar ataupun tablet akan menjadi murah ekoran lambakan pengeluaran kombinasi dari kedua-dua peranti itu yang dinamakan sebagai phablet!.

Kejayaan pengeluar telefon pintar terkemuka, Samsung Electronics Co Ltd mengeluarkan versi Samsung Galaxy Note yang merupakan antara peneraju phablet di seluruh dunia menjadi ikutan syarikat-syarikat gergasi lain seperti Apple, HTC, Sony, Huawei, ZTE, LG dan Lenovo.

Tidak mahu ketinggalan, ASUSTek Computer Inc tampil dengan memperkenalkan phablet terbaharu syarikat itu, Asus Fonepad Note 6 dengan paparan saiz skrin lebih besar berukuran enam inci, selain dilengkapi skrin berdefinisi tinggi penuh 1080p. Selain itu, phablet ini juga menerima sokongan 'stylus' dengan ciri-cirinya yang menarik.

Sokongan 'stylus' ini sangat mudah. Pengguna tidak perlu menyentuh permukaan skrin untuk mula menggunakannya yang seakan-akan mirip dengan ciri-ciri 'stylus' yang terdapat pada Samsung Galaxy Note 3 atau Note 2 yang mempunyai sedikit kelebihan apabila turut boleh mengesan melalui tulisan tangan.

Melihat aspek perkakasan yang terdapat pada peranti terbaharu Asus ini pula, ia tidak boleh dipandang sebelah mata apabila Fonepad 6 ini mempunyai perkakasan mantap melalui sokongan Cip Intel CloverTrail+ yang berkuasa tinggi dengan pemproses 1.6GHz dual core Intel Atom Z2560 dengan memori 2GB RAM.

Tambahan pula, kameranya juga disuntik dengan resolusi lapan megapiksel yang mampu memberi kualiti rakaman gambar termasuk video yang memuaskan.

Jika dilihat dari segi pembinaan dan pembuatannya, Asus Fonepad 6 ini mempunyai gaya dan kualiti yang memuaskan apabila peranti ini tidak sedikitpun kelihatan sebagai peranti 'murah'.

Dengan harga yang ditawarkan cuma sekitar RM1,300 berbanding versi terdekat Samsung Note iaitu Samsung Galaxy Note 2 yang berharga sekitar RM1,700, phablet ini dipercayai mudah mendapat sambutan orang ramai kerana golongan muda terutamanya hari ini melihat kepada kelebihan dan kualiti yang ditawarkan sesuatu peranti berbanding jenamanya.

Pastinya, Asus Fonepad 6 ini juga mampu memberikan impak sama seperti phablet lain seperti kerja-kerja catatan nota dan membantu menyiapkan tugasan yang cukup bersesuaian dengan golongan elit, ahli perniagaan ataupun pengamal media. - DHIYA'ZULHILMI DAUD

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved